زنان در سیاست‌های اشتغال اتحادیه اروپا: اشتغال منعطف و فرصت‌های برابر (بخش اول)

تعداد بازدید:۲۷
زنان در سیاست‌های اشتغال اتحادیه اروپا: اشتغال منعطف و فرصت‌های برابر (بخش اول)

کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان ذیل طرح مطالعاتی «مرور سیاست‌های اشتغال منعطف زنان در جهان» سیاست‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را حول تسهیل اشتغال زنان و ایجاد تعادل کار-زندگی مطالعه می‌نماید. یادداشت حاضر بخشی از سلسله یادداشت‌های مرتبط با مرور چنین سیاست‌هایی است.

اشتغال زنان در سه دهه اخیر در چندین راهکار و سیاست اصلی اشتغال اتحادیه اروپا مد نظر قرار داشته است. بسته حمایتی اشتغال 2012 کمیسیون اروپا شامل تدابیری برای ترویج کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکارها با تمرکز بر "گروه‌های با بالاترین پتانسیل (مانند کارگران بیکار با مهارت‌های حرفه‌ای، زنان یا جوانان)" بود. همچنین، این بسته اقداماتی را برای تسهیل یکپارچگی بازار کار زنان ارائه کرده است که از جمله آنها می‌توان به تدابیری برای تضمین حقوق برابر و مراقبت‌های کودکان، از بین بردن یا کاهش تبعیض و عوامل منع کننده مالیاتی-تشویقی و بهینه‌سازی مدت زمان مرخصی بارداری برای والدین اشاره کرد. اعلامیه کمیسیون در سال 2013، با عنوان "به سوی سرمایه‌گذاری اجتماعی برای رشد و همبستگی"، از کشورهای عضو خواستار کاهش شکاف حقوق زنان، مقابله با موانع دیگر برای مشارکت زنان در بازار کار و تشویق کارفرمایان به مقابله با تبعیض در محیط کار به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای پیگیری استراتژی مشارکت فعال بود.

پایه و اساس حقوق اجتماعی اروپا که در سال 2017 تصویب شد، برای ارائه حقوق جدید و مؤثرتر برای شهروندان طراحی شده است و بر پایه 20 اصل کلیدی سه گانه (فصل) ساختاربندی شده: فرصت‌های برابر و دسترسی به بازار کار؛ شرایط کار منصفانه و حمایت اجتماعی و یکسان:

فصل یک برابری جنسیتی (برابری در بازرسی و فرصت‌های بین زنان و مردان، از جمله شرکت در بازار کار، شرایط و قوانین اشتغال و پیشرفت حرفه‌ای)، فرصت‌های برابر (حق برابر درمان و فرصت‌ها درباره اشتغال، حمایت اجتماعی و آموزش بدون توجه به جنسیت، نژاد، مذهب یا اعتقاد، ناتوانی یا سن) و حمایت فعال از اشتغال (کمک به موقع و متناسب برای یافتن کار) را به عنوان اصول اساسی ذکر می‌کند.

فصل دو تعادل کار-زندگی را به عنوان یک اصل کلیدی برجسته معرفی می‌کند: والدین و افرادی که مسئولیت‌های مراقبتی دارند باید حق مرخصی مناسب، برنامه‌­­های کاری انعطاف‌پذیر و دسترسی به خدمات مراقبتی را داشته باشند. زنان و مردان باید به مرخصی ویژه غیبت دسترسی برابر داشته باشند.

فصل سه اهمیت حمایت اجتماعی مناسب کارگران را بدون در نظر گرفتن نوع و مدت ارتباط کاری آن‌ها و این که زنان و مردان باید فرصت‌های برابری برای کسب حقوق بازنشستگی داشته باشند برجسته می‌کند. برخی از اصول پایه اروپایی حقوق اجتماعی در حال حاضر در عمل اجرا شده‌اند (به عنوان مثال حقوقی درباره تدابیر برای والدین، مراقبین و شرایط پیش‌بینی‌شده کار) و برخی دیگر برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی شده‌اند.

پس از لغو طرح مربوط به مرخصی زایمان در سال 2015، پارلمان اروپا بر روی یک طرح جدید برای تعادل کار-زندگی تأکید کرد. در سال 2019، یک دستورالعمل در مورد تعادل کار-زندگی برای والدین و مراقبان تصویب شد (که در ماه آگوست 2019 لازم الاجرا شد). طبق این دستورالعمل والدین می‌توانند مرخصی‌های خانوادگی بیشتری را بگیرند و از برنامه­‌های کاری انعطاف‌پذیر بهره‌مند شوند. این دستورالعمل همچنین فرصت‌هایی برای کارکنان فراهم می‌کند تا زمانی را برای مراقبت از خویشاوندان خود در نظر بگیرند. دو مورد از چهار مورد فعلی شامل این است که مرخصی والدین در حال حاضر از یکی از والدین به دیگری غیرقابل انتقال خواهد بود. مرخصی مراقبت‌گران برای هر کارگر پنج روز در سال افزایش خواهد یافت. دولت‌ها قادر خواهند بود قوانین را بر اساس نیازهای خاص مانند والدین مجرد یا کسانی که از خواهرزاده‌ها و.. مراقبت می‌کنند و یا والدین کودکان دارای معلولیت تنظیم کنند.

 

گردآوری: مهسا تیزچنگ، دبیر کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان، جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س)

منابع:

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/women-labour-market-work-life-balance_en

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/policies/justice-and-fundamental-rights/gender-equality/women-labour-market-work-life-balance/womens-situation-labour-market_en&ved=2ahUKEwjdrpbZyPuHAxV2h_0HHSikGMYQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw2V95a8EhNldOrxO2aFiyfL

text to speech icon

کلید واژه ها: اشتغال توانمندسازی اشتغال منعطف


نظر شما :