جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مهارت‌آموزی مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۷۲
جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مهارت‌آموزی مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، سی‌وچهارمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 27 شهریورماه و با سخنرانی رامین رضایی، مدیرکل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سعید جلایی فر، معاون دفتر راهبری اجرایی آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، با عنوان "جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مهارت‌آموزی مشاغل خانگی" برگزار شد.

در این نشست رضایی با اشاره به این مطلب که در سطح جهان سه مدل کلی کار یعنی اشتغال وابسته، خوداشتغالی و کارآفرینی وجود دارد که مشاغل خانگی در زیرمجموعه خوداشتغالی قرار می‌گیرند؛ گفت: باید در کشور به سمتی حرکت کنیم که مشاغل خانگی به سمت کارآفرینی و به‌عنوان عامل کمک به اقتصاد و رونق تولید کشور شناخته شوند.

 

مدیرکل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: آموزش تکه‌ای از پازل توانمندسازی افراد یک جامعه است و برای موفقیت در مسیر آموزش لازم است همه ارگان‌ها و نهادهای مسئول به شکل هماهنگ و در یک مسیر به فعالیت بپردازند. وی همچنین افزود: در زمینه استاندارهای آموزشی، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای این تمایل را دارد که از نظرات سایر فعالین این عرصه در حوزه نیازسنجی و اولویت‌های آموزشی هر منطقه باتوجه‌به بوم کسب‌وکار استفاده کند.

رضایی در بخش بعدی سخنان خود به حضور حداکثری زنان به‌ویژه زنان خانه‌دار در مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به این مسئله سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای اقدام به راه‌اندازی گروه هدف زنان خانه‌دار کرد که تأکید آن بر توانمندسازی این افراد جهت راه‌اندازی کسب‌وکار است. علاوه‌برآن باور سازمان بر این است که صِرف آموزش یک‌سری استانداردهای شغلی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی کافی نیست و افراد در کنار آن نیاز به آموزش‌های کارآفرینی و کسب‌وکار نیز دارند.

وی همچنین تصریح کرد: شناسایی شغل خانگی و شناخت نیازهای جامعه و کسب‌وکار اولیه حلقه از زنجیره راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق است. در مرحله بعدی ورود به عرصه شناسایی استعداد افراد و هدایت شغلی آنان، ارائه آموزش‌های تخصصی، مهارتی و کارآفرینی و در نهایت حمایت از این افراد است؛ چراکه افراد پس از راه‌اندازی شغل به حمایت‌های دیگری نیز نیازمند هستند که به‌عنوان‌مثال این حمایت می‌تواند دریافت آموزش در زمینه راه‌اندازی یک تعاونی باشد.

مدیرکل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پایان سخنان خود به اهمیت برندسازی در مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: از طریق برندسازی است که می‌توان به سمت اشتغال پایدار حرکت کرد.

در بخش دوم این نشست سعید جلایی‌فر، معاون دفتر راهبری اجرایی آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور به ارائه برخی آمارها در زمینه مشاغل خانگی در ایران و جهان پرداخت و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته 2 تا 6 درصد از کل مشاغل در بخش خانگی فعالیت می‌کنند و در کشور ما این رقم حدود 2 تا 2 ونیم درصد است که از این مقدار 47 درصد در بخش صنعت، 43 درصد بخش خدمات و بقیه در بخش کشاورزی فعال هستند. شایان‌ذکر است که 76 درصد از کل فعالین مشاغل خانگی در کشور زنان هستند که آمارها نشان می‌دهند 48 درصد آنان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

جلایی فر افزود: 4 گروه مخاطب اصلی مشاغل خانگی هستند؛ گروه اول فارغ‌التحصیلان بیکار هستند که چون تأکید دانشگاه‌ها بر ارائه آموزش‌های کلاسیک و نظری است از نظر مهارتی عمدتاً وضعیت مناسبی ندارند. سایر مخاطبان زنان، جوانان و در نهایت معلولین هستند که گروه معلولان حلقه مفقوده مشاغل خانگی هستند و توجه چندانی به آنان نمی‌شود.

وی در ادامه به فلسفه شکل‌گیری مشاغل خانگی در کشور اشاره داشت و گفت: مشاغل خانگی باهدف برقراری توازن به کار و زندگی و کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه جهت زنان سرپرست خانوار در کشور ایجاد شد و در این مسیر سازمان فنی و حرفه‌ای مسئولیت مهم مهارت‌افزایی این مشاغل را بر عهده دارد.

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فقر، نداشتن مهارت است. وقتی فرد توانایی و مهارت انجام کاری را نداشته باشد نمی‌تواند درآمدزایی کند و در نتیجه فقر و آسیب‌های اجتماعی او را درگیر می‌کند؛ بنابراین سازمان فنی و حرفه‌ای نقشی کلیدی در این عرصه ایفا می‌کند. مشکل ما این است که بسیاری از افراد در مشاغل خانگی و غیر خانگی فاقد مهارت هستند.

جلایی‌فر در ادامه تصریح کرد: اعتقاد ما در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای بر این است که آموزش به افراد باید بازارمحور باشد و شامل شناسایی شغل، آموزش بازاریابی و فروش نیز باشد. فقدان آشنایی افراد با بحث قوانین مالیاتی، قوانین کسب‌وکار و بازارشناسی در کسب‌وکارها به‌وفور دیده می‌شود، حتی برخی افراد توانایی برقرار ارتباط درست با بازار و تعامل با کارفرما و مشتری را ندارند که باید در این زمینه‌ها نیز اقداماتی صورت گیرد.

معاون دفتر راهبری اجرایی آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای در پایان به اهمیت گواهینامه‌های مهارتی جهت راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی اشاره کرد و گفت: داشتن گواهینامه مهارتی علاوه بر تسهیل دریافت پروانه کسب، محسوب‌شدن به‌عنوان سابقه کاری و امکان برقراری ارتباط بهتر با اصناف، به مشاغل خانگی هویتی برای حضور در بازار نیز می‌بخشد.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) معاونت آموزشی جهاد الزهرا (س) سازمان فنی و حرفهای کشور اندیشکده با


نظر شما :