سخنرانی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران در افتتاحیه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

تعداد بازدید:۷۷
سخنرانی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران در افتتاحیه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، در آستانه هفته ازدواج، افتتاحیه "طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" با حضور زینب اختری؛ رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور، زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران، روح‌الله طوسی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، مجتهد سرابی، مسئول دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان استان تهران، صبا طوسی، دبیر مؤسسه مردم‌نهاد آوای مهرالنبی و زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) در تاریخ شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.
زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران، با تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، به تأکیدات ایشان بر اهمیت خانواده به‌عنوان یک دغدغه ضروری در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: بحث تحکیم خانواده از موضوعاتی است که نشان‌دهنده اهمیت و نقش خانواده در ساختار اجتماع است. پیشرفت جامعه در گرو داشتن خانواده پویا و سالم است و هر آنچه که تهدیدکننده این سلامت و پویایی باشد، باید در جهت رفع آن گام برداشت. اگر چه با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط سازمان‌های متولی مختلف و دغدغه‌مندی بسیاری از نهادها در این زمینه، آمار ازدواج افزایش‌یافته است، اما متأسفانه به طور هم‌زمان آمار طلاق نیز در حال افزایش و روبه‌رشد است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بخش‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران باید بیشتر به نقش خود بپردازند و به دنبال آسیب‌شناسی و رفع ایرادات طرح‌های موجود باشند.
وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که ازدواج سخت را به‌عنوان یکی از مسائل مبتلابه جامعه کنونی مطرح کرده‌اند، افزود: ازدواج فرایندی است که باید شیرینی آن را به زندگی جوانان برگرداند و در زمینه حرکت به سمت فرهنگ‌سازی ازدواج به‌هنگام گام برداشت و پژوهشگران و سیاست‌گذاران باید به این مسئله توجه کنند. همچنین موضوع مهم دیگر که از جمله دیگر دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب نیز هست، مسئله فرزندآوری به‌ویژه در خانواده‌های نوپاست که در این خانواده‌ها تا حد زیادی به‌تعویق‌افتاده است. در تمامی این مسائل بحث مشاوره‌ها نقش بسیار پررنگ و اثرگذاری دارد .
جعفری در بخش بعدی سخنان خود مبحث آموزش‌های پیش از ازدواج را مطرح کرد که چند سال است در کشور به‌صورت رسمی اجرا می‌شود و در مواردی نیز افراد می‌تواند به‌صورت اختیاری از جلسات مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنند و تصریح کرد: اگر چه در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت‌گرفته و زحمات فراوانی کشیده شده است؛ باید بررسی شود که چرا همچنان با تزلزل نهاد خانواده در کشور مواجه هستیم. همچنین در زمینه تعدد سازمان‌های متولی صدور مجوز مشاوره پیش از ازدواج، فعالیت‌ها و نحوه نظارت بر آنها نیز باید بررسی و مداقه بیشتری صورت گیرد. این احتمال نیز وجود دارد که جوابگو نبودن مشاوره‌های ازدواج در کشور به علت عدم الزام و تعهد زوجین به این برنامه‌ها باشد که این مسئله پس از بررسی به فرهنگ‌سازی نیاز دارند. 
مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران در بخش پایانی سخنان خود با تشکر از اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی الزهرا(س) و دغدغه‌مندی آن در زمینه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران، ابراز امیدواری کرد با حضور مؤثر مسئولین بالادستی و اندیشه‌ورزان و نخبگان دغدغه‌مند عرصه خانواده، نتیجه نهایی این طرح استخراج یک سند سیاستی مؤثر و کارآمد باشد و شاهد تحولات مثبت در زمینه ازدواج آگاهانه و تحکیم خانواده باشیم.

text to speech icon

کلید واژه ها: تحکیم خانواده جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان


نظر شما :