جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

توسعه مشاغل خانگی از طریق مدیریت حقوق مالکیت فکری

تعداد بازدید:۳۴
توسعه مشاغل خانگی از طریق مدیریت حقوق مالکیت فکری

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، سی‌ونهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 1 آبان‌ماه با سخنرانی محمدصادق آزمندیان، مدیر کل دفتر مالکیت فکری وزارت دادگستری، با عنوان "توسعه مشاغل خانگی از طریق مدیریت حقوق مالکیت فکری" برگزار شد.
در این نشست آزمندیان با اشاره به این مطلب که مالکیت معنوی به معنای ایجاد انحصار مشخص در یک بازه زمانی در یک محدوده جغرافیایی مشخص برای افراد صاحب حق است گفت: مصادیق مالکیت فکری به دودسته کلی صنعتی و ادبی - هنری تقسیم می‌شوند که مشاغل خانگی این قابلیت را دارند که در زیرمجموعه هر دو گروه قرار گیرند. 
وی موضوع ثبت برند و نام تجاری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مرتبط با مشاغل خانگی عنوان و تصریح کرد: برند، پرچم محصولات یک کسب‌وکار است و تولیدکنندگان محصولات خانگی برای عرضه کالاهای خود به بازار به چنین نام تجاری نیاز دارند. برای این کار لازم است مشاغل خانگی ابتدا به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و پس از اخذ تأییدیه‌های لازم، از طریق وب‌سایت www.ssaa.ir علامت تجاری خود را ثبت کنند.
مدیرکل دفتر مالکیت فکری وزارت دادگستری با اشاره به این که ضمانت‌های قانونی لازم دررابطه‌با موضوع مالکیت فکری تولیدات و صنایع ادبی و هنری در قانون پیش‌بینی‌شده است، افزود: هرگونه کپی‌برداری و استفاده بی‌اجازه از علامت تجاری یک فرد حقوقی یا کسب‌وکار دیگر جرم است؛ بنابراین به همه کسب‌وکارها اعم از خرد و خانگی توصیه می‌شود علامت تجاری خود را به ثبت برسانند. همچنین یکی دیگر از نکات زیرمجموعه ثبت برند، موضوع ثبت نشانه‌های جغرافیایی است. برخی محصولات به دلیل انتصاب به یک محدوده جغرافیایی خاص دارای شهرت هستند، مانند زعفران قائنات و یا فرش کاشان، کسب‌وکارهای موجود در آن منطقه می‌توانند علاوه بر استفاده از نام تجاری خود از عنوان آن نشانه جغرافیایی نیز استفاده کنند.
آزمندیان در ادامه به موضوع مالکیت فکری دررابطه‌با آفرینش‌های ادبی، صنایع خلاق و ادبی و هنری نیز اشاره کرد و گفت: اگر مشاغل خانگی در این زمینه‌ها به فعالیت مشغول هستند می‌توانند تحت لوای حقوق مالکیت فکری قرار گیرند و حتی ایده خود را به ثبت برسانند. مشاغل خانگی با حرکت در مسیر صحیح می‌توانند از مزایای شغلی خود بهره‌برداری مفید داشته باشند؛ به‌عنوان‌مثال حق استفاده از طرح ثبت شده خود را به دیگران بفروشند و یا اجاره دهند.
مدیرکل دفتر مالکیت فکری وزارت دادگستری در بخش پایانی سخنان خود به موضوعات قانونی اشاره داشت و گفت: کشور ما سال‌هاست که در زمینه مالکیت فکری و علامت تجاری دارای قانون است و ما کمبودی در زمینه قانونی نداریم. مالکیت فکری دارای منطق بازاری است و هدفش آماده‌سازی ایده و محصول برای ارائه در بازارهای داخلی و خارجی است؛ بنابراین باید فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این زمینه را در دستور کار سیاست‌گذاری‌ها قرار دهیم. همچنین باید دقت داشت که وجود نگاه صرفاً حمایتی در زمینه مشاغل خانگی، موجب هدررفت منابع کشور است.
سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.
فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) مالکیت فکری مالکیت معنوی


نظر شما :