معرفی تعدادی از برنامه‌های توانمندسازی زنان در ترکیه: (توانمندسازی زنان از طریق کار شایسته ISKUR)

تعداد بازدید:۴۳
معرفی تعدادی از برنامه‌های توانمندسازی زنان در ترکیه: (توانمندسازی زنان از طریق کار شایسته ISKUR)

پروژه تامین کار شایسته برای زنان با سرمایه‌گذاری دولت سوئد و همکاری چند نهاد دولتی و غیرانتفاعی در ترکیه در فاصله سال‌های 2016 تا 2018 به اجرا درآمد.  در توصیف اهداف پروژه آمده است:

  • توسعه یک سیاست فراگیر و همه‌گیر در سطح ملی برای افزایش و ارتقای اشتغال زنان.
  • کمک به تأمین دسترسی زنان به فرصت‌های کار شایسته از طریق سیاست‌های فعال بازار کار.
  • حمایت از تقویت اشتغال زنان در ترکیه با افزایش آگاهی در مورد برابری جنسیتی و شرایط کاری.

قدم اول: توسعه‌ سیاست

  • در اولین برنامه‌ اقدام ملی ترکیه (۲۰۱۶-۲۰۱۸) درباره‌ اشتغال زنان در سطح ملی و محلی در چهار استان پروژه‌ای برای حمایت از ایجاد فرصت‌های کار شایسته برای زنان، تهیه شد.
  • برای اجرای مؤثر و پایدار و همچنین برای پایش برنامه‌ اقدام، پشتیبانی فنی ارائه گردید.
  • «کمیسیون نظارت و ارزیابی برابری جنسیتی» متشکل از نمایندگان تمام واحدهای خدمات، برای توسعه و نظارت بر سیاست‌ها و خدمات اشتغال عمومی با رویکرد جنسیتی در مدیریت کل ISKUR تأسیس شد.

ایجاد ظرفیت و تضمین دسترسی به فرصت‌های کار شایسته برای زنان

  • برای تقویت خدمات اشتغال عمومی اقدامات متعددی صورت گرفت. برای اولین بار در ترکیه، خدمات ISKUR از طریق رویکرد برابری جنسیتی مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس یافته‌ها، حدود ۴۵۰ کارمند ISKUR در زمینه‌ ارائه‌ خدمات اشتغال عمومی با رویکرد جنسیتی آموزش دیدند.
  • از طریق فعالیت‌های آموزشی درباره‌ اشتغال زنان-برابری جنسیتی، آگاهی و دانش اعضای هیئت‌های استانی اشتغال و آموزش حرفه‌ای (IIMEKها) در استان‌های منتخب افزایش یافت.
  • بازارهای کار در آنکارا، بورسا، استانبول و قونیه از منظر جنسیتی درباره‌ وضعیت فعلی نیروی کار و ترجیحات جنسیتی کارفرمایان در مشاغل با بالاترین نرخ بیکاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته‌ها، توصیه‌های سیاستی برای از بین بردن موانعی که ممکن است مانع رشد اشتغال زنان در سطح استانی شود، تدوین گردید.
  • تقریباً ۸۲۰ زن بیکار که در دوره‌های آموزش حرفه‌ای و سایر دوره‌های برگزار شده توسط شهرداری‌های شریک پروژه در استان‌های منتخب شرکت کردند، به آموزش حقوق زنان از جمله حقوق کاری مجهز شدند تا در توانمندسازی زنان مشارکت داشته باشند.
  • به اکثر ۸۲۰ زن بیکار در آنکارا و بورسا، سمینارهایی درباره‌ «مهارت‌های جستجوی کار و فنون مصاحبه» توسط مشاور شغلی و حرفه‌ای ISKUR که در زمینه‌ «مشاوره‌ شغلی و حرفه‌ای با رویکرد جنسیتی» آموزش دیده بود، ارائه گردید.
  • به ۴۰۰ زن کارآفرین بالقوه در چهار استان پروژه، آموزش کارآفرینی و حمایت از راهنمایی ارائه شد و با برگزاری یک مسابقه‌ طرح کسب و کار، به ۲۸ زن مبلغ ۲,۰۰۰ دلار آمریکا کمک‌هزینه اعطا گردید.
  • تقریباً ۵۰ زن طی یک سال پس از آموزش، کسب و کار خود را راه‌اندازی کردند.

افزایش آگاهی

  • این پروژه همچنین از طریق انتشارات، اطلاع‌رسانی، بروشورها، تبلیغات عمومی، ویدیوهای اینفوگرافیک، پوسترها، مسابقه‌ فیلم مستند کوتاه و ویدیوهای کوتاه به افزایش آگاهی در تمام اقشار جامعه درباره‌ اشتغال زنان و کار شایسته برای زنان کمک کرد.
  • حدود ۲۰۰۰ زن و مرد نیز در چارچوب فعالیت‌های آگاهی‌بخشی، از طریق سمینارهای «من از برابری حمایت می‌کنم» که طیف وسیعی از بخش‌ها از انرژی تا نساجی، دفاع و بهداشت را در بر می‌گرفت، درباره‌ی اشتغال زنان و برابری جنسیتی در محیط کار مطلع شدند.
  • به عنوان گام بعدی برای کمک به ایجاد بنگاه‌های اقتصادی با رویکرد جنسیتی و پیگیری سمینارهای «من از برابری حمایت می‌کنم»، گروهی از مربیان سیار تشکیل شده و درباره‌ برنامه‌ ابتکاری سازمان بین‌المللی کار با عنوان «مدل برابری جنسیتی در بنگاه‌های کوچک و متوسط (MIG SCORE) آموزش دیدند تا این برنامه را در شرکت‌های منتخب با تمرکز ویژه بر ارائه‌ مزایای برابری جنسیتی برای کارفرمایان و کارکنان اجرا کنند.

سایر فازهای اجرایی پروژه

  • برنامه حمایت از بازار کار برای NEETها (افراد تحصیل‌نکرده، شاغل‌نشده یا آموزش‌ندیده)

هدف این پروژه افزایش قابلیت اشتغال و مشارکت نیروی کار NEETها با ارائه حمایت‌های جامع و کلی بازار کار است.

گروه هدف پروژه NEETهای ۱۵ تا ۲۹ ساله و کارکنان İŞKUR

شرکای پروژه: وزارت کار و امور اجتماعی (ÇSGB) – اداره کل اتحادیه اروپا و کمک‌های مالی

بودجه پروژه: کمک فنی - ۲.۵ میلیون یورو (EU IPA 2)؛ کمک بلاعوض - ۱۷ میلیون یورو (EU IPA 2)

محل و مدت پروژه: ترکیه / ۲۰۲۱ – ۲۰۲۴

در راستای بخش حمایت فنی پروژه، دوره‌های آموزشی کارکنان، فعالیت‌هایی برای توسعه راهبرد ارتباطی و پژوهش‌های میدانی به منظور ارتقای ظرفیت ارائه خدمات برای NEETها اجرا می‌شود. در چارچوب بخش کمک بلاعوض، از پروژه‌های حمایتی اعانه‌ای سازمان‌های مختلف برای افزایش اشتغال جوانان حمایت می‌شود و برنامه‌ریزی شده است که فرآیندهای جستجوی کار جوانان از طریق برنامه‌های اقدام فردی که در چارچوب بخش حمایت فنی تدوین می‌شود، به طور سیستماتیک پشتیبانی شود.

  • برنامه توانمندسازی و پایداری اقتصادی-اجتماعی (SES) (WFP)

هدف این پروژه هم تأمین تقاضای نیروی کار ماهر بخش خصوصی و هم افزایش خودکفایی اتباع تحت حمایت موقت (SuTP) و شهروندان ترکیه است.

شرکای پروژه: وزارت آموزش ملی (MEB)، برنامه جهانی غذا (WFP)

بودجه پروژه: این پروژه بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ با بودجه ۱۰ میلیون یورویی اجرا شد.

در چارچوب این پروژه، دو مؤلفه اصلی با عنوان "امید در آشپزخانه وجود دارد “(MUV) و بهبود مهارت‌های دیجیتال برای افزایش اشتغال جوانان “(EMPACT) طراحی شد و پس از آموزش‌های مهارتی که توسط وزارت آموزش ملی و سایر ذینفعان محلی در هر مؤلفه ارائه می‌شود، برای ذی‌نفعان برنامه‌ریزی شده است تا در برنامه‌های آموزشی کاربردی ۳ ماهه که توسط İŞKUR برگزار می‌شود، شرکت کنند.

  • حمایت از دسترسی زنان به فرصت‌های شغلی بهتر و بیشتر

هدف این پروژه حمایت از شناسایی و کاهش موانع اشتغال زنان در ترکیه با دیدگاهی جامع است.

گروه هدف پروژه: کارکنان İŞKUR و زنان بیکار

شرکای پروژه: سازمان بین‌المللی کار (ILO)

بودجه پروژه: ۵۶۰ هزار دلار آمریکا

محل و مدت پروژه: آنکارا، قونیه، بورسا، استانبول، کوکائلی، ازمیر و سامسون / ۲۰۱۹-۲۰۲۲

در چارچوب این پروژه، فعالیت‌های توانمندسازی ظرفیت نهادی و مطالعات پژوهشی برای حمایت از افزایش اشتغال زنان انجام خواهد شد. علاوه بر این، فعالیت‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی با انتشار داستان‌های موفقیت نیز برنامه‌ریزی شده است.

گردآوری: مهسا تیزچنگ، دبیر کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان، جهاد دانشگاهی الزهرا(س)

منبع:

https://www.iskur.gov.tr/en/news/the-closing-conference-of-women-s-empowerment-for-decent-jobs-project-is-held/

text to speech icon

نظر شما :