دکتر مهسا تیزچنگ؛ دبیر کارگروه توانمندسازی

۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۵۶۹۱۹ اعضای اندیشکده
تعداد بازدید:۱۶۳
دکتر مهسا تیزچنگ؛ دبیر کارگروه توانمندسازی

دکتر مهسا تیزچنگ، مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ابیات فارسی و مدرک کارشناسی ارشد در رشته جامعه‌شناسی را از دانشگاه رازی کرمانشاه دریافت نموده و دارای مدرک دکتری در رشته جامعه‌شناسی (گرایش بررسی مسائل اجتماعی ایران) از دانشگاه الزهرا(س) در تهران می‌باشد. وی دبیر کارگروه توانمندسازی در اندیشکده بانوان است که فعالیت‌های اندیشه‌ورزی و پژوهشی مرتبط با آن را در قالب تدوین اسناد سیاستی (خلاصه سیاستی، گفتگوی سیاستی، مقاله سیاستی و بولتن سیاستی)؛ برگزاری نشست‌های خبرگانی و تخصصی و انجام طرح‌های مطالعاتی در حوزه زنان و دختران بر عهده دارد.

علایق پژوهشی ایشان در حوزه مطالعات جنسیت و زنان در زمینه‌های فرهنگی همچون تغییرات ارزشی-هنجاری، رسانه، تحولات نهادی- ساختاری و زندگی روزمره می‌باشد. همچنین در محور توانمندسازی زنان و دختران ذیل اندیشکده بانوان محورهایی چون توانمندسازی حقوقی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روان‌شناختی را با توجه به سه سطح ساختاری، میان‌نهادی و عاملان مورد مطالعه قرار می‌دهد.

در خصوص فعالیت‌های پیشین ایشان می‌توان به همکاری با انجمن جامعه‌شناسی ایران در برگزاری طرح ملی گفتگوی خانواده (فاز 1و2)، برگزاری کارگاه‌های مسئله‌یابی مشارکتی در میان گروه‌های سنی مختلف و نیز فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب تسهیلگر اشاره نمود. همچنین مقالاتی در زمینه‌های زنان و شبکه‌های اجتماعی، ساختارهای فرهنگی همچون پدرسالاری و نابرابری و مشاغل غیررسمی مانند کارگران خانگی جزو حوزه‌های مطالعات وی می‌باشد.

دکتر تیزچنگ همچنین در مدت فعالیت در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و اندیشکده بانوان اسناد سیاستی متععدی در موضوعات توانمندسازی زنان در صنعت، شکاف جنسیتی در مشاغل، زنان در صنعت انرژی، توانمندسازی زنان در کشورهای اسلامی، اعتیاد، کار منعطف زنان و مشاغل خانگی به انجام رسانیده است. در حال حاضر طرح مطالعاتی «فراتحلیل مطالعات توانمندسازی زنان در ایران» با هدف فراهم آوری بانک اطلاعاتی از آخرین پژوهش‌ها در حوزه توانمندسازی زنان، تحلیل و بررسی نکات قوت و ضعف آنها و در نهایت تبدیل یافته‌های مستخرج به اسناد سیاستی و کاربردی محور فعالیت کارگروه است. همچنین اسناد سیاستی با موضوعات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، زنان در گردشگری و سواد مالی در دست اجرا می‌باشد.

اطلاعات تماس:

Email: mahsa.tizchang@yahoo.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1177-7128

text to speech icon

نظر شما :