در ادامه سلسله‌نشست‌های علمی - تخصصی "تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" برگزار شد؛

نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله) در دانشگاه‌ها در تشکیل و تحکیم خانواده

تعداد بازدید:۱۳
نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله) در دانشگاه‌ها در تشکیل و تحکیم خانواده

یازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی-تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار شد. این نشست با سخنرانی سید مهدی رضوی، مدیر خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) در دانشگاه‌ها و با محوریت «نقش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) در دانشگاه‌ها در تشکیل و تحکیم خانواده» برگزار شد.

رضوی در سخنان خود به اهمیت تحکیم خانواده اشاره کرد و گفت: دفتر نهاد مقام معظم رهبری (مدظله) در دانشگاه‌ها سال‌هاست که در حوزه تحکیم خانواده مأموریت دارد و فعالیت‌های فرهنگی و دینی را در این زمینه رهبری می‌کند. او افزود: فعالیت‌های نهاد تنها به تحکیم خانواده محدود نمی‌شود، بلکه یکی از مأموریت‌های اصلی ما در حوزه ازدواج، تشویق به ازدواج به‌هنگام، آگاهانه و آسان است و در حوزه خانواده نیز به پایداری، تعالی و نقش ملت‌سازی خانواده توجه داریم. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) شش حوزه فعالیت اصلی دارد که شامل تبلیغ، تسهیل، تشکیل، تحکیم و تکمیل است و برای هرکدام برنامه‌های خاصی اجرا می‌شود.

مدیر خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) در دانشگاه‌ها درباره سامانه «همرسان» که در این زمینه ایجاد شده است، توضیح داد و گفت: در این سامانه آموزش و مشاوره ارائه می‌شود. همچنین طرح «همسفر تا بهشت» که شامل دوره‌های آموزشی برای زوجین در سفر به مشهد است، در این راستا برگزار می‌شود و زوجین در حرم امام رضا (علیه‌السلام) عهدنامه‌ای برای پایداری و وفاداری به یکدیگر می‌بندند. در حوزه تکمیل خانواده نیز طرح «دردانه» به موضوع فرزندآوری و فرزندپروری اختصاص دارد. رضوی به برنامه‌های نهاد در شبکه‌سازی نیز اشاره کرد و گفت که زوج‌های موفق برای الگوسازی و مشارکت در کانون‌های پیوند و همیار خانواده دعوت می‌شوند.

وی همچنین در رابطه با جایگاه نهاد در موضوع ازدواج دانشگاهیان افزود: ازدواج اغلب در سنین دانشجویی رخ می‌دهد و به همین دلیل اهمیت بیشتری دارد. طبق نتایج یک پایش، ۹۴ درصد ازدواج‌های دانشجویی پایدار بوده‌اند و این نشان‌دهنده موفقیت انتخاب آگاهانه و پذیرش آموزش در این قشر فرهیخته است. رضوی از تأثیر ازدواج دانشجویی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش مهاجرت و هدفمندی کنشگری دانشجویی در فضای مجازی و جامعه نیز صحبت کرد.

او به مشکلات ازدواج دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: نیاز به افزایش کیفی و کمی خوابگاه‌های دانشجویی و اختصاص سهمی از طرح مسکن ملی به این زوج‌ها وجود دارد. وی همچنین بر ضرورت ایجاد مراکز مشاوره با سبک زندگی ایرانی-اسلامی تأکید کرد تا مسیر آموزش و سبک زندگی پایدار رواج یابد.

رضوی به تصویب سند ملی ازدواج دانشگاهیان در سال ۱۴۰۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اشاره کرد و افزود: این سند با هدف تشکیل زندگی آگاهانه و کاهش مشکلات ازدواج تدوین شده است و مهارت‌آموزی در این زمینه ضروری است. وی تصریح کرد که حتی با وجود واسطه‌های درست، بدون مهارت، زندگی پایدار نخواهد بود.

در نهایت، او تاریخچه راه‌اندازی ازدواج دانشجویی از سال ۱۳۷۶ را مرور کرد و افزود که هر سال حدود ۳۰ هزار ازدواج توسط نهاد ثبت می‌شود، اما در سال‌های اخیر این رقم به ۱۲ تا ۱۵ هزار ازدواج کاهش یافته است. او ضمن ابراز امیدواری برای همکاری و همراهی بیشتر دیگر سازمان‌ها، و گفت: در حال حاضر نهاد نمایندگی در تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان و معاونت زنان ریاست جمهوری، مسئولیت تهیه محتوای آموزشی، تدوین سرفصل‌ها و نظارت بر فعالیت مشاوران را بر عهده دارد. اما با همراهی دولت می‌توانیم از نظر حمایت مالی قوی‌تر عمل کنیم.

گفتنی است که طرح "تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی - تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد.
فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانیhttps://www.aparat.com/jdalzahra  قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) استانداری تهران تحکیم خانواده


نظر شما :