محمدصادق بیجندی در سخنرانی خود تصریح کرد

جای خالی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور

تعداد بازدید:۹۰
جای خالی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، به مناسبت چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، نشست تخصصی "جایگاه نظام علم و فناوری در تحقق برنامه هفتم توسعه کشور" با دو محوریت "افزایش مشارکت اقتصادی زنان با تاکید بر مهارت‌های اشتغال پذیری" و "اجرایی سازی نظام مند اشتغال منعطف زنان" برگزار شد.

در این نشست که روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در ساختمان شماره ۲ جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد، فاطمه محمد بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و همچنین سحر منصوری پزشک فعال حوزه زنان و مشاور کمیسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی، سیروس دشتی، مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی و محمدصادق بیجندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، مشاور طرح های ملی اشتغال کشور و راهبر ارشد طرح های توسعه ای مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی به ایراد سخنرانی پرداختند.

جای نهادهای توسعه‌ای در کشور ما خالی است

محمدصادق بیجندی ضمن تبریک سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در 16 مرداد، به بیان چند نکته مبتنی بر مسئله اشتغال و مهارت‌آموزی در لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: جای نهادهای توسعه‌ای در کشور ما خالی است؛ مدل دیوان‌سالاری و حکمرانی در کشور ما دولتی محور است و به بخش خصوصی و نهادها چندان میدان داده نمی‌شود. دررابطه‌با برنامه توسعه هفتم تقاضا داریم این برنامه به سمت کوچک‌سازی سیستم‌های دولتی حرکت کند، نهادهای توسعه‌ای مانند جهاد دانشگاهی و سایر نهادها به میدان آورده شوند و این نهادها به دنبال بومی‌سازی و مدل‌سازی مفاهیم و سپس اجرای آنها در سطح کشور باشند. وقتی کار به نهاد توسعه‌ای سپرده شود می‌توان به‌دقت روی آن نظارت کرد.

جهاد دانشگاهی نهادی توسعه‌ای است که تجارب موفقی در زمینه اجرای طرح‌های مختلف در سطح کشور دارد

این راهبر ارشد طرح‌های توسعه‌ای مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی افزود: نهاد توسعه‌ای می‌تواند یک دانشگاه، پژوهشگاه و یا نهادی مانند جهاد دانشگاهی باشد. جهاد دانشگاهی نهادی توسعه‌ای است که تجارب موفقی در زمینه اجرای طرح‌های مختلف در سطح کشور دارد؛ در شرایط کنونی هم این نهاد می‌تواند کارهای بسیار مثبتی انجام دهد به‌شرط آنکه در لایحه برنامه هفتم توسعه از آن نام‌ برده و وظایف مشخصی به آن محول شود. جهاد دانشگاهی بارها مورد تأکید و تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفته است؛ باید پرسید چرا از ظرفیت این نهاد توانمند استفاده مفید نمی‌شود؟

هیچ طرحی در برنامه هفتم توسعه بدون پیوست خانواده نباشد

وی در ادامه گفت: پیشنهاد ما این است هیچ طرحی در برنامه هفتم توسعه بدون پیوست خانواده نباشد، به‌عنوان‌مثال برای تصویب یک طرح بیمه‌ای ابتدا پیوست خانواده آن بررسی شود. دررابطه‌با موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تجربه میدانی جهاد دانشگاهی در این زمینه نشان می‌دهد که توانمندسازی شامل مهارت‌های نرم و فنی/تخصصی است. ما نباید تنها بر مسائل فنی متمرکز شویم. باید مسئله توانمندسازی نرم و باورمندی زنان مورد تأکید و تقویت قرار گیرد؛ چراکه توانمندسازی فقط به معنای دادن وام و تسهیلات مالی نیست.

در بحث اشتغال منعطف زنان به بخش خصوصی بیشتر بها داده شود

مشاور طرح‌های ملی اشتغال کشور در بخش پایانی سخنان خود افزود: پیشنهاد ما این است که در بحث اشتغال منعطف زنان به بخش خصوصی بیشتر بها داده شود؛ چراکه بخش خصوصی قدر نیروی کار را بهتر می‌داند؛ در برنامه هفتم توسعه بهتر است در زمینه اشتغال همه نگاه‌ها به بخش دولتی نباشد و مدل‌های موفق بخش خصوصی نیز مورد استفاده گیرد. در بحث گفتمان‌سازی نیز جایگاه نهاد توسعه‌ای خالی است. جهاد دانشگاهی با داشتن ظرفیت چهار رسانه ایسنا، ایکنا، سینا پرس و بازار کار می‌تواند در گفتمان‌سازی بسیار اثرگذار باشد.

گفتمان "خانواده؛ محور توسعه" می‌تواند مبنا قرار گیرد

در نهایت بیجندی پیشنهاد داد که می‌توان شعار "خانواده؛ محور توسعه" را به‌عنوان محور یک گفتمان در نظر گرفت و مبتنی بر ابعاد تربیتی، اقتصادی، سلامت و بهداشت، آموزش و همچنین ابعاد مهارت‌آموزی، باورها، ارزش‌ها و نگرش‌ها و بر اساس فرایندها و جریان‌ها برای آن برنامه‌ریزی نمود. این گفتمان می‌تواند در بخش‌های مختلف از جمله مشاغل خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

text to speech icon

کلید واژه ها: برنامه هفتم توسعه اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) خانواده چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :