نشست اول طرح «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» برگزار شد؛

نشست تخصصی "عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه مشاوره پیش از ازدواج"

تعداد بازدید:۶۳
نشست تخصصی "عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه مشاوره پیش از ازدواج"

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، اولین جلسه از سلسله‌نشست‌های علمی - تخصصی «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران»، روز دوشنبه 21 خرداد ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با عنوان "عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه مشاوره پیش از ازدواج" و با حضور زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران برگزار شد. 
در این نشست، متقی‌فر با اشاره به تکالیف و وظایف قانونی وزارت ورزش و جوانان مصوب سال 1399، به وظایف معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در زمینه ازدواج، سبک زندگی، اشتغال، فرزندآوری و هویت زن اشاره کرد. او همچنین گفت تسهیل ازدواج جوانان در همه ابعاد جزوی از وظایف قانونی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان است.  
وی افزود از سال 1374 تا 1400 در سازمان ملی جوانان فقط 340 مجوز مرکز مشاوره خانواده و ازدواج صادر شده بود درحالی‌‌که از آبان 1400 تا پایان سال 1402، 450 مجوز از درگاه ملی مجوزها صادر شده است. در حال حاضر  930 مرکز مشاوره و 6000 مشاور فعال در کشور وجود دارد؛ همچنین برای ارزیابی مراکز مشاوره، تیمی متخصص تشکیل شد که حتی در دورترین شهرستان‌ها پایش و صحت سنجی انجام می‌دادند و برنامه‌های متعدد دانش‌افزایی و توانمندسازی برای ارتقای مراکز مشاوره برگزار شد.  تا پایان سال 1403 نیز حدود 12 دوره دانش‌افزایی برنامه‌ریزی شده است. 
متقی‌فر افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزش پیش از ازدواج در ابتدا توسط سازمان‌های مردم‌نهاد صورت می‌گرفت؛ اما طبق قانون در حال حاضر به معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان واگذار شده است. بیش از 70% زوجین نیازمند آموزش در زمینه ازدواج هستند و رسالت کارگاه آموزش پیش از ازدواج هم بر این امر بنا شده است. از همین رو 8660 کارگاه آموزش پیش از ازدواج برگزار شد. وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت ورزش و جوانان برای عموم گفت: در مدت 4 ماه در مترو شهر تهران ایستگاه مشاوره خانواده رایگان اجرا شد که بیش از 40 هزار مراجعه داشت. وجه تمایز مراکز مشاوره معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان، فعالیت تخصصی در حوزه ازدواج و خانواده است.  
مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه مشاوره خانواده "طرح راهبر" پایه‌گذاری شد که ذیل این دوره 130 ساعت به این افراد آموزش ارائه می‌شود. همچنین رویداد جامعه‌پرداز در کنار دوره‌های آموزشی جهت عملیات مشترک و امضای تفاهم‌نامه و تبادل اطلاعات بین مجموعه‌های فعال در حوزه خانواده و ازدواج برگزار می‌شود. این رویداد شامل شناسایی میدانی، ارزیابی، مسئله محوری و تعریف عملیاتی است که تاکنون در ۱۷ استان برگزار شده است.  
وی در پایان با اشاره به سامانه هم‌راه وزارت ورزش و جوانان و فعالیت‌های این سامانه در جهت تسهیل امر ازدواج و دسترسی جوانان به مشاوره‌های خانواده و ازدواج و خدمات ازدواج، ابراز امیدواری کرد که همه جوانان بتوانند از چنین خدماتی بهره کافی ببرند.

گفتنی است که طرح «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران»، در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی-تخصصی با رویکرد سیاستگذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد. فصل اول این طرح با عنوان تشکیل خانواده با محوریت مشاوره پیش از ازدواج به بررسی آسیب‌شناسانه ابعاد مختلف این موضوع از منظر تبیین موضوع و وضع موجود، سازمان های متولی، سیاستگذاری‌ها و شکاف‌های قانونی، زیرساخت‌ها و محتوا خواهد پرداخت.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: استانداری تهران اندیشکده بانوان وزارت ورزش و جوانان تحکیم خانواده جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :