زنان در سیاست‌های اشتغال اتحادیه اروپا: اشتغال منعطف و فرصت‌های برابر (بخش دوم)

تعداد بازدید:۲۱
زنان در سیاست‌های اشتغال اتحادیه اروپا: اشتغال منعطف و فرصت‌های برابر (بخش دوم)

کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان ذیل طرح مطالعاتی «مرور سیاست‌های اشتغال منعطف زنان در جهان» سیاست‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را حول تسهیل اشتغال زنان و ایجاد تعادل کار-زندگی مطالعه می‌نماید. یادداشت حاضر بخشی از سلسله یادداشت‌های مرتبط با مرور چنین سیاست‌هایی است.

مشارکت زنان در بازار کار به وجود امکانات مناسب و با کیفیت مراقبت از کودکان وابسته است. در سال ۲۰۰۲، شورای اروپایی بارسلونا اهدافی را در زمینه مراقبت از کودکان تعیین کرد:

"کشورهای عضو باید با در نظر گرفتن تقاضاها ارئه تسهیلات مراقبت از کودکان و مطابق با الگوهای ملی ارائه خدمات مراقبت از کودکان، موانع را برای مشارکت زنان در نیروی کار را حذف کنند و تا سال ۲۰۱۰ مراقبت از کودکان بین ۳ سال تا سن اجباری مدرسه به حداقل ۹۰٪  و کودکان زیر ۳ سال حداقل ۳۳٪  را ارائه دهند". از آن زمان به بعد، دستیابی به اهداف بارسلونا ابتدا در استراتژی لیسبون و سپس در استراتژی اروپا ۲۰۲۰ در مرکز اولویت‌های اروپا قرار گرفت.  گام دیگری که در این راستا اتخاذ شد، برنامه تضمین (حمایت) کودکان اروپاست که در سال ۲۰۲۱ و در چارچوب پایه اجتماعی اروپا برنامه ریزی شده است. هدف این برنامه اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که هر کودکی که در اروپا در معرض خطر فقر و یا بروز محرومیت اجتماعی است، به مراقبت‌های بهداشتی رایگان، آموزش رایگان، آموزش و مراقبت از کودکان در سنین پیش از دبستان رایگان، مسکن مناسب و تغذیه کافی دسترسی داشته باشد.

بخش دیگری از چنین سیاست‌هایی، برنامه‌های مهارت‌محور هستند. هدف برنامه‌ مهارت‌های اروپا برای رقابت‌پذیری پایدار، عدالت اجتماعی و انعطاف‌پذیری است. این برنامه که در تاریخ ژوئیه 2020 منتشر شد، به جنبه‌های خاص از وضعیت زنان در آموزش و بازار کار توجه دارد. یکی از اقدامات این برنامه (شماره 7)، افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان رشته­‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) و ترویج مهارت‌های کارآفرینی، به منظور ترویج مسیرهای  STEM در بین زنان جوان است. در حال حاضر با اختلافات قابل توجه در کشورهای عضو، زنان تنها نصف تعداد مردانی که در زمینه های STEM در اتحادیه اروپا فارغ التحصیل می‌شوند هستند. این برنامه همچنین آموزش و تربیت حرفه‌ای را به عنوان یک انتخاب جذاب برای زنان و مردان به طور یکسان ترویج می‌دهد. اقدام شماره 7 همچنین شامل "استفاده و اتصال شبکه‌های موجود برای ارائه پشتیبانی کارآفرینی اروپایی به کارآفرینان آینده، با تمرکز بر زنان جوان کارآفرین و فرصت‌های خوداشتغالی در اقتصاد دیجیتال و سبز" است.

همچنین کمیسیون در سال‌های اخیر چندین راهبرد برای برابری زنان و مردان منتشر کرده است. اولین راهبرد برابری زنان و مردان (2010-2015) بر پنج حوزه اولویتی تمرکز داشت که  دو حوزه از آن‌ها مربوط به مسائل بازار کار بودند. حوزه اولویت "استقلال اقتصادی برابر" برای توانمندسازی زنان، برای انتخاب شغل طراحی شده بود و روش‌هایی برای بهبود چارچوب کلی برای تعادل بهتر کار-زندگی پیشنهاد می‌کرد. این راهبرد بر نیاز به مشارکت بیشتر در بازار کار در میان زنان سالمند، والدین مجرد، زنان معلول، مهاجر و زنانی که به اقلیت‌های قومی تعلق دارند، تمرکز داشت. مشارکت استراتژیک برای برابری جنسیتی (2016-2019) این تعهدات را تجدید نظر کرده و به منظور دستیابی به اهداف در هر حوزه از ترکیبی از ابزارهای قانونی و تامین مالی استفاده کرد. این اهداف شامل: ادغام چشم‌انداز برابری جنسیتی در تمام فعالیت‌های اتحادیه اروپا؛ اجرای قوانین برابری در حوزه درمان؛ برنامه‌های تامین مالی اتحادیه اروپا برای سال‌های 2014 تا 2020؛ بهبود جمع‌آوری داده‌ها؛ تبادل تجارب خوب و یادگیری همتااندیشی بین کشورهای عضو و همکاری با تمامی نهادها و بررسی سالانه اقدامات کلیدی انجام شده (گزارش‌های سالانه پیشرفت در برابری زنان و مردان) بوده‌اند.

اروسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، برابری جنسیتی را به عنوان یک موضوع و هدف اصلی کمیسیون خود (2019-2024) معرفی کرده است. در دستورالعمل‌های سیاسی خود، او قول داده است که یک راهبرد جدید برای برابری جنسیتی در اتحادیه اروپا را در پشتیبانی از این تعهد سیاسی و حمایت از کار بلندمدت در داخل و خارج از اتحادیه ارائه دهد. کمیسیون در برنامه کاری خود برای سال 2020، پیشنهادی برای استراتژی جدید برابری جنسیتی اتحادیه اروپا را با عنوان فشار جدید برای دموکراسی اروپایی ارائه کرده است. این استراتژی که در 5 مارس 2020 تصویب شد، شامل سه اولویت است. دو مورد از آنها به مشارکت زنان در بازار کار اشاره دارد. اولین مورد، تقویت توانمندی اقتصادی زنان و تضمین فرصت های برابر در بازار کار از جمله دستمزد برابر است. این اقدامات شامل حمایت از اجرای کارآمد قوانین موجود اتحادیه اروپا (به ویژه دستورالعمل تعادل بین کار و زندگی) و ارائه پیشنهاد برای اقدامات الزام­‌آور در خصوص شفافیت پرداخت تا پایان سال 2020 برای رسیدگی به شکاف دستمزد جنسیتی خواهد بود. هدف دوم این است که به زنان فرصت رهبری و مشارکت در تمام بخش‌های اقتصادی و زندگی سیاسی داده شود. اقدامات در اینجا شامل فشار برای تصویب طرح سال 2012 در خصوص دستورالعملی در مورد بهبود تعادل جنسیتی در هیئت مدیره شرکت­‌ها خواهد بود.

گردآوری: مهسا تیزچنگ، دبیر کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان، جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س)

منبع:

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/women-labour-market-work-life-balance_en

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/women-labour-market-work-life-balance/womens-situation-labour-market_en&ved=2ahUKEwjdrpbZyPuHAxV2h_0HHSikGMYQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw2V95a8EhNldOrxO2aFiyfL

text to speech icon

کلید واژه ها: اشتغال اشتغال منعطف جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :