فعالیت های حوزه کارآفرینی و اشتغال
ماموریت جهاد دانشگاهی
دانش آموختگان بعنوان بخش عظیم سرمایههای انسانی کشور میتوانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کمبازده پیشگام باشند.
جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگسازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرحهای اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، براساس معیارها و شاخصهای ذیل اقدام نمود:
- محدوده و چارچوب فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال باید متناسب با سوابق، توانمندیها و مزیتهای جهاددانشگاهی در عرصه آموزش، پژوهش و فناوری، فرهنگ، مدیریت و سازماندهی باشد.
- فعالیتهای جهاددانشگاهی باید دارای دستاوردها و نتایج محسوس (کوتاهمدت و بلندمدت)در توسعه اشتغال باشد
- فعالیتهای جهاددانشگاهی باید مکمل فعالیت سایر سازمانها و دستگاهها بوده و حتیالامکان متمایز و منحصر به فرد باشند.
با توجه به معیارهای مذکور، جهاددانشگاهی بر اساس یک برنامه چهار مرحلهای ذیل وارد مقوله اشتغال دانش آموختگان شد.
- تشکیل ستاد اشتغال در سال ۱۳۷۷ با هدف آغاز بررسیهای اولیه و عمومی اشتغال دانشآموختگان
- اضافهشدن وظیفه “مشارکت در ایجاد زمینههای مناسب برای اشتغال دانشآموختگان” به اساسنامه جهاددانشگاهی در جلسه مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانشآموختگان.
- اقدام به تأسیس شعب و مراکز وابسته به سازمان در استانها و واحدهای جهاددانشگاهی از سال ۱۳۸۳
- افزودن مأموریت جدیدی به وظیفه قبلی سازمان مبنی بر تسهیل تجاری سازی فناوری در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری و انتقال فناوریهای به بلوغ رسیده به شرکتها و مؤسسات جهت تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامههای توسعه مطابق با جلسه هیات امنای مورخ ۹/۷/۱۳۹۳ و تغییر نام سازمان به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان
این سازمان در سال ۱۳۸۸ همگام و همراستا با تغییرات ساختاری و تشکیلاتی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی ، درصدد تغییرات ساختاری متناسب با نیاز روز بازار و متناسب با ستاد برآمد. ماحصل تغییرات مطابق با جلسه هیات امنای مورخ۱۲/۳/۱۳۸۸ راهاندازی ۳ معاونت تخصصی « کارآفرینی و توانمندسازی»، «مطالعات و تحقیقات کاربردی» و «اطلاع رسانی بازر کار» بود
از آنجا که پویایی و تغییر مهمترین ویژگی سازمانهای امروزی است، لذا سازمانها برای ادامه حیات مستمر خود نیازمند همگامی در برابر تغییرات محیطی هستند.
به همین منظور و به جهت پویا نمودن بخش اشتغال جهاددانشگاهی و همچنین متمرکز شدن فعالیت های دیگر این بخش که در قالب:
- مراکز رشد فناوری
- پارکهای علم و فناوری
- هفته نامه بازار کار و مرکز اطلاع رسانی بازار
در بخش های دیگر جهاد دانشگاهی به فعالیت مشغول بودند از یک سو و از سوی دیگر فراهم نمودن زمینه ای جهت تجاری سازی و تبدیل تحقیقات و طرحهای پژوهشی به بلوغ رسیده متعدد، به یک ایده و طرح عملیاتی و در نتیجه فراهم نمودن فرصتهای شغلی، تصمیم بر آن شد که کلیه برنامهها و خدمات حوزه اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی در یک ساختار منسجم سازمانی و با یک حوزه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارتی واحد، تجمیع و ادغام گردد تا با این اقدام ضمن اینکه یک بخش نیرومندتر و کارآمد مدیریتی شکل گرفته شود، با هم افزایی درون سازمانی و اهداف مشترک، برنامه های اشتغال و کارافرینی با قوت بیشتر مسیر خود را طی نماید. و در همین راستا مآموریت های جدید به سازمان محول گردید.
امروز با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از تأسیس سازمان و تعامل با بسیاری از سازمانها و نهادهای متولی اشتغال این سازمان مفتخر است که اعلام نماید توانسته خدمات علمی، توانمندسازی، تحقیقاتی و اطلاع رسانی شغلی شایان توجهی را به مخاطبان خود (دانشجویان، دانشآموختگان، سازمانها، کارفرمایان و سرمایهگذاران )ارائه نماید.
هم اکنون نیز سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در ۳ حوزه « توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی»، «تجاری سازی و امور پارکها و مراکز رشد» و « توسعه سرمایه گذاری و امور شرکتها و مؤسسات» و با ۳۱ شعبه دارای موافقت اصولی در استانهای کشور، بخش اشتغال جهاددانشگاهی را راهبری و مدیریت مینماید.
مأموریت(رسالت) جهاددانشگاهی درحوزه اشتغال:
کمک به بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی و اشتغال دانش آموختگان از طریق:
- توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان
- مشارکت در ایجاد زمینههای مناسب برای اشتغال دانش آموختگان
- شناسایی و معرفی زمینه های نوین اشتغال و کار آفرینی
چشم انداز سازمان:
- یک فارغالتحصیل، یک کارآفرین
اهداف ۲۰ ساله (چشمانداز) سازمان (بخش اشتغال جهاددانشگاهی):
- پیشگام در توسعه توانمندیهای شغلی دانشآموختگان و مؤثر در هدایت و حمایت از سرمایههای انسانی بازارکار کشور با قابلیت مؤثر در کشورهای منطقه
- سازمان مؤثر در طراحی و اجرای طرحهای جامع، طرحهای تیپ کسب و کارهای نوین و تعامل سازنده ملی و بینالمللی در حوزههای کار، اشتغال و کارآفرینی
- الهامبخش در نوآوری، اطلاعرسانی، ترویج، تصمیمسازی و ارائه خدمات علمی در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانشآموختگان
مخاطبین:
- دانشجویان
- دانشآموختگان
- دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
- کارفرمایان
- سرمایهگذاران
- اساتید دانشگاهی
- سازمانها و دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها
تاریخچه کارآفرینی و اشتغال در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)
با توجه به معیارهای سازمان همیاری اشتغال، جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) از سال 1383، دفتر اشتغال و کارآفرینی را در دانشگاه الزهرا(س) تاسیس نمود.
- اهم فعالیتهای جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س):