نمونه طرح‌های توانمندسازی زنان در ایران و جهان (بخش اول)

تعداد بازدید:۸۴
نمونه طرح‌های توانمندسازی زنان در ایران و جهان (بخش اول)

نمونه‌­های موفق جهانی (کشورهای غیر مسلمان و کشورهای اسلامی)

بررسی‌ نمونه‌های موفق در سطح جهانی می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای سیاست‌گذاری کارآمد شناخته شود. این نوع از مرور تجربی با ایجاد امکان بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، مسیر سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌ها را روشن می‌کند و از انجام سیاست‌گذاری بر مبنای آزمون و خطا جلوگیری می‌شود. بر این اساس مرور نمونه‌های موفق در مطالعاتی با هدف سیاست‌گذاری از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. لیکن نباید این نکته را از نظر دور داشت که توجه به نمونه­‌های موفق جهانی، به این معنا نیست که راهکار و برنامه‌­ای ثابت برای تمامی کشورها قابل اجرا است، بلکه باید با علم به بسترمند بودن سیاست‌ها و طرح‌­ها نسبت به طراحی و اعمال برنامه­‌های متناسب با زمینه اقدام کرد.

در مورد برنامه توانمندسازی زنان در کامرون مایوکس (2001) اذعان می‌­دارد که ابعاد پژوهش، کنترل بر درآمد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جمعی بوده است. در این مطالعه وجوه مختلفی از جمله مشارکت اعتبارات خرد و سرمایه اجتماعی، یعنی شبکه‌های خویشاوندی، همسایگی و بازار دیده شده و اعتقاد بر آن بوده است که استفاده از اشکال موجود سرمایه اجتماعی برای هدایت محدودیت­‌های اعتبارات خرد به نفع زنان، به­‌یژه زنان فقیرتر است. بر این مبنا راهکارهای اجتماعی به‌­ویژه توجه به سرمایه­‌های اجتماعی در دستور کار توانمندسازی زنان به‌­ویژه گروه‌های آسیب­‌پذیرتر آنان قرار گرفته است.

سازمان حقوق بین‌­الملل توسعه (International Development Law Organization) در سال ۲۰۱۳ در سطحی کلان، رویکردی قانونی را نسبت به توانمندسازی ارئه داده است که طی آن طراحی راهبردهای حقوقی بسترمحور را در خصوص دستیابی به عدالت جنسیتی، به­‌واسطه توانمندسازی حقوقی زنان اثربخش معرفی می­‌کند. در این راستا رابطه زمینه رسمی و غیررسمی را بررسی کرده‌­اند و موفقیت این راهبرد توانمندسازی را در گرو تکمیل آن با تلاش جهت شناسایی موانع و قوانین تبعیض‌­آمیز موجود در سیستم رسمی می‌­یابد. این طرح رویکردی چند رشته‌­ای برای دسترسی زنان به عدالت اتخاذ می­‌کند و پتانسیل مشارکت با ارائه‌­دهندگان خدمات غیر حقوقی، به‌­ویژه آن­هایی که در زمینه توانمندسازی اقتصادی زنان و تولید درآمد، حفاظت از خشونت و امنیت غذایی کار می­‌کنند، را بررسی می­‌کند. از نظر آنان بهترین شیوه‌ها شامل همکاری ارائه‌دهندگان کمک حقوقی با ارائه‌دهندگان خدمات غیرحقوقی است، مانند ترکیب با مشاوره خشونت خانگی در پناهگاه‌های زنان، یا ارائه کمک‌های حقوقی همراه با خدمات موجود که اغلب زنان به آن دسترسی دارند، مانند خدمات مامایی یا طرح‌های اعتبار خرد.

مطالعه موردی افغانستان تلاش­‌های IDLO را برای بهبود دسترسی زنان به عدالت در افغانستان از طریق افزایش آگاهی و حمایت از اجرای قوانین داخلی در مورد خشونت علیه زنان نشان می­دهد. اثربخشی بخش‌­های خشونت علیه زنان در دفتر دادستانی کل و تأثیر پروژه آزمایشی کوچک مقیاس آموزش تصمیم‌گیرندگان در بخش عدالت غیررسمی را بررسی می‌کند. یافته‌های اولیه حاکی از آن است که این مداخلات پیشرفت‌های قابل‌توجهی در بهبود آگاهی حقوقی در میان زنان و ارائه‌دهندگان عدالت و ارائه خدمات کاربرپسند برای زنان برای جستجوی عدالت برای اعمال خشونت‌آمیز انجام داده است.

در برنامه دیگری که در ازبکستان صورت پذیرفته، با تأکید بر توانمندسازی اقتصادی و با اتکا بر آموزش و آگاهی‌بخشی، توانمندسازی زنان در دستور کار قرار گرفته است. در این خصوص مرکز توسعه اجتماعی-اقتصادی (Socio-Economic Development Center) که در سمرقند برای حمایت از زنانی که در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی زندگی می‌کنند، از طریق ارائه آموزش‌های مربوط به مبانی اقتصاد بازار، مدیریت مالی و مشاوره فردی روان­شناختی، اجتماعی، حقوقی و پزشکی علاوه­‌بر خدمات مالی خرد به آن­ها تأسیس شد. رویکرد ترکیبی ارائه خدمات اجتماعی و مالی به افزایش سواد حقوقی و روانی زنان روستایی، کاهش فقر و ارتقای سبک زندگی سالم - در نتیجه بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمعیت روستایی کمک کرده است. از سال 2003، این مرکز به بیش از 550 زن جوان تعلیم و آموزش ارائه کرده است و از میان آن­ها، 37 نفر وام­ دریافت کرده و کسب و کار خود را راه‌­اندازی کرده­‌اند.

برخی از برنامه­‌ها به نقش کارآفرینی در توانمندسازی زنان توجه داشته­اند. به­‌عنوان نمونه در قرقیزستان، انجمن حمایت از زنان کارآفرین «حق زنان بر زمین (Women’s Right to Land)» (WESA) پیشگام ابتکاری است که توسط سازمان‌­های زنان و فعالان جنسیتی حمایت شد و توجه را به مشکلات خاص پیش روی زنان روستایی در زمینه اصلاحات ارضی و زراعی در کشور، جلب کرد. از سال 2002، طیف وسیعی از فعالیت‌ها توسط برنامه «حق زنان بر زمین» انجام شده است که به­‌عنوان یک مدل موفق برای تسهیل همکاری بین سازمان‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی عمل می‌کند تا برخورداری زنان از حقوق مالکیت و ارث را تضمین کند. در سطح سیاستی، این برنامه جریان‌سازی جنسیتی را در سیاست‌گذاری پارلمانی ترویج کرده است که منجر به تصویب شماری از قوانین شده است که تبعیض­‌های جنسیتی که مانع از ورود زنان کارآفرین به بخش رسمی می‌شوند را هدف قرار می‌دهند. در سطح اجتماع، این برنامه از ابتکارات مشترک گروه­‌های زنان و مقامات محلی برای تضمین امنیت اقتصادی زنان روستایی و رعایت حقوق قانونی زنان در مورد مالکیت و ارث حمایت کرده است.

در نگاهی جامع‌تر گزارش صندوق توسعه ملل متحد برای زنان (united nations development fund for women) ضمن بیان اصول توانمندسازی زنان، به‌گونه‌ای ضمنی اشاره می­‌کند که توانمندسازی تنها توانمندی در بعد اقتصادی را شامل نمی­‌شود و برنامه­‌ها را مبتنی بر اصولی طرح‌ریزی می­‌کند که جنبه‌­های اجتماعی، آگاهی­‌بخشی­، سلامت و ... را نیز در نظر داشته باشند. این اصول به­‌طور خلاصه به شرح ذیل عنوان شده­‌اند: 

  1. ایجاد رهبری مشارکتی در سطح بالا برای برابری جنسیتی.
  2. رفتار منصفانه با تمامی زنان و مردان در محل کار- حقوق بشر و عدم تبعیض احترام گذاشته و حمایت شوند.
  3. اطمینان از سلامت، ایمنی و رفاه تمام کارگران زن و مرد.
  4. ترویج تعلیم، آموزش و توسعه حرفه­‌ای برای زنان.
  5. اجرای توسعه شرکت، زنجیره تامین و شیوه‌­های بازاریابی‌ای که زنان را توانمند می­‌کند.
  6. ترویج برابری از طریق ابتکارات اجتماعی و حمایت. 

تدوین: مهسا تیزچنگ، دبیر کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان، جهاد دانشگاهی الزهرا(س)

منابع:

text to speech icon

کلید واژه ها: کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :