جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

بسترسازی بهبود فضای مشاغل خانگی در ایران

تعداد بازدید:۸۸
بسترسازی بهبود فضای مشاغل خانگی در ایران

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، چهلمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 8 آبان‌ماه با سخنرانی سید امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار، با عنوان "بسترسازی بهبود فضای مشاغل خانگی در ایران" برگزار شد.

در این نشست سید امیر سیاح با اشاره به این مطلب که ما در مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار به دنبال تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها و شفاف‌سازی فرایندها از طریق سامانه‌های آنلاین هستیم، گفت: در حال حاضر شرایط 512 شغل خانگی در سامانه صدور مجوزها تعریف شده است که افراد به سادگی پس از احراز هویت و دریافت تاییدیه‌های لازم از برخی سازمان‌ها مانند سازمان غذا و دارو -در صورت نیاز-، مجوز فعالیت خود را دریافت می‌کنند. خبر خوب این است که هم اکنون به همت این سازمان کلیه فرایندهای مرتبط با صدور مجوز این رشته‌ها پس از تأیید بازبین به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: اما یکی از چالش‌های این بخش این است که تعداد مشاغل خانگی حوزه مواد غذایی و آشامیدنی بسیار محدودند و همین تعداد نیز عمدتاً در زمینه بسته‌بندی حبوبات، چای، شکر و غیره فعال هستند. در چنین شرایطی تسهیل صدور مجوز و ساده‌سازی بستر فعالیتِ مشاغلِ بیشتر در این رسته‌ها، ضروری است که امیدواریم سازمان غذا و دارو در این زمینه حضور فعال‌تری داشته باشد. در شرایط کنونی ساماندهیِ صدور مجوز به کسب‌وکارها باعث می‌شود که بتوان بر آنها نظارت بیشتری اعمال کرد. فراموش نکنیم که اعطای مجوز، کسب‌وکارها را نظارت‌پذیر می‌کند.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار در بخش بعدی سخنان خود به موضوع تسهیلات مشاغل خانگی اشاره داشت و گفت: پیشنهاد ما به ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی این است که به‌جای ارائه وام به دنبال بازارسازی برای مشاغل خانگی باشند و حمایت‌های دولتی را تنها به ارائه وام بانکی محدود نکنیم. در حال حاضر فرهنگ وام‌دهی و وام‌خواهی در کشور ما جاافتاده است که باعث مشکلات زیادی برای کسب‌وکارها شده و فرایند رشد آنها را مختل می‌سازد.

سیاح در ادامه به اهمیت موضوع دست‌فروشی نیز اشاره داشت و افزود: دست‌فروشی معضل نیست؛ بلکه در نگاه ما به‌عنوان دولت، دست‌فروشی یک شغل رسمی است که می‌تواند قدم اول حرکت به سمت کارآفرینی باشد. بر اساس نگاه دین مبین اسلام که بهتر است افراد به‌جای اجیرشدن، به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار برای خود باشند، باور ما در دولت این است که دست‌فروشی می‌تواند فرصت اولیه مناسبی برای کسب‌وکارهای خرد و خانگی باشد تا بتوانند به شکل بهتری محصول خود را به بازار فروش عرضه کنند. در این مسیر ما رایزنی‌های زیادی با شهرداری انجام داده‌ایم و معتقدیم راه‌اندازی بازارهای شکیل و جذاب توسط شهرداری‌ها، می‌تواند به فروش محصولات مشاغل خانگی کمک کند.

رویکرد معکوس مجوزدهی در مشاغل خانگی مبحث دیگری بود که رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار کشور در سخنان خود به آن اشاره داشت و گفت: پیشنهاد ما به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که به‌جای فهرست مشاغل مجاز خانگی، لیست مشاغل ممنوعه ارائه شود و هر شغلی در فضای خانه امکان انجام داشته باشد و فقط مشاغلی که آلودگی بهداشتی ایجاد می‌کنند، خطر انفجار و آتش‌سوزی دارند، آلودگی صوتی یا بوی ناهنجار ایجاد می‌کنند و یا خطر آسیب فرهنگی برای اجتماع دارند از فعالیت منع شوند؛ البته لازم است مصادیق هریک از این موارد به‌ روشنی مشخص شوند.

سید امیر سیاح در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد نگاه حمایتی و فرودستانه کنونی به مشاغل خانگی در کشور تغییر یابد و گفت: مشاغل خانگی می‌توانند گام اولیه در راستای حرکت به سمت یک کارآفرینی بزرگ باشند. افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی نیز می‌توانند با روی آوردن به مشاغل خانگی و برندسازی و درآمدزایی، اشتغال مناسبی برای خود ایجاد کنند.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: مشاغل خانگی دوشنبه های مشاغل خانگی بهبود محیط کسب و کار جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان


نظر شما :