سخنرانی رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور در افتتاحیه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

تعداد بازدید:۴۹
سخنرانی رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور در افتتاحیه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، در آستانه هفته ازدواج، افتتاحیه "سلسله‌نشست‌های تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" با حضور دکتر زینب اختری؛ رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور، دکتر زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران، جناب آقای طوسی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، جناب آقای مجتهد سرابی مسئول دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان استان تهران، سرکار خانم طوسی، دبیر مؤسسه مردم‌نهاد آوای مهرالنبی و دکتر زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) در تاریخ شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.
در این نشست زینب اختری؛ رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور، در ابتدا با اشاره به سانحه سقوط هلی‌کوپتر ریاست‌جمهوری و هیئت همراه و تأکید بر ویژگی‌های اخلاقی بارز و همچنین شخصیت حقوقی شهید آیت‌الله رئیسی، اشاره به گفتمان تعهد به تحکیم خانواده را از نکات برجسته مطرح شده در سخنان ایشان دانست و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که گفتمان تعهد به خانواده در سطح جامعه ادامه پیدا کند. هدف نهایی از تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران باید رسیدن به گفتمان جنبش تعهد به خانواده و معیارهای موردنظر در تشکیل و تحکیم خانواده باشد. وی تصریح کرد: در این مسیر برخی جوامع فلسفه فردگرایی را بر می‌گزینند که در نهایت اصول فردمحوری منجر به پدیده‌ای مانند کاهش جمعیت می‌شود. پدیده‌ای مانند جنگ غزه در چنین فضایی شکل‌گرفته است و می‌دانیم که جنگ‌ها همواره آسیب‌زننده به نهاد خانواده و کاهش‌دهنده جمعیت هستند. اما آنچه که ما بر اساس باورهای اسلامی و دینی خود به آن پایبندیم اصل و فلسفه جمع‌گرایی و زوجیت است که به باور ما سایر نقش‌ها باید بر حول محور اصل زوجیت شکل گیرد.
وی در ادامه خانواده محوری را به‌عنوان اصل و ستون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: تمام مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما باید بر همین مبنا باشد که این مهم در اصل ۱۰ قانون اساسی کشور نیز موردتوجه قرار گرفته است. گرایش به فردگرایی و عدم توجه به خانواده محوری است که در نهایت جامعه را دچار آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی مانند عدم ماندگاری خانواده‌ها می‌کند. وی اهمیت نگاه جامع و سیستماتیک در پژوهش‌ها و همچنین لزوم وجود نگاه جامع، جهان‌نگر و آینده‌نگر را در طرح‌هایی مانند طرح تقویت گفتمان تحکیم خانواده ضروری دانست و گفت: در فضای کنونی جهان، کشور ما به‌عنوان عنصری که در فضای بین‌الملل و شکل‌دهی تصویر آینده جهان اثرگذاری بالایی دارد مطرح است و مطالعات و پژوهش‌های ما باید پیش‌نیازهای ضروری نیل به خانواده سالم را مورد بررسی قرار داده و در دسترس سایرین قرار دهد. 
اختری در ادامه افزود: توجه به قوانین و سیاست‌های بالادستی، در کنار بررسی پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده در گذشته و همچنین توجه به مسئله پیشرفت‌های عرصه فناوری‌های موجود و آینده، همگی از جمله مسائلی است که باید در مطالعات موردتوجه گیرند و همه این مسائل باید در پرتو پایبندی به اصول و ارزش‌های ایرانی و اسلامی باشند. وی در پایان به اهمیت و نقش اندیشکده‌ها در فضای آکادمیک و سیاست‌گذاری کشور به‌عنوان میانجی بین نهادهای بالادستی و سیاست گزاران و اتفاقات صورت‌گرفته در میدان و نقش آنها در رسیدن به یک تعریف و زبان مشترک در حوزه خانواده و تحکیم و تعالی آن اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد که پژوهش‌های صورت‌گرفته با در نظر گرفتن اقتضائات روز در بحث خانواده و حرکت به سمت تعالی خانواده منجر به تدوین برنامه‌های عملی شود. 

text to speech icon

کلید واژه ها: وزارت کشور جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان تحکیم خانواده


نظر شما :