جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

افتتاحیه فاز دوم سلسله‌نشست‌های علمی - تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

تعداد بازدید:۱۸
افتتاحیه فاز دوم سلسله‌نشست‌های علمی - تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، افتتاحیه فاز دوم سلسله‌نشست‌های علمی-تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران»، روز شنبه 24 شهریورماه 1403 از ساعت 13 الی 15 و با سخنرانی زهره‌سادات لاجوردی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی؛ زهره جعفری، مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران و زهرا نقی‌زاده رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد. 

در ابتدای افتتاحیه زهرا نقی‌زاده به توضیح فعالیت‌های اندیشکده بانون پرداخت. وی در سخنان خود تشریح کرد: در راستای گسترش فضای اندیشه‌ورزی و عمل به رسالت اندیشکده بانوان که ایجاد ارتباط بین فضای پژوهش و سیاستگذاری است، اندیشکده جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، قدم در مسیری جدید نهاده و پروژه‌های کلان را در موضوعات متفاوت طراحی و اجرا نموده است. در این پروژه‌های کلان که نمونه‌های مشابه کمی در سطح کشور دارد، فرایند کار از جمع‌آوری و فراتحلیل دانش موجود آغاز شده و در گام بعد با هدف تبیین و تقویت گفتمان مرتبط، جلسات علمی-تخصصی به صورت متناوب و در سطوح دانشگاهی، دستگاه‌های اجرایی، سیاستگذاران، فعالین حوزه و پژوهشگران برگزار می‌شود. در همین گام به صورت همزمان، تولید محتوا و پوشش‌های خبری با هدف حساس‌سازی جامعه آکادمیک و سیاستگذاران و گفتمان‌سازی در جامعه انجام می‌گیرد. در نهایت و در گام سوم با هدف مستندسازی، ارائه پیشنهادات سیاستی و پاسخ به سوال اصلی طرح، هر نشست در قالب سند گفتگوی سیاستی پیاده‌سازی و تحلیل می‌شود و در نهایت بنا به اقتضای مسئله مورد مطالعه، یک مدل اجرایی ارائه می‌گردد و طی این مسیر، برای حل مسئله مورد نظر، دانش از پیش موجود به واسطه طرح مسئله از سوی سیاستگذاران و پژوهشگران به راهبرد سیاستی تبدیل می شود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در نهایت ابراز امیدواری کرد و گفت: با یاری خداوند متعال تاکنون جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) یک کلان پروژه را به همین صورت در حوزه "گفتمان مشاغل خانگی" به اتمام رسانده است. در حال حاضر در گام دوم دومین کلان پروژه در حوزه "تحکیم خانواده" هستیم و همزمان کلان پروژه "طرح سیاستگذاری اشتغال منعطف زنان" در گام اول قرار دارد که انشاالله تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. امید است که نتایج این طرح‌ها مفید واقع شود.

در ادامه زهره جعفری در رابطه با روند فاز اول طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران گفت: فرایند اجرای این طرح از تابستان 1402 با پیگیری‌ها و همت هر دو سازمان آغاز و پروپوزال آن نوشته شد. در گام بعد و به مرور جلسات فاز اول و دوم با محوریت تشکیل خانواده و تحکیم خانواده مشخص شده و تلاش شد تا از متخصصان هر حوزه استفاده گردد. سپس اسناد تمام نشست‌ها تهیه شد که انشاالله پس از اتمام فاز دوم به صورت یک مجموعه کدگذاری و تحلیل خواهد شد و نتایج آن در اختیار سیاستگذاران و دغدغه‌مندان قرار خواهد گرفت.

سپس زهره‌سادات لاجوردی ضمن تقدیر از زحمات دفترکل امور زنان و خانواده استانداری تهران و جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) به اهمیت خانواده در جامعه اشاره کرد و افزود: دشمن بشریت در پی از بین بردن خانواده است زیرا خانواده نهادی انسان‌ساز و تمدن‌ساز است. آیات و روایات متعددی وجود دارد که قوانین اسلام درباره خانواده را بیان می‌کند و باید به آن‌ها رجوع شود تا یکسری از مشکلات و مسائل در خانواده که به دلیل رعایت نکردن قوانین اسلامی رخ می‌دهد رفع شود. اگر هر فردی بهترین برای خانواده خود باشد؛ بسیاری از آسیب‌های خانواده اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: قوانین بسیاری در جهان تصویب و اجرا می‌شود اما باید بررسی کرد آیا این قانون به نفع زنان است یا در آینده اثرات مخرب به همراه دارد. بعضی قوانین به ظاهر خوب و کمک‌کننده هستند اما در باطن آسیب‌های جدی برای جامعه و افراد جامعه خواهد داشت. باید به تغییرات جهانی و تجربه کشورهای دیگر در تصویب و اجرای قوانین توجه کرد. باید بررسی شود که قانون اجرا شده در این کشورها چه مفاسد و فوایدی داشته است تا مسیر اشتباه دیگران را به اسم تجدد تکرار نکنیم. در ایران، اصل 10 و 21 قانون جمهوری اسلامی ایران به خانواده پرداخته شده است و طبق آن باید تمامی سیاست‌ها و قوانین کشور با پیوست خانواده تصویب و اجرا شود. در هر نقطه‌ای که این پیوست وجود نداشته است اجرای قانون با آسیب همراه بوده که دستگاه مرتبط نیاز است آسیب‌شناسی کند. وی افزود: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تلاش شده است در راستای تحکیم خانواده گامی برداشته شود و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و قانون آسیب‌های اجتماعی برای حذف خلاهای قانونی تدوین شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به اهمیت افزایش آگاهی در تشکیل خانواده اشاره کرد و افزود: برای پیشگیری از بحران‌های خانواده، دوره 6 ساعته آموزش پیش از ازدواج برای آموزش کافی نیست و نیاز است آموزش مهارت‌های زندگی از مدارس آغاز شود. لازم است دوره‌های آموزش وظایف و حقوق زوجین برای زن و مرد انجام گیرد تا از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.

گفتنی است که طرح "تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی - تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد. فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: تحکیم خانواده خانواده جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان استانداری تهران


نظر شما :