مرکز نوآوری و شتابدهی طراحی پوشاک واحد الزهرا(س)

قلاب بافی پوشاک

۰۴ تیر ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۹ کد : ۷۲۸۳۲ تجاری سازی و اشتغال
تعداد بازدید:۶۰
قلاب بافی پوشاک

یکی از هنر هایی که قدیمی در ایران که  پیشینه آن در ایران به سال ۵۵۰ پیش از میلاد می‌رسد و باستان‌شناسان در منطقه لولان نمونه‌هایی از قلاب‌بافی و ملیله‌دوزی یافته‌اند. قلاب‌بافی به سه روش اجرا می‌شود: قلاب‌بافی ساده، قلاب‌بافی برجسته و قلاب‌بافی معرق.

قلاب بافی شکلی از صنایع دستی رودوزی است که در آن نخ یا کاموا با استفاده از یک سوزن قلاب دار و یک سری حرکات تکراری دست به پارچه ای بافتی تبدیل می شود. قلاب بافی در انگلیسی crochet خوانده میشود. قلاب بافی از هنرهای باستانی محسوب می شود که در گذشته عموما برای تزئین اشیاء ، لوازم منزل و تزئین لباس با نقوش و مناظر مختلف و باالهام از طبیعت، به کارگرفته میشد. قلاب بافی همانند هنرهای ظریف دیگر، نیازمند ذوق، سلیقه و استعداد هنری است . مطالعه و بررسی و سنجش آثار هنرمندان صاحب سبک، معتبر و باسلیقهء پیشرو در این عرصه، به منظور توسعهء مهارت و قدرت خلاقیت و ابتکار هنرجو، امری ضروری است.

خانم تیموری یکی از کارآفرینان ایرانی است که با استفاده از این هنر ، درآمد کسب کرده است و این هنر را به تعداد زیادی از علاقمندان نیز آموزش داده است تا علاوه بر فعالیتهای خانه کسب درآمدی هم برای خودشان داشته باشند.

text to speech icon

نظر شما :