۷ نکته موثر برای داشتن یک زندگی سالم و شاد

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۳ کد : ۶۸۰۲۹ اخبار مرکز مشاوره مقالات
تعداد بازدید:۳۲
شادی یکی از مهمترین اهداف زندگی انسان است اما هنوز هم برای بسیاری از افراد به نظر میرسد که دست نیافتنی باشد. میتوانیم با این فکر که اگر ماشین خوب و خانه ی بزرگی بخرم، میتوانم خوشحال باشم، خودمان را فریب دهیم اما در حقیقت، خوشحالی برای همه ی ما دست یافتنی است.
۷ نکته موثر برای داشتن یک زندگی سالم و شاد

زندگی شاد چیست؟ چگونه شاد و معنی دار زندگی کنیم؟
دانشمندان شادی را سعادتی ذهنی تعریف می کنند که تاثیر عاطفی مثبتی بر فرد می گذارد و این تاثیر در تمام جوامع و فرهنگها یکسان است. شادی می تواند از چیزهای کوچک نشات بگیرد مثلا پیدا کردن گردنبند گمشده یا از رویدادهای مهمتر مثل پایان گرفتن جنگ. شادی، عواطف و احساسات مثبت و خوشایند با خود می آورد و باعث می شود فرد ارزیابی مثبتی از زندگی خود داشته باشد. شادی ریشه در غرایز و طبیعت دارد. شادی در لحظه و در زمان حال معنی پیدا می کند و "دم را غنیمت است" به نوعی عصاره مفهوم شادی و زندگی در لحظه اکنون است. 
دکتر مارک تراورز (Travers)، روان‌شناس امریکایی و از پژوهشگران حوزه شادکامی مقاله جالبی با عنوان: “اگه می‌خوای آدم شادی باشی، اصلا دنبال شادی نرو” منتشر کرده که در اون با مرور چند پژوهش قشنگ نشون میده که خوشبختی، واسه آدم‌هایی که دائم به دنبال خوشبختی هستن سخت‌تر به دست میاد.
تراورز میگه؛ حجم انبوهی از مدارک و شواهد پژوهشی نشون میدن که تمرکز وسواس‌گونه روی شادی و اینکه از صبح به امید یه روز سراسر شاد بلند بشیم و در لحظه‌ لحظه‌ زندگی فقط به دنبال تجاربی بریم که بهمون حال خوش و خوبی رو هدیه بده، خودش به تنهایی یه مانع اصلی برای رسیدن به احساس خوشبختیه.‏مثلا تو یه بررسی به عنوان “پارادوکس شادکامی” دیدن آدم‌هایی که دائم در جستجوی شادکامی هستن اتفاقا حال بد بیشتر و سلامت روان پایین‌تری رو گزارش می‌کنن.چرا؟ چون به دنبال چیزی بودن که در درجه اول این حقیقت رو تشدید می‌کنه که اون چیز رو نداری.
هرچقدر بیشتر بخوای شاد و محبوب باشی، تنهاتر و نگران‌تر میشی، صرف‌نظر از اینکه چه آدم‌هایی اطرافت هستن. هرچقدر بیشتر بخوای از لحاظ معنوی به روشنگری برسی، در مسیر رسیدن به اونجا خودمحورتر میشی.چرا؟ چون به دنبال چیزی بودن در درجه اول این حقیقت رو تشدید میکنه که اون چیز رو نداری. چیزی که در مورد قانون تلاش معکوس جالبه اینه که: بهش میگن «معکوس» چون در اولویت قرار ندادن اینها عملکرد معکوسی داره.
 

7 نکته کلیدی زندگی شاد

1.خوشبختی شامل تمرکز بر زمان حال است، " در حال زندگی کنید"
می‌دانید دلیل اصلی بسیاری از شاد نبودن ها و افسردگی های غالب افراد چیست؟ این است که در زمان حال نیستند! یعنی یا دائماً در حال افسوس خوردن برای کارهایی که در گذشته انجام داده یا نداده اند هستند، یا دائماً خودشان را از آینده می‌ترسانند! به نظر شما، آیا فردی با این خصوصیات، اصلاً می‌تواند زندگی شاد را تجربه کند؟
برای این که زندگی شاد داشته باشید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که در زمان حال زندگی کنید. 
البته منظور این نیست که آینده تان را فراموش کنید و اصلاً برای آن برنامه ای نداشته باشید! بلکه منظور این است که مثل افرادی که همیشه می‌گویند “وای فردا قراره چی بشه؟ با این وضعیت مگه میشه زندگی کرد؟ اگه فلان اتفاق نیفته باید چی کار کنم؟” نباشید! به همین سادگی!
فکر کردن به گذشته زندگی شاد شما را خواهد گرفت.

2. با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید
انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند بدون برقراری ارتباط با دیگران زندگی کند. برقراری ارتباط هم با چیزی ممکن نیست جز دانستن تکنیک های ارتباط موثر!  ارتباط گرفتن با دیگران ما را سرحال تر، شادتر، اجتماعی تر و .. می‌کند و لبخند را بر لب های ما جاری می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حتماً مهارت تکنیک های ارتباط موثر را تمرین کنید. تا با یادگیری این تکنیک ها، فردی موفق در حیطه ارتباط گیری با دیگران شوید و همچنین بتوانید اوضاع زندگی خودتان را بهبود ببخشید…

3. به خدا نزدیک تر باشید
أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ ( آگاه باشید که دل ها تنها با یاد خدا آرام می‌گیرد.) سوره رعد- آیه ۲۸
اکثر ما زمان های گرفتاری و مشکلات، بیشتر به سمت خدا می‌رویم تا آرامش بیشتری کسب کنیم؟ انگار در ذهنمان حک شده که حتی در بدترین شرایط هم، خدا بهترین یار و یاری کننده ماست. 
سومین راز زندگش شاد هم همین است. تا می‌توانید یاد خدا را در زندگیتان پررنگ کنید. به همین راحتی!
 


 

4. علایقتان را مشخص کنید
علایق به شما کمک می‌کند تا هم در کاری که انجام می‌دهید مفیدتر و بهتر عمل کنید و هم شادتر باشید و حال بهتری هم داشته باشید. وقتی در مسیر علایق حرکت کنید، دیگر خبری از بی انرژی بودن و بی حالی نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنم اولین کاری که انجام می‌دهید این باشد که لیستی از علایقتان تهیه کنید و تمام تلاش خود را بکنید که در جهت آن ها حرکت کنید. شک نکنید که برایتان معجزه خواهد کرد.
برای این که علایق درست خودتان را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنم از مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) جهت مشاوره در زمینه استعدادیابی و خودآگاهی کمک بگیرید.  

5. در معرض نکات منفی قرار نگیرید
فکرهای منفی و افراد منفی باف، یکی از اصلی ترین عوامل شاد نبودن ما در زندگی هستند. تصور کنید که مدام فکرهایی در مغز شما باشند که “تو نمی‌توانی، به موفقیت نمی‌رسی، عرضه نداری و…” و همچنین افرادی باشند که مدام این حرف ها را برای شما تکرار کنند، آیا نیرویی برای شما باقی می‌ماند که بتوانید زندگی شاد داشته باشید؟
افراد مثبت اندیش آرامش و شادی در چهره شان نمایان است، زندگی را با تمام سختی هایش دوست دارند، به وقوع اتفاقات خوب یقین دارند، بعد از هر شکستی دوباره برای موفقیت تلاش می‌کنند و کلی اتفاق خوب دیگر برایشان می‌افتد. خب به نظر شما، منطقی تر نیست که خودمان را به فردی مثبت اندیش تبدیل کنیم و از همه افراد و افکار منفی فاصله بگیریم؟

6.چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید را رها کنید
بسیاری از چیزها در زندگی هستند که ما هیچ تاثیری در به وجود آمدن یا از بین رفتن آن ها نداریم! اما متاسفانه بخش زیادی از ذهن ما را اشغال می‌کنند و نمی‌گذارند زندگی شاد داشته باشیم. مثلاً ما به هیچ عنوان در گرانی قیمت ها، آلودگی هوا، مدیریت کشور و… تاثیری نداریم ولی مدام در زندگی روزمره از آن ها صحبت می‌کنیم و حال خود را بد می‌کنیم!
پس بهتر نیست به جای فکر کردن و صحبت کردن درباره این موارد، بیشتر به فکر اهداف و آرزوها و البته زندگی خودمان باشیم؟!

7. به حرف دیگران توجهی نکنید
وقتی فکر حرف مردم را می‌کنیم، ممکن است از کاری که ممکن بود به شدت در آن پیشرفت داشته باشیم دست برداریم. یا بعضاً وقتی هدفمان را به دیگران می‌گوییم یا خودشان متوجه هدف و کار ما می‌شوند، حرف هایی را می‌زنند که باعث ناامیدی ما می‌شود.حرف مردم اگر خیلی بیش از حد مورد توجه ما قرار بگیرد، خسارات جبران ناپذیری را بهمان وارد می‌کند.
شخصی را در نظر بگیرید که بهترین ایده ها را در ذهن خودش پرورش می‌دهد و ممکن است با محقق شدن حتی یکی از آن ایده ها زندگی خودش و حتی جهان را متحول کند. اما چون ایده ها بزرگ تر از فکر بقیه هستند، مردم شروع به تمسخر و اظهار نظرهای بیهوده می‌کنند.
وقتی کسی همه دغدغه اش در روز حرف مردم و ترس از حرف مردم باشد، آیا زمانی را برای شاد زندگی کردن پیدا می‌کند؟ پس برای حال خوب خودمان هم شده باید سعی کنیم کمتر توجه به حرف مردم داشته باشیم. 
شیرینی-زندگی-را-با-گوش-داد-به-حرف-مردم-تلخ-نکنیم.


باومایستر می‌گوید: «داشتن یک زندگی معنادار به شاد بودن کمک می‌کند و شاد بودن نیز ممکن است به معنادارتر شدن زندگی کمک کند». “من فکر می کنم شواهدی برای هر دوی آنها وجود دارد.”
نکته مهم این است که اگر هدف شما صرفا یک زندگی سرشار از لذت است، ممکن است در مسیر اشتباهی برای یافتن خوشبختی باشید. او می‌گوید: «برای قرن‌ها، تجربیات علمی ثابت کرده‌ است که لذت‌جویی به تنهایی، در درازمدت شما را خوشحال نمی‌کند.
نکات مهم دیگر
•    تلاش نکنید که همه چیز را کنترل کنید. بیش از 90 درصد اتفاقاتی که رخ می دهند خارج از کنترل ماست.
•    خشم و ناراحتی تان را مدیریت کنید. با کمک مشاورین متخصص
•    اشتباهاتتان را جبران کنید یا اگر قابل جبران نبود از آنها درس بگیرید!
•    احساس افتخار کنید. حتی اگر شکست خورده اید بدانید که تلاش خود را کرده اید.
•    از روابط بد و ناسالم دوری کنید. روابطی ناسالم هستند که افکار منفی را وارد ذهن شما می کنند.
•    خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. شما در واقع فقط ظاهر زندگی دیگران را می بینید.
•    در لحظه زندگی کنید. هر اتفاق بدی در گذشته اتفاق افتاده و فکر شما را مشغول می کند باعث فرسوده شدنتان می شود.
 

برای رزرو وقت مشاوره و روانشناسی کودک ونوجوان با مرکز مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) تماس بگیرید:
66728052-021 -09010131575

text to speech icon

نظر شما :