ازدیاد قانون، لزوم مقررات‌زدایی و مشاغل خانگی در جهان

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۲ کد : ۵۶۹۸۲ مکتوبات مشاغل خانگی
تعداد بازدید:۹۱
ازدیاد قانون، لزوم مقررات‌زدایی و مشاغل خانگی در جهان

امروزه اندیشکده­‌ها در تمامی جوامع نقش مهم و انکارناپذیری در فراهم کردن پشتوانه‌­های مطالعاتی و نظری برای اتخاذ تصمیمات مهم نهادهای کلان دارند. اندیشکده‌­ها هستند که با ایجاد ایده­‌های جدید و سپس گفتمان­‌سازی، عملیاتی‌سازی برنامه‌­ها را برای سیاست­گذاران تسهیل می­‌کنند. هر یک از کشورهای جهان به فراخور مسایل مبتلابه خود اقدام به تأسیس اندیشکده‌­ها در سطوح مختلف می‌­کنند، اما برخی موضوعات نیز وجود دارند که بین تمامی جوامع مشترکند –که کسب‌­وکار و بهبود وضعیت اقتصادی یکی از این موضوعات است- و در چنین وضعیتی استفاده از ایده‌­های مفید سایر مجامع فکری و انجام مطالعات تطبیقی می‌­تواند در راه رسیدن به بهترین راهکارها کارگشا باشد.

اندیشکده کیتو- Cato Institute- یکی از این اندیشکده‌­هاست که با تمرکز بر موضوعات اقتصادی، اجتماعی و بین­‌المللی، به بیان ایده‌­ها و افکار و ایجاد گفتمان در رابطه با مسایل مختلف می­‌پردازد. در زیر به یکی از گزارشات این اندیشکده با محوریت موضوع کسب­‌وکارهای خانگی نگاهی مختصر خواهیم داشت.

این اندیشکده در گزارشی با عنوان "کارآفرینی و کسب­‌وکارهای خانگی" به این مسأله اشاره می­‌کند که قوانین ایالتی و محلی می‌توانند مشاغل خانگی را که شاهراه اصلی کارآفرینی در ایالات متحده آمریکا هستند، دلسرد و از ادامه کار منصرف کنند.

این گزارش با اذعان به این مطلب که مشاغل خانگی مزایای فراوانی برای جوامع محلی از قبیل کاهش آلودگی و ازدحام خودروها و ترافیک دارند و در کنار آن مناطقی از شهرها را که از مرکزیت تجاری دور هستند به کالاها و خدمات نزدیک می­‌کنند، به این مطلب اشاره می‌­کند که هیچ مکانی به اندازه خانه، کم‌­هزینه‌­ترین فضا را برای یک کارآفرین فراهم نمی‌­کند. خانه‌­ها هستند که مانند یک فضای آزمایشگاهی کوچک به کارآفرینان این امکان را می‌­دهند تا در مقیاس کوچک، ایده­‌های تجاری خود را مورد بررسی قرار دهند.

با وجود مزایای فراوان مشاغل خانگی، اغلب این مشاغل با موانع قانونی قابل توجهی روبرو هستند که حذف آن­ها می­‌تواند تأثیر زیادی در بهبود وضعیت صاحبان این مشاغل داشته باشد. از جمله این موانع می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

اول: دولت‌­های محلی قوانین را به شکلی وضع می­‌کنند که می‌­توانند مانع یا محدودکننده مشاغل خانگی باشند و یا هزینه فعالیت در ملک مسکونی را برای آن­ها به شدت افزایش دهند که این قوانین نیازمند اندیشه­‌ورزی و بازنگری جدی هستند.

دوم قوانین مربوط به صنایع خاص که به آن­ها الزاماتی را تحمیل می­‌کنند که چه محصولاتی فروخته شوند، در کجا می‌­توانند عرضه شوند و حجم فروش مجاز چه مقدار باشد. به عنوان نمونه مشاغل حوزه موسیقی، صنایع غذایی و مشاغل از این دست محدودیت­‌های زیادی را تجربه می­‌کنند.

در ادامه، این گزارش به این موضوع اشاره می­‌کند که با ایجاد اصلاحات در قوانین و تعدیل سیاست­‌ها، مشاغل خانگی در آمریکا روند رو به رشدتری را تجربه کرده و افراد بیشتری به فعالیت در این زمینه مشتاق می­‌شوند.

از جمله مهم­ترین راهکارهای سیاستی مورد اشاره در این گزارش عبارتند از:

  • هر منطقه و ایالت راجع به قانون­گذاری مشاغل خانگی با توجه به وضعیت خود، دارای اختیار باشد. سیاست­‌های عمومی باید به حقوق خصوصی افراد در خانه­‌های خود احترام بگذارند. در چنین شرایطی پیش‌­فرض ذهن سیاست­گذاران باید مجاز بودن مشاغل خانگی و حق استفاده از خانه به عنوان محل کار باشد.
  • سیاست­گذاران باید مقررات مرتبط با برخی مشاغل خانگی سودآور را تعدیل کنند. در برخی موارد کاهش مقررات باعث توسعه­ کارآفرینی و رشد اقتصادی است. قوانین زیاد و سخت­گیرانه می­‌توانند مشاغل خانگی را به سمت زیرزمینی شدن و فعالیت بدون مجوز سوق دهند.
  • سوم، دولت­‌های ملی باید اقداماتی را برای کاهش قوانین محدودکننده مشاغل خانگی و فراهم کردن آزادی برای آنان انجام دهند. به عنوان نمونه در ایالت فلوریدای آمریکا مشاغل خانگی از قوانین کلی در رابطه با انبار کردن مواد خطرناک، شرایط استفاده از پارکینگ و غیره تبعیت می‌­کنند، اما در سایر مسایل محدودیت­‌های کمتری نسبت به بقیه مشاغل دارند.

خانه جایی است که مردم می­‌خواهند از آن درآمد کسب کنند و عده زیادی از مردم وجود دارند که می­‌خواهند از کالاها و خدمات مشاغل خانگی بهره ببرند. قانون کلی بازارها این است که مبادلات داوطلبان‌ه­ای­ که برای دو طرف سودمند هستند، دستاوردهای قابل توجهی را برای جامعه به عنوان یک کل فراهم می‌­کنند. از سوی دیگر با حرکت اقتصاد جوامع به سمت صنایع خدماتی و اینترنت، افراد به دنبال دستیابی به مشاغل منعطف مانند مشاغل خانگی هستند. به همین دلیل دولت­‌ها باید با اقدامات عملی به دنبال تسهیل شرایط برای افراد باشند.

در پایان این گزارش، برنامه­‌های عملیاتی که دولت مرکزی و دولت‌­های محلی می‌­توانند با انجام آن­ها به توسعه­ مشاغل خانگی کمک کنند، اشاره شده است.

دولت مرکزی باید:

  • دستورالعمل آزادی اساسی برای مشاغل خانگی را با هدف کاهش ممنوعیت­‌ها و محدویت‌­های غیرمنطقی در سطح ملی تدوین کند.
  • قوانین مرتبط با مشاغل خانگی خاص مانند حوزه صنایع غذایی را تسهیل کند.
  • از محدودیت­‌های بسیار شدید در مشاغل خانگی بپرهیزد.

دولت­‌های محلی باید:

  • به کسب­‌وکارهای خانگی اجازه دهند تا بدون نیاز به مجوزهای مشروط، به درستی فعالیت کنند.
  • بپذیرند که مشاغل خانگی بخش مهمی از اقتصاد مناطق هستند و برخی این توان را دارند که رشد وسیعی یابند.
  • محدودیت­‌های خاص صنعتی که به مشاغل خانگی و ملک مسکونی ارتباطی ندارند را حذف کنند.

 

جهت دسترسی به محتوای کامل گزارش می‌­توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.cato.org/sites/cato.org/files/2022-12/empowering-the-new-american-worker-entrepreneurship.pdf

 

تدوین و گردآوری: الهام مروتی، دبیر هسته مشاغل خانگی اندیشکده بانوان

text to speech icon

نظر شما :