نشست چهارم طرح «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» برگزار شد؛

بررسی عملکرد سازمان بهزیستی کشور در حوزه نظام مشاوره پیش از ازدواج

تعداد بازدید:۵۰
به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س)، چهارمین جلسه از سلسله‌نشست‌های علمی - تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران»، روز دوشنبه ۱۱ تیر‌ماه ۱۴۰۳ با سخنرانی سرکار خانم دکتر معصومه توکلی؛ مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور؛ با محوریت " بررسی عملکرد سازمان بهزیستی کشور در حوزه نظام مشاوره پیش از ازدواج" برگزار شد.
بررسی عملکرد سازمان بهزیستی کشور در حوزه نظام مشاوره پیش از ازدواج

در این نشست توکلی ضمن اشاره به تأثیر خانواده در جامعه به اهمیت ازدواج در تشکیل خانواده سالم صحبت کرد و گفت: در اسناد و قوانین بسیاری به بحث آموزش و مشاوره پیش از ازدواج اشاره شده است؛ اما برنامه دقیقی برای اجرای آن وجود ندارد و نیاز است در این مورد تجدیدنظر شود. زیرا برخی مصوبه‌ها کلی بوده و برخی دیگر دارای چند دستگاه متولی دارد و یا اجرای این مصوبه در ظرفیت دستگاه موردنظر نیست. این چالش‌ها در مصوبات مانع اجرای قوانین مرتبط با ازدواج است.

وی افزود: مشاوره پیش از ازدواج به‌تنهایی کافی نیست و نیازمند آموزش پیش از ازدواج هستیم. آموزش پیش از ازدواج در کنار تعهد زوجین و حل اختلافات زناشویی؛ 37.5 درصد در حفظ و تحکیم خانواده تاثیرگذار است. البته آموزش‌های پیش از ازدواج نباید اجباری باشد و نیازمند فرهنگ‌سازی است که این امر همان‌طور که در برنامه ششم توسعه در با افزایش دسترسی و دادن آگاهی‌های لازم آمده است رخ میدهد. البته بیمه‌شدن مشاوره پیش از ازدواج کمک بزرگی در فرهنگ سازی می‌کند اما متأسفانه بیمه حمایت لازم را ندارد.

مدیر دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سازمان بهزیستی از سال 1381، به آموزش‌های پیش از ازدواج ورود کرده است و محتوای آن را ترجمه و تدوین نموده و حدود 2000 مدرس در کشور دارد. در قانون مصوب 1397 هیئت وزیران، بهزیستی به عنوان متولی امر آموزش پیش از ازدواج دیده نشده است و به وزارت ورزش و جوانان و قوه قضاییه واگذار شده است. درصورتی‌که بهزیستی بانک اطلاعاتی بزرگی از مدرس و محتوا دارد و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد؛ اما به‌جای استفاده از این بانک اطلاعاتی، دو دستگاه دیگر به دنبال تدوین محتوا و تربیت‌ مدرس هستند. شاید بهتر باشد بین دستگاه‌های متولی تقسیم وظایف صورت بگیرد و به جای دوباره کاری، تقسیم وظیفه با رویکرد دقیق انجام شود. مثلاً آموزش بر عهده دستگاهی که ظرفیت آن را دارد گذاشته شود و تربیت نیرو بر عهده دستگاه دیگری باشد. تدوین محتوا با رویکرد دقیق انجام گیرد و رویکرد محوری در کشور حاکم باشد.

توکلی در پایان از خدمت آموزش پیش از ازدواج در بهزیستی گفت: وزارت ورزش و جوانان متولی مشاوره پیش از ازدواج است؛ اما در بهزیستی هم این خدمت از گذشته ارائه ‌شده است. در بهزیستی هدف ما خدمات به‌موقع و دردسترس و تخصصی در تمام کشور برای آحاد مردم است که در کنار آن خدمات هات‌لاین و تاپ لاین وجود دارد که خدمات فوری هستند. مشاوره تلفنی بهزیستی هم فعال و دردسترس است و خط فوریت 123 برای موارد بحرانی است. معمولاً مشاوران بهزیستی بومی هستند تا با بوم و منطقه و فرهنگ آشنا باشند. برای افراد بی‌بضاعت همیاری برگ وجود دارد. سازمان بهزیستی در سال 1402 حدود 400 هزار نفر هم از آموزش زندگی خانواده، 70 هزار نفر مهارت زندگی و 300 هزار نفر آموزش حین ازدواج بهره‌مند شدند.

گفتنی است که طرح "تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی - تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد. فصل اول این طرح با عنوان تشکیل خانواده با محوریت مشاوره پیش از ازدواج به بررسی آسیب‌شناسانه ابعاد مختلف این موضوع از منظر تبیین موضوع و وضع موجود، سازمان‌های متولی، سیاست‌گذاری‌ها و شکاف‌های قانونی، زیرساخت‌ها و محتوا خواهد پرداخت.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: ازدواج آموزش ازدواج مشاوره ازدواج بهزیستی سازمان بهزیستی آموزش خانواده تحکیم خانواده مشاوره متولی


نظر شما :