جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

بحث و بررسی مدل نظام مسائل مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۱۵۲
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، جلسه نقد و بررسی مدل نظام مسائل مشاغل خانگی در ایران منتج از سومین گام طرح تقویت گفتمان مشاغل خانگی روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲‌ و به عنوان آخرین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی با حضور طه رمضانی مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ، فاطمه عزیزخانی، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهش‌های مجلس، سیروس دشتی، مدیر کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی، محمدصادق بیجندی، مشاور طرح های ملی اشتغال کشور و راهبر ارشد طرح های توسعه ای مشاغل خرد و خانگی، مسلم خانی، استاد دانشگاه و مشاور کسب و کار و کارآفرینی، مهدی علی‌یاری، مدیر اداره توانمندسازی و هدایت شغلی، مهری اسدی، مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاددانشگاهی و زهرا نقی‌زاده، رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد. 
بحث و بررسی مدل نظام مسائل مشاغل خانگی

این سلسله‌نشست‌ها با همکاری ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش آغاز به کار نمود و به مدت یکسال ۴۴ نشست با حضور سیاستگذاران، مجریان، فعالین و اساتید دانشگاه به بحث و بررسی پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران پرداخت. 
طی فرایند کدگذاری و تحلیل نشست‌های برگزار شده مقوله‌های کلیدی اثرگذار بر مشاغل خانگی در کشور استخراج و در نهایت مدل نظام مسایل مشاغل خانگی ایران تدوین گردید که در این جلسه هم‌اندیشی توسط متخصصان و صاحب‌نظران حاضر در جلسه به نقد و بررسی آن پرداخته شد. 
عزیزخانی با اشاره به این که در کشور استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد، در نتیجه تسهیلاتی نیز که بابت اشتغال تخصیص می‌یابد تا حدی بی‌هدف است گفت: لازم است رویکرد به مشاغل خانگی هم‌راستا با اسناد بالادستی مانند اسناد ملی توسعه و همچنین دارای چشم‌انداز بلندمدت باشد. وی همچنین افزود: لازم است در کشور به سمت رویکرد اقتصاد استعداد حرکت کنیم؛ چراکه ما خیل عظیمی از جوانان با استعدد را در اختیار داریم که تمایلی به کار ثابت ندارند و بنابراین می‌توان از ظرفیت‌های آنان در کشور استفاده نمود. 
در ادامه مسلم خانی، استاد دانشگاه و مشاور حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی با بیان این مطلب که در قوانین کنونی به مشاغل خانگی عنوان مشاغل کوچک و کم‌اهمیت نگاه می‌شود گفت: برای حل مشکلات کنونی مشاغل خانگی باید به سمت بازطراحی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تاکید بر کارآفرینی نوپدید، اینترنت اشیا و فناوری‌های نوین و تغییر مدل نظام مشاغل خانگی حرکت کنیم. وی تصریح کرد: هم‌اکنون مدل‌های نوین کسب‌وکار در جهان در حال استفاده است اما در کشور ما همچنان تمایل به فعالیت در ذیل مدل مشاغل خانگی مستقل بیشتر است. مدل مشاغل خانگی روستایی تجمعی از جمله الگوهایی است که مسایل فرهنگی و خانوادگی و حفظ ارزش‌ها به خوبی در آن مستتر است. 
سپس رمضانی توجه به گذشته، حال و آینده مشاغل خانگی در کشور را حایز اهمیت دانست و گفت: مدل نظام مسایل خانگی که توسط اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی الزهرا(س) استخراج شده به خوبی توانسته است وضعیت حال مشاغل خانگی در کشور را به تصویر بکشد؛ حال لازم است با استفاده از رویکردهای آینده‌پژوهی و توجه به اهمیت مواردی مانند حقوق زوجین در خانه، تاکید بر نقش خانه و پیوست‌های فرهنگی برای آینده این مشاغل برنامه‌ریزی کنیم. 
در بخش پایانی این نشست سایر حضار نیز به بیان نکات تخصصی و دیدگاه‌های خود پیرامون مدل نظام مسایل مشاغل خانگی در کشور و ارایه راهکارهایی برای بهبود وضعیت این مشاغل پرداختند.

text to speech icon

کلید واژه ها: مشاغل خانگی دوشنبه های مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان


نظر شما :