نشست پنجم طرح «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» برگزار شد؛

آسیب‌شناسی نظام مشاوره پیش از ازدواج در ایران

تعداد بازدید:۳۸
به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س)، پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی - تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران»، روز سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ الی ۱۶ و با سخنرانی سرکار خانم شکوه نوابی نژاد؛ هیئت علمی دانشگاه خوارزمی؛ با محوریت " آسیب شناسی نظام مشاوره پیش از ازدواج در ایران" برگزار شد.
آسیب‌شناسی نظام مشاوره پیش از ازدواج در ایران

در این نشست نوابی نژاد، به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج در پایداری ازدواج اشاره کرد و گفت: مبانی مشاوره پیش از ازدواج باید با الهام‌گرفتن از ارزش‌های دینی باشد از قبیل مودت و رحمت که زیباترین کلمات برای داشتن یک زندگی پاک شاد و محکم است.

وی با توجه ‌به تجربه ۵۰ساله خود در مشاوره ازدواج و خانواده، به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج در پایداری ازدواج اشاره کرد و گفت: آمار طلاق در 3 تا 5 سال اول زندگی مشترک بالاست که به دلیل عدم شناخت زوج از خود، مسئولیت‌ها و رسالت ازدواج و انتخاب اشتباه است. به همین علت مشاوره پیش از ازدواج ضرورت پیدا می‌کند تا نقشه راهی برای رسیدن به بینش نسبت به خود و طرف مقابل باشد و به دلیل تفاوت افراد این نقشه راه مشاوره پیش از ازدواج منحصربه‌فرد و تخصصی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: آمادگی لازم زوج برای ورود به ازدواج باید بررسی شود؛ زیرا معمولاً دوران آشنایی با شیفتگی و هیجانات همراه است و نیاز است با کمک مشاوره پیش از ازدواج چالش‌های یک رابطه خوب و آگاهانه و علائم هشداردهنده آن را مورد بررسی قرار داد تا در آینده از کیفیت بالای زندگی زناشویی برخوردار بوده و خانواده کارآمد و ازدواج پایدار داشته باشند.

نوابی نژاد در ادامه افزود: کلید اصلی ازدواج در خودآگاهی است فرد در کنار بلوغ جسمی، روانی و اخلاقی، باید خود را همان‌گونه که هست با تمام نقاط ضعف و قوت بپذیرد و در قبال مسئولیت‌هایی که دارد متعهد باشد. متأسفانه خانواده‌ها به‌جای اهمیت‌دادن به این مهم، در اندیشه مهریه بالا و هزینه‌های گزاف برای ازدواج هستند. من با نیم‌قرن تجربه در مشاوره خانواده و ازدواج معتقد هستم مهریه ضامن خوشبختی نمی‌تواند باشد و رسوم غلط در تداوم زندگی زناشویی تأثیری ندارد.

این چهره ماندگار علمی مشاوره اضافه کرد: ازدواج مهم‌ترین تصمیم هر فرد در زندگی است به همین علت مشاوره پیش از ازدواج ضرورت دارد و تربیت مشاوران متخصص در این امر بسیار تأثیرگذار است؛ زیرا در صورت داشتن مهارت و دانش کافی، مراحل مشاوره پیش از ازدواج به‌درستی انجام می‌گیرد. این موارد شامل دریافت کمک تخصصی در موضوعاتی مانند به دل نشستن، آگاهی از ویژگی‌های مثبت و منفی، شباهت‌ها و تفاوت‌ها، انتظارات و توقعات، میزان مسئولیت‌پذیری و تعهد و تشابه و پذیرش تفاوت‌های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی، شناخت الگوی اولیه خانوادگی، اختلالات شخصیت و رفتاری، شناخت عادات بد و اعتیاد و در نهایت کمک به تصمیم‌گیری برای ادامه یا قطع رابطه و پیامد احتمالی هر کدام از تصمیم‌ها سنجیده شود. طبق تحقیقات جهانی و تجربه و پژوهش کسانی که از خدمات مشاوره پیش از ازدواج بهره‌مند می‌شوند ۳۰ درصد بیشتر از باقی زوج‌ها احساس رضایت زناشویی دارند؛ به همین علت اهرمی نیرومند در کاهش طلاق مخصوصاً در سال‌های اول زندگی است.

نوابی نژاد در انتها ابراز امیدواری کرد با تدوین محتوای بومی، با نظارت و ارزشیابی بر عملکرد مشاورین خانواده، خانواده هایی با ثبات در جامعه تشکیل شوند.

گفتنی است که طرح "تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی - تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد. فصل اول این طرح با عنوان تشکیل خانواده با محوریت مشاوره پیش از ازدواج به بررسی آسیب‌شناسانه ابعاد مختلف این موضوع از منظر تبیین موضوع و وضع موجود، سازمان‌های متولی، سیاست‌گذاری‌ها و شکاف‌های قانونی، زیرساخت‌ها و محتوا خواهد پرداخت. 
 
فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

نظر شما :