شخصیت مرزی BPD به زبان ساده

۰۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۱ کد : ۵۷۳۵۳ اخبار مرکز مشاوره مقالات
تعداد بازدید:۲۸۳۰
تاثیر اختلال شخصیت مرزی در زندگی بیمار و اطرافیان او چیست؟
شخصیت مرزی BPD به زبان ساده

شخصیت چیست؟
یک الگوی رفتاری ثابت در فرد را شخصیت او می نامند. دنیای درونی و بیرونی هر فرد دائما در حال تغییر است و شخصیت فرد در واقع آن الگوی رفتاری است، که در مقابل متغیر های بیرونی و درونی از خود بروز داده و سعی در تطابق با آن شرایط و تحولات را دارد.
اختلال شخصیت
در شرایطی که این الگوی رفتاری آسیب رسان باشد و این آسیب رسان بودن در یک قالب کلی جامعه، فرهنگ و مفهوم عامه مردم توجیه پذیر نباشد آن را اختلال شخصیت می نامند.
برای مثال ممکن است در یک جامعه تردد با لباس های راحتی خانگی بلامانع باشد و در فرهنگ جامعه ای دیگر یک رفتار بر خلاف عرف و قوانین همگانی و اختلال رفتاری به حساب آید.
آن چه با فرهنگ و عرف جامعه تطابق ندارد و موجب عواقب دردناک برای فرد می شود را اختلال شخصیت می نامند.
افرادی که به اختلال شخصیت مرزی (BPD) دچار می‌شوند، معمولاً در روابط شخصی خود بی ثبات هستند، از عدم اعتماد به نفس، رفتار بی‌فکر و بی‌پروا رنج می‌برند. این افراد، به‌شدت از طرد شدن و مورد توجه قرار نگرفتن توسط دیگران می‌ترسند و در روابط خود معمولاً سعی می‌کنند که به دیگران بچسبند و از آنها جدا نشوند.
اگر در اطراف خود با کسانی که به شخصیت مرزی مبتلا هستند مواجه شدید یا علاقه دارید که بیشتر با ویژگی‌های شخصیتی آنان آشنا شوید در ادامه با ما در مرکز تخصصی و مشاوره جهاددانشگاهی واحدالزهرا(س) همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

اختلال شخصیت مرزی قابل درمان است

در حقیقت ، چشم انداز درمان BPD در بلند مدت بهتر از افسردگی و اختلال دو قطبی است. با این حال ، درمان این اختلال به یک رویکرد تخصصی نیاز دارد. نتیجه نهایی این است که اکثر افراد مبتلا به BPD می توانند بهتر شوند  و این کار خیلی سریع با درمان و پشتیبانی مناسب انجام می‌شود.
پروسه‌ی بهبودی در این اختلال در حقیقت شکستن الگوهای ناکارآمد تفکر ، احساس و رفتار است که باعث پریشانی شما می شود. تغییر عادت های مادام العمر آسان نیست. اینکه مجبور باشید برای انجام هر کاری ابتدا مکث و تأمل کنید و سپس اقدام کنید، در ابتدا غیر طبیعی و ناخوشایند خواهد بود. اما با گذشت زمان عادت های جدیدی ایجاد می‌کنید که به شما کمک می کند تعادل عاطفی خود را حفظ کرده و بر رفتار خود کنترل داشته باشید.
 

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

آیا جمله های زیر در مورد شما صدق می کند؟
    .من اغلب احساس “پوچی” می کنم- 
.احساسات من خیلی سریع تغییر می کند و من غالباً غم، عصبانیت و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنم- 
 .من دائما می ترسم که افرادی که به آنها اهمیت می دهم مرا رها کنند یا مرا ترک کنند-
.من بیشتر روابط عاشقانه خود را شدید، اما ناپایدار توصیف می کنم- 
 احساسی که نسبت به افراد زندگی ام دارم می تواند از لحظه‌ای به لحظه‌ دیگر به طرز چشمگیری تغییر کند – و من همیشه دلیل آن را نمی فهمم
   من غالباً کارهایی انجام می دهم که می دانم خطرناک یا ناسالم هستند، مانند رانندگی بی پروا ، داشتن رابطه جنسی غیر ایمن، نوشیدن بیش از حد، استفاده از مواد مخدر
 من سعی کرده ام به خودم آسیب برسانم، رفتارهای خودآزاری مانند بریدن یا تهدید به خودکشی داشته باشم
 وقتی در یک رابطه احساس ناامنی می کنم، تمایل دارم که برای نزدیک نگه داشتن طرف مقابل، پرخاش کنم یا حرکات تکانشی انجام دهم
اگربا چندین مورد از جمله های بالا همذات پنداری می‌کنید، ممکن است از اختلال شخصیت مرزی رنج ببرید. البته برای تشخیص رسمی به یک متخصص و روانشناس نیاز دارید ، زیرا BPD به راحتی با سایر مسائل اشتباه گرفته می شود. اما حتی بدون تشخیص ، ممکن است نکات خودیاری ارائه شده در این مقاله برای تسکین طوفان عاطفی درونی شما و یادگیری کنترل انگیزه‌های خودآزاری مفید باشد

مهم ترین علائم اختلال شخصیت مرزی

 ترس از رها شدن: افراد مبتلا به BPD اغلب از رها شدن یا تنها ماندن وحشت دارند. حتی مساله‌ی بی اهمیتی مانند دیر رسیدن یکی از عزیزان فرد از کار به خانه و یا رفتن عزیزی به مسافرت، ممکن است ترس شدید در این اشخاص ایجاد کند

 روابط ناپایدار: افراد مبتلا به BPD تمایل دارند روابطی آتشین و کوتاه مدت داشته باشند. این افراد ممکن است به سرعت عاشق شوند، با این باور که هر فرد جدید که وارد زندگی اش می شود کسی است که باعث می شود او احساس سلامتی کند، و البته بعد به سرعت ناامید می شود. روابط او بدون داشتن هیچ حد وسطی یا عالی هستند و یا وحشتناک به نظر می رسند. 

 رفتارهای تکانشی و خود تخریبگر: شخص مبتلا به BPD ممکن است رفتارهای پرخطر و احساس برانگیز از خود بروز دهد، به خصوص وقتی ناراحت است. فرد بیمار ممکن است به طرز ناگهانی هزینه هایی بکند که توانایی مالی باز پرداخت آن را ندارد، ممکن است زیاد غذا بخورد ، بی پروا رانندگی کند، از مغازه دزدی کند، رابطه جنسی پرخطر داشته باشد یا در مصرف مواد مخدر یا الکل زیاده روی کند. 

 احساس تردید یا عدم ارتباط با واقعیت: افراد مبتلا به BPD اغلب با پارانویا یا احساس شک و تردید در مورد انگیزه های دیگران دست و پنجه نرم می کنند. در شرایط استرس، حتی ممکن است ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند ( تجربه ای که به عنوان تجزیه شناخته می شود). ممکن است احساس کنند درون مه هستند، یا از خود فاصله گرفته و یا انگار بیرون از بدن خود هستند.

 احساس پوچی مداوم: افراد مبتلا به BPD غالباً در مورد احساس پوچی صحبت می کنند، گویی که در آنها خلایی وجود دارد. چنین افرادی ممکن است در نهایت احساس کنند که انگار “هیچ” اند یا “هیچ کس” نیستند. 

دلایل ایجاد شخصیت مرزی

علل ایجاد BPD هنوز کاملا مشخص نیست، اما می‌توان گفت مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد این اختلال روانی دخیل هستند. در بیشتر موارد، این افراد در کودکی بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند یا بی‌توجهی عمیقی را تجربه کرده‌اند.
وقتی آنها بزرگتر می‌شوند، علائم و نشانه‌های این اختلال را نشان می‌دهند. عوامل ایجاد اختلال BPD را در زیر می‌بینید:


•  ژنتیک یا سوابق خانوادگی؛ دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند یک ژن خاص را مسئول این اختلال روانی معرفی کنند. بااین‌حال، افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به این اختلال دچار است، احتمال بیشتری دارد که به آن مبتلا شوند.
• ساختار و عملکرد مغز؛ مناطقی در مغز وظیفه کنترل رفتارهای تکانشی و هیجانات را به عهده دارند. تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز افراد مبتلا به BPD دیده می‌شود که می‌تواند قبل از این اختلال یا بعد از آن به وجود آمده باشد.
• محیط زندگی؛ هیچ‌چیز به اندازه محیطی که فرد در آن رشد می‌کند و فرهنگی که با آن بزرگ می‌شود در ایجاد این اختلال تاثیرگذار نیست. کودکانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند یا رها شدن را در دوران کودکی تجربه کرده‌اند، در بزرگسالی با این اختلال درگیر می‌شوند.

این دلایل می‌توانند اختلال شخصیت مرزی را ایجاد کنند، اما به این معنی نیست که هر کسی این پیشینه خانواده یا تجارب کودکی را داشته باشد به این اختلال دچار می‌شود. برعکس آن هم ممکن است. 

عوارض و مشکلات شخصیت مرزی
شرایط زندگی فردی که دچار اختلال شخصیت مرزی است، اصلا شباهتی به زندگی یک فرد معمولی ندارد. زندگی آنها مانند قطاری است که از روی ریل خارج شده و نمی‌توانند این قطار را در مسیر درست هدایت کنند.
عوارض و مشکلات این اختلال تاثیر زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی آنها می‌گذارد و همیشه مشکلاتی در شغل، روابط و فعالیت‌های اجتماعی خود دارند که تحت تاثیر این اختلال روانی است. عوارض و مشکلات شخصیت مرزی نتایج زیر را به همراه دارد:
•    ترک تحصیل و نیمه رها کردن آن
•    از این شغل به آن شغل پریدن
•    درگیری با قانون و اجرای آن
•    داشتن پرونده‌های حقوقی
•    تجربه زندان رفتن
•    درگیری‌های متعدد فیزیکی
•    تصادف‌ با وسیله نقلیه
•    خودآزاری و آسیب زدن به بدن
•    اقدام به خودکشی
•    روابط بین فردی پر آشوب
•    روابط زناشویی نامتعادل
•    طلاق
درمان سریع‌تر اختلال شخصیت مرزی از ضررهای بیشتر جلوگیری می‌کند…
در این مقاله درباره علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی و درمان این اختلال صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید، افراد مبتلا به این اختلال به‌راحتی به خودشان آسیب می‌زنند و اقدام به خودکشی می‌کنند.
آمار خودکشی در این افراد به حدی زیاد است که نباید کوچکترین هشداری برای خودکشی را نادیده بگیرید. به محض مشاهده هر نوع علائم یا نشانه‌ای  می توانید با مشاورین مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) از طریق شماره 02166728052 و یا با شماره 09010131575 تماس حاصل فرمایید.

text to speech icon

نظر شما :