جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

مشاغل خانگی و راهبران شغلی در کمیته امداد امام خمینی (ره)

تعداد بازدید:۱۷۶
مشاغل خانگی و راهبران شغلی در کمیته امداد امام خمینی (ره)

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، چهل‌وسومین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه با سخنرانی سعید عبدوی، رئیس اداره راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران، با عنوان "مشاغل خانگی و راهبران شغلی در کمیته امداد امام خمینی (ره)" برگزار شد.

در این نشست عبدوی با اشاره به این مطلب که در ساختار کمیته امداد با هدف توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش واحدهای مختلفی اعم از واحد اشتغال، واحد فرهنگی، مدیریت ساختمان، مستمری و حمایت و غیره وجود دارد، گفت: مدل راهبری شغلی کمیته امداد ۴ سال قبل تدوین شد و از آن زمان به لطف خدا به توفیقات زیادی در توانمندسازی خانواده‌ها رسیده است. لازم به ذکر است دو اداره هدایت شغلی و اداره راهبری شغلی در ذیل معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) به رسیدگی به امور اشتغال خانواده‌های تحت پوشش می‌پردازند.

وی در ادامه به اهمیت مشاغل خانگی در جامعه پرداخت و افزود: ازآنجاکه مشاغل خانگی در محیط خانه انجام می‌شوند، در نتیجه خانواده از آسیب‌های اجتماعی به‌دور می‌ماند. شغل خانگی این مزیت را دارد که مادر می‌تواند در خانه و در کنار فرزندانش حضور داشته باشد، بنابراین مشاغل خانگی در استحکام خانواده و ایجاد آرامش برای فرزندان بسیار تأثیر دارند. از طرفی پایداری و قوام مشاغل خانگی نسبت به سایر کسب‌وکارها بالاتر است؛ چراکه این مشاغل با هزینه کمتری ایجاد می‌شوند و کمتر تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران در ادامه به معرفی مدل راهبری شغلی کمیته و فرایند اشتغال‌زایی در این مسیر پرداخت و گفت: مراجعان به کمیته امداد معمولاً در دو گروه اصلی جای می‌گیرند؛ افراد دارای تجربه و مهارت قبلی که به علتی مانند فوت همسر شرایط زندگی‌شان دچار تغییر شده است و دفتر اشتغال کمیته امداد این افراد را از طریق هدایت شغلی در فرایند کار قرار می‌دهد. گروه دوم کسانی هستند که در هیچ زمینه خاصی دارای مهارت و تجربه نیستند و کمیته امداد از طریق مدل راهبری شغلی، آنها را به یک راه‌بر شغلی مورد اطمینان معرفی می‌کند و ادامه مسیر اعم از آموزش، تأمین تجهیزات و فروش محصول در بازار تحت مدیریت و نظارت راهبر شغلی قرار می‌گیرد.

عبدوی تصریح کرد: راهبران شغلی کسب‌وکارهای قوی و توانمندی در قالب حقیقی و حقوقی هستند که رویکرد مسئولیت اجتماعی نیز دارند. در فرایند راهبری شغلی بین راهبر شغلی، کمیته امداد و کارجوی تحت پوشش روابطی برقرار می‌شود که هدف نهایی آن توانمندسازی خانواده تحت پوشش است؛ چراکه کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) در فرایندی که انتفاع خانواده‌های تحت پوشش تضمین نشود، ورود نمی‌کند.

رئیس اداره راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران در پایان سخنان خود موازی‌کاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور را به‌عنوان یک آسیب در روند توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر اجتماع برشمرد و گفت: اصلی‌ترین شعار و هدف کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) توانمندسازی است. مدل راهبری شغلی که هم اکنون در کمیته امداد اجرا می‌شود مدلی قابل بازنگری و همچنین قابل‌گسترش است و ما در کمیته امداد این آمادگی را داریم تا با سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط، به بحث و گفتگو بپردازیم تا در نتیجه هم‌افزایی ایده‌های مختلف، همگی به توانمندسازی هرچه بیشتر خانواده‌های تحت پوشش و نیازمند کمک کنیم.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) کمیته امداد امام خمینی


نظر شما :