خلاصه سیاستی کارآفرینی زنان

تعداد بازدید:۸۰
خلاصه سیاستی کارآفرینی زنان

کارآفرینی فرایندی است که طی آن فرد یا گروهی از افراد (کارآفرینان) از یک فرصت تجاری، خواه ارائه یک محصول یا خدمت یا فرایند جدید به بازار باشد و یا بهبود اساسی در کالاها، خدمات و یا روش‌های تولید کنونی موجود در بازار - به کسب درآمد می‌پردازند. فرایندهای کارآفرینانه عمدتاً از طریق سازمان‌های نوپا (استارت آپ‌ها) یا کسب‌وکارهای خرد صورت می‌گیرند. مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر در جامعه بشری، مسائل مرتبط با جنسیت در موضوع کارآفرینی نیز مطرح هستند. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهند که شکاف‌های جنستی قابل‌توجهی در مالکیت کسب‌وکارها در سراسر جهان وجود دارد. تقریباً از هر سه کسب‌وکار کارآفرینانه، فقط یکی به زنان تعلق دارد. اما با وجود این شرایط، گزارش سال (۲۰۲۳) دیدبان جهانی کارآفرینی نشان داد که همچنان از هر شش زن، یک نفر تمایل دارد که در آینده نزدیک یک کسب‌وکار کارآفرینانه راه‌اندازی کند و همچنین قصد کارآفرینی زنان در کشورهایی با درآمد کمتر نسبت به سایر جوامع بالاتر است.

برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال محلی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (۲) همراه با اداره کل کمیسیون اروپا در امور اشتغال و امور اجتماعی و شمول (۳) هر ساله اقدام به انتشار یک سلسله خلاصه سیاستی با موضوع کارآفرینی فراگیر می‌کنند. یکی از گزارش­‌ها، با عنوان "خلاصه سیاستی کارآفرینی زنان" است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. در این گزارش با اشاره با وجود شکاف­های عمیق جنسیتی در کارآفرینی زنان و مردان، به عمده‌­ترین چالش‌­های موجود بر سر راه کارآفرینی زنان می‌­پردازد که اصلی‌­ترین آن­ها عبارت‌اند از:

  • فرهنگ و جوامع غالباً حامی زنان کارآفرین نیستند.
  • غالباً مهارت­‌های کارآفرینانه زنان کمتر از مردان در نظر گرفته می‌­شود.
  • دسترسی زنان به منابع مالی سخت‌­تر از مردان است.
  • شبکه­‌های کارآفرینی زنان کوچک‌تر و کم­‌اثرتر از شبکه­‌های کارآفرینی مردان است.
  • سیاست‌­های خانوادگی و سیاست‌­های مالیاتی مانع از مشارکت زنان در بازار کار و فعالیت‌­های کارآفرینانه هستند.

در این گزارش پس از معرفی چالش‌­ها، مهم­ترین راهکارهای سیاستی در حمایت از زنان کارآفرین بیان می‌­شود که عبارت‌اند از:

  1. ترویج نگرش مثبت به کارآفرینی زنان از طریق معرفی الگوهای موفق

هدف از این راهکار سیاستی: افزایش آگاهی در مورد پتانسیل­‌های کارآفرینی زنان و مقابله با کلیشه­‌های جنسیتی حضور زنان در بازار کار

با رویکرد: استفاده از مدل­‌های نقش و سفیران کارآفرینی در فضاهای عمومی مختلف

 

  1. توسعه مهارت­‌های کارآفرینی از طریق برگزاری دوره‌­های آموزشی و مشاوره‌­های کسب­وکار

هدف از این راهکار سیاستی: فایق آمدن بر باور عمومی کمتر بودن مهارت‌­های زنان و همچنین افزایش مهارت‌­های کارآفرینانه زنان از طریق آموزش و راهنمایی

با رویکرد: اجرای برنامه‌­های آموزشی کارآفرینی که علاوه بر توجه به محتواهایی مختص دو جنس، مانند امور مالی و تجاری، مدیریت منابع انسانی، شناسایی بازارها و... عوامل دیگر را نیز در نظر گیرند. به‌عنوان نمونه تدوین برنامه‌­های تک­‌جنسیتی و مختص به زنان؛ تدوین برنامه‌­ها باتوجه‌به نیازهای خاص زنان و درنظرگرفتن محتواهای مناسب زنان. همچنین ازآنجاکه کلید یک رابطه مشاوره‌­ای موفق کیفیت آن است، مشاوره‌­های کسب­وکار باتوجه‌به خواسته‌­ها و شرایط زنان برگزار گردند.

 

  1. تسهیل دسترسی به منابع مالی از طریق افزایش سواد مالی و سایر ابزارهای تأمین مالی

هدف از این راهکار سیاستی: حذف عدم تقارن‌های اطلاعاتی و شکاف­‌های مالی در بازار کسب­وکار

با رویکرد: تخصیص کمک­‌های مالی، تخصیص اعتبارات و وام­‌های خرد، حمایت‌­های کلان سرمایه‌­ای

 

  1. ایجاد شبکه­‌های کارآفرینی و اطمینان از پیوند آن­ها با زیرساخت‌­های اصلی

هدف از این راهکار سیاستی: ایجاد دسترسی زنان کارآفرین به ایده‌­های جدید، شرکای تجاری، انتقال تجربیات و اشتراک دانش

با رویکرد: ایجاد شبکه‌­های روابط به‌عنوان پل‌­های ارتباطی توسط نهادهای بالادستی؛ به‌عنوان نمونه ایجاد شبکه سفیران زن کارآفرین در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌عنوان الگوهایی الهام‌­بخش برای زنان کارآفرین بالقوه

 

  1. ارتقا تعادل کار - زندگی و افزایش حمایت‌­های اجتماعی

هدف از این راهکار: حذف عوامل بازدارنده اقتصادی و اطمینان از وجود زیرساخت‌­های حمایتی برای کارآفرینان

با رویکرد: تقویت دسترسی به حمایت‌­های تأمین اجتماعی برای افراد خود اشتغال توسط دولت‌­ها و حمایت از تعادل بین کار و زندگی برای والدین شاغل و افراد مراقب فرزندان. یکی دیگر از راه‌­های بهبود دسترسی به حمایت‌­های اجتماعی کاهش نرخ حق بیمه افراد خوداشتغالی نسبت به سایر افراد است.  

به‌منظور ارتقای فرایندهای کارآفرینی زنان در جوامع لازم است که سیاست‌گذاری‌های این حوزه از تمرکز صرف بر شناخت چالش‌های زنان در مسیر کارآفرینی و شناخت منابع و انگیزه‌های کارآفرینی زنان فراتر رود. در شرایط کنونی توجه بیشتر بر اثرگذاری بر محیط و حذف بسترهای مانع کارآفرینی زنان بسیار ضروری است. همچنین توجه کارآفرینی به‌عنوان موضوعی فارغ از جنسیت در ایجاد تغییر در اجتماع و نگرش به کارآفرینی زنان به‌عنوان کارآفرینانی با پتانسیل‌های بالا بسیار مؤثر خواهد بود.

جهت دسترسی به متن اصلی گزارش به لینک زیر رجوع کنید:

https://www.oecd.org/cfe/smes/Policy-Brief-on-Women-s-Entrepreneurship.pdf

منابع:

 (1) https://startupsusa.org/what-is-entrepreneurship/

 (2) OECD Local Economic and Employment Development Programme

 (3) Employment, Social Affairs & Inclusion - European Commission

 

تهیه و تدوین: الهام مروتی؛ دبیر هسته اشتغال اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی الزهرا(س)

text to speech icon

کلید واژه ها: اشتغال زنان کارآفرینی زنان دیدبان جهانی کارآفرینی توانمندسازی زنان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) هسته اشتغال


نظر شما :