سخنرانی رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در افتتاحیه طرح تقویت و تبیین گفتمان تحکیم خانواده در ایران

تعداد بازدید:۶۹
سخنرانی رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) در افتتاحیه طرح تقویت و تبیین گفتمان تحکیم خانواده در ایران

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، در آستانه هفته ازدواج، افتتاحیه "طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران" با حضور زینب اختری؛ رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور، زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران، روح‌الله طوسی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، مجتهد سرابی، مسئول دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان استان تهران، صبا طوسی، دبیر مؤسسه مردم‌نهاد آوای مهرالنبی و زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) در تاریخ شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.
در این نشست زهرا نقی‌زاده؛ رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) در ابتدا به معرفی طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران پرداخت و گفت: در اولین گام از این طرح، جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با دغدغه اندیشه‌ورزی و ارائه پیشنهادهای راهبردی در حوزه تحکیم خانواده یک مرور سیستماتیک جامع بر دانش آکادمیک تولید شده در این حوزه انجام داد تا بتوان با تحلیل نتایج این گام در ترکیب با نشست‌های تخصصی باهدف انتقال تجربه به سیاست‌گذاران و سازمان‌های اجرایی، راهبردهای سیاست‌گذارانه را در اختیار دغدغه‌مندان و سازمان‌ها قرار دهد. 
مدیر اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با اشاره به نقش پررنگ خانواده در جامعه ایران و اهمیت بررسی ابعاد مختلف آن به‌منظور ورود به عرصه سیاست‌گذاری در این حوزه افزود: اولین گام در مطالعه حوزه خانواده، ارائه تعریفی جامع و کاربردی از آن است. طبق تحلیل‌های صورت‌گرفته در مقالات با کلیدواژه تحکیم خانواده، غالباً تعریفی جامعه از خانواده ارائه نشده است؛ به‌عبارت‌دیگر، با وجود قالب‌های مختلف خانواده در جامعه، جای خالی توجه به انواع متفاوت خانواده در تعاریف از جمله خانواده‌های زن سرپرست یا تک والد و خانواده گسترده و همچنین توجه به نقش فرزندان در تعاریف خانواده به چشم می‌آید.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) باتکیه‌بر بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بر اهمیت تحکیم خانواده تصریح کرد: اهمیت شناخت وضعیت موجود کشور از نظر تحکیم خانواده و شناخت شرایط حال حاضر، نیازمند انجام مطالعات کمی و کیفی عمیق بیشتر در این زمینه است. اگرچه تعدد بنیان‌های نظری در مطالعات پژوهشی به گستره دانش در هر موضوعی کمک خواهد کرد؛ اما باتوجه‌به اهمیت مسئله تحکیم خانواده و لزوم دستیابی این مطالعات به شاخص‌های واحد در جهت سیاست‌گذاری این حوزه، نیاز است که با اتخاذ مبانی نظری واحد، به تحقق شاخص‌هایی یکدست در حوزه تحکیم خانواده کمک نمود.
نقی‌زاده در بخش پایانی سخنان خود به معرفی شاخص‌های عمده‌ای که تاکنون در پژوهش‌های حوزه تحکیم خانواده در ایران مورد تأکید بیشتری قرار گرفته‌اند، اشاره داشت و گفت: شرایط پیش از ازدواج، حیات اقتصادی، حسن معاشرت، حیات دینی، حیات حقوقی، مدیریت مصرف رسانه، حیات اجتماعی و روان‌شناختی و حیات فردی همگی به‌عنوان شاخص‌های اثرگذار بر تحکیم خانواده مطرح هستند و امید است با بررسی‌های بیشتر، به‌منظور حرکت بهتر در مسیر تحکیم خانواده، به سمت سطح کلان‌تری از تصمیم‌گیری و اقدامات سیاست‌گذارانه حرکت کنیم.
گفتنی است که این طرح در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده و طی ۲۰ نشست علمی - تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد. فصل اول این طرح با عنوان تشکیل خانواده با محوریت مشاوره پیش از ازدواج به بررسی آسیب‌شناسانه ابعاد مختلف این موضوع از منظر تبیین موضوع و وضع موجود، سازمان‌های متولی، سیاست‌گذاری‌ها و شکاف‌های قانونی، زیرساخت‌ها و محتوا خواهد پرداخت.

فیلم این نشست در سایت آپارات جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، در سایت https://www.aparat.com/v/rwdjw91 قابل مشاهده است.

text to speech icon

کلید واژه ها: تحکیم خانواده تحکیم و تعالی خانواده جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) استانداری تهران وزارت کشور


نظر شما :