فعالیت های حوزه کارآفرینی و اشتغال

تعداد بازدید:۴۸۴۷

ماموریت جهاد دانشگاهی

دانش آموختگان بعنوان بخش عظیم سرمایه‌های انسانی کشور می‌توانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کم‌بازده پیشگام باشند.

جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، براساس معیارها و شاخص‌های ذیل اقدام نمود:

  1. محدوده و چارچوب فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال باید متناسب با سوابق، توانمندی‌ها و مزیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه آموزش، پژوهش و فناوری، فرهنگ، مدیریت و سازماندهی باشد.
  2. فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید دارای دستاوردها و نتایج محسوس (کوتاه‌مدت و بلندمدت)در توسعه اشتغال باشد
  3. فعالیت‌های جهاددانشگاهی باید مکمل فعالیت سایر سازمانها و دستگاه‌ها بوده و حتی‌الامکان متمایز و منحصر به فرد باشند.

با توجه به معیارهای مذکور، جهاددانشگاهی بر اساس یک برنامه چهار مرحله‌ای ذیل وارد مقوله اشتغال دانش آموختگان شد.

  1. تشکیل ستاد اشتغال در سال ۱۳۷۷ با هدف آغاز بررسی‌های اولیه و عمومی اشتغال دانش‌آموختگان
  2. اضافه‌شدن وظیفه “مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان” به اساسنامه جهاددانشگاهی در جلسه مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان.
  3. اقدام به تأسیس شعب و مراکز وابسته به سازمان در استانها و واحدهای جهاددانشگاهی از سال ۱۳۸۳
  4. افزودن مأموریت جدیدی به وظیفه قبلی سازمان مبنی بر تسهیل تجاری سازی فناوری در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری و انتقال فناوری‌های به بلوغ رسیده به شرکت‌ها و مؤسسات جهت تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامه‌های توسعه مطابق با جلسه هیات امنای مورخ ۹/۷/۱۳۹۳ و تغییر نام سازمان به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان

این سازمان در سال ۱۳۸۸ همگام و همراستا با تغییرات ساختاری و تشکیلاتی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی ، درصدد تغییرات ساختاری متناسب با نیاز روز بازار و متناسب با ستاد برآمد. ماحصل تغییرات مطابق با جلسه هیات امنای مورخ۱۲/۳/۱۳۸۸ راه‌اندازی ۳ معاونت تخصصی « کارآفرینی و توانمندسازی»، «مطالعات و تحقیقات کاربردی» و «اطلاع رسانی بازر کار» بود

از آنجا که پویایی و تغییر مهم‌ترین ویژگی سازمانهای امروزی است، لذا سازمانها برای ادامه حیات مستمر خود نیازمند همگامی در برابر تغییرات محیطی هستند.

به همین منظور و به جهت پویا نمودن بخش اشتغال جهاددانشگاهی و همچنین متمرکز شدن فعالیت های دیگر این بخش که در قالب:

  • مراکز رشد فناوری
  • پارکهای علم و فناوری
  • هفته نامه بازار کار و مرکز اطلاع رسانی بازار

در بخش های دیگر جهاد دانشگاهی به فعالیت مشغول بودند از یک سو و از سوی دیگر فراهم نمودن زمینه ای جهت تجاری سازی و تبدیل تحقیقات و طرح‌های پژوهشی به بلوغ رسیده متعدد، به یک ایده و طرح عملیاتی و در نتیجه فراهم نمودن فرصت‌های شغلی، تصمیم بر آن شد که کلیه برنامه‌ها و خدمات حوزه اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی در یک ساختار منسجم سازمانی و با یک حوزه سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و نظارتی واحد، تجمیع و ادغام گردد تا با این اقدام ضمن اینکه یک بخش نیرومندتر و کارآمد مدیریتی شکل گرفته شود، با هم افزایی درون سازمانی و اهداف مشترک، برنامه های اشتغال و کارافرینی با قوت بیشتر مسیر خود را طی نماید. و در همین راستا مآموریت های جدید به سازمان محول گردید.

امروز با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از تأسیس سازمان و تعامل با بسیاری از سازمانها و نهادهای متولی اشتغال این سازمان مفتخر است که اعلام نماید توانسته خدمات علمی، توانمندسازی، تحقیقاتی و اطلاع رسانی شغلی شایان توجهی را به مخاطبان خود (دانشجویان، دانش‌آموختگان، سازمانها، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران )ارائه نماید.

هم اکنون نیز سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش ‌آموختگان در ۳ حوزه « توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی»، «تجاری سازی و امور پارکها و مراکز رشد» و « توسعه سرمایه گذاری و امور شرکتها و مؤسسات» و با ۳۱ شعبه دارای موافقت اصولی در استانهای کشور، بخش اشتغال جهاددانشگاهی را راهبری و مدیریت می‌نماید.

مأموریت(رسالت) جهاددانشگاهی درحوزه اشتغال:

کمک به بهبود فضای کسب و کار، توانمندسازی و اشتغال دانش آموختگان از طریق:

  • توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال دانش بنیان
  • مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال دانش آموختگان
  • شناسایی و معرفی زمینه های نوین اشتغال و کار آفرینی 

چشم انداز سازمان:

  • یک فارغ‌التحصیل، یک کارآفرین

اهداف ۲۰ ساله (چشم‌انداز) سازمان (بخش اشتغال جهاددانشگاهی):

  • پیشگام در توسعه توانمندی‌های شغلی دانش‌آموختگان و مؤثر در هدایت و حمایت از سرمایه‌های انسانی بازارکار کشور با قابلیت مؤثر در کشورهای منطقه
  • سازمان مؤثر در طراحی و اجرای طرح‌های جامع، طرح‌های تیپ کسب و کارهای نوین و تعامل سازنده ملی و بین‌المللی در حوزه‌های کار، اشتغال و کارآفرینی
  • الهام‌بخش در نوآوری، اطلاع‌رسانی، ترویج، تصمیم‌سازی و ارائه خدمات علمی در حوزه کارآفرینی و اشتغال دانش‌آموختگان

مخاطبین:

  • دانشجویان
  • دانش‌آموختگان
  • دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
  • کارفرمایان
  • سرمایه‌گذاران
  • اساتید دانشگاهی
  • سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها

تاریخچه کارآفرینی و اشتغال در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)

با توجه به معیارهای سازمان همیاری اشتغال، جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) از سال 1383، دفتر اشتغال و کارآفرینی را در دانشگاه الزهرا(س) تاسیس نمود.

  1. اهم فعالیتهای جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س):

کلید واژه ها: دفتر اشتغال دفتر کارآفرینی دفتر اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)