جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

حوزه پوشاک در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه

تعداد بازدید:۸۶
حوزه پوشاک در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، سی‌ودومین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 13 شهریورماه و با سخنرانی آیدا خزایی، نایب‌رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان ملارد، پیشران حوزه پوشاک و مدرس طراحی و دوخت پوشاک و صاحب برند تیکن، با عنوان "حوزه پوشاک در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه" برگزار شد.

در این نشست خزایی با اشاره به اهمیت علاقه و انگیزه در شروع هر فعالیت و حرکت به سمت موفقیت گفت: پس از گذشت مدتی از شروع فعالیت دریافتم که با ادامه کار به‌صورت پیشران می‌توانم به افرادی کمک‌رسانی کنم که در خانه به انجام فعالیت‌های مرتبط با خیاطی مشغول‌اند، اما هنوز توان انجام کار به‌صورت مستقل و در سطح وسیع را ندارند.

نایب‌رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان ملارد  آموزش را مهم‌ترین اصل ارتقای وضعیت مشاغل چه در صنعت و چه در مشاغل خانگی دانست و گفت: در حال حاضر استقبال مشاغل خانگی از شغل خیاطی بسیار زیاد است؛ اما بخش صنعت به خوبی پذیرای این افراد نیست. تولیدکنندگان و پیشرانان باید بتوانند به مشاغل خانگی اعتماد کنند و از میزان آموزش و مهارت آن‌ها مطمین باشند. یکی از راه‌های حل این مشکل ارتقای آموزش و استانداردسازی محصولات است.

این پیشران حوزه پوشاک به بحث نوع آموزش نیز اشاره داشت و افزود: علاوه بر آموزش‌هایی مانند نازک‌دوزی و ضخیم‌دوزی، افراد باید با مهارت‌هایی مانند نحوه تعمیر تجهیزات و چگونگی کار با ابزارآلات مختلف نیز آشنا شوند. اکثر مشاغل خانگی با این مهارت‌ها آشنایی ندارند و همین مسئله باعث می‌شود کیفیت کار آنها در مقایسه با صنعت، پایین‌تر ارزیابی شود. در این بخش پیشرانان باید بتوانند شیوه درست کار با تجهیزات را به افراد آموزش دهند و به قوی‌تر و بلندتر شدن زنجیره تولید محصولات مشاغل خانگی کمک کنند.

 

این مدرس طراحی و دوخت پوشاک با تأکید بر تسهیل دریافت مجوز اشتغال در سال‌های اخیر افزود: متأسفانه اکثر مشاغل خانگی به علت عدم آگاهی از مزیت دریافت مجوز و عمدتاً به علت نگرانی از بحث مالیات تمایلی به دریافت مجوز ندارند و لازم است پیشرانان و سایر نهادهای دست‌اندرکار نسبت به این موضوع اطلاع‌رسانی‌های بهتری انجام دهند. خزایی تصریح کرد: افراد از مالیات می‌ترسند؛ چراکه قوانین مالیاتی برای آنها شفاف نیست و حتی با وجود برخی معافیت‌های مالیاتی باز هم ترجیح می‌دهند از این مسئله فرار کنند.

 

نایب‌رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان ملارد و پیشران حوزه پوشاک و لباس در بخش پایانی سخنان خود گفت: در حال حاضر ما به دنبال ایجاد محیط‌هایی برای فراهم‌کردن فرصت کارآموزی و کارورزی توسط پیشرانان هستیم و در این مسیر نیازمند حمایت سازمان‌ها و نهادهای ذی‌نفع هستیم تا با حمایت از پیشرانان، زمینه تسهیل فعالیت افراد فراهم شود. اتحادیه‌های صنفی و شهرداری‌ها با در اختیار قراردادن فضا به پیشرانان و مشاغل خانگی می‌توانند نقش بسیار مؤثری در این زمینه ایفا کنند.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: اندیشکده بانوان مشاغل خانگی دوشنبه های مشاغل خانگی خیاطی طراحی و دوخت پوشاک


نظر شما :