خشم یکی از علائم افسردگی نوجوانان است

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۸ کد : ۶۴۹۲۸ اخبار مرکز مشاوره مکتوبات مشاوره مقالات
تعداد بازدید:۱۱۵
خشم یکی از هیجان‌های اصلی طبیعی در انسان است. اما خشم و پرخاشگری در نوجوانان مسئله‌ای است که نیاز به پیگیری دارد. همچنین آموزش مدیریت و کنترل خشم در نوجوانان یکی از چالش‌های اساسی این دوره به شمار می‌آید.
خشم یکی از علائم افسردگی نوجوانان است

خشم یکی از هیجان‌های اصلی طبیعی در انسان است. اما خشم و پرخاشگری در نوجوانان مسئله‌ای است که نیاز به پیگیری دارد. همچنین آموزش مدیریت و کنترل خشم در نوجوانان یکی از چالش‌های اساسی این دوره به شمار می‌آید. طغیان و سرکشی و خشم در نوجوانان کلماتی هستند که در باور عامه با نوجوانی پیوند خورده‌اند. وقتی صحبت از نوجوانی می‌شود، احتمالاً تعارض‌ها و چالش‌های فراوان این دوره، برای نوجوانان و والدینشان را به یاد می‌آورید. تجربه احساسات مختلف در نوجوانی معمولاً تشدید می‌شود. نوجوانان به راحتی غمگین، عصبانی یا ناامید می‌شوند.
عصبانیت به خودی خود ایرادی ندارد! خشم بخش مهمی از زندگی عاطفی افراد است و حتی می‌تواند مفید باشد. مثلاً در شرایط ناعادلانه خشم می‌تواند انگیزه ایجاد تغییرات مثبت باشد.
آنچه خشم را ناخوشایند جلوه می‌دهد، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای است که در صورت نداشتن شیوه مؤثر کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان به وجود می‌آیند. رفتارهایی مانند فریاد زدن، دعواکردن، زورگویی، تندخویی و نامهربانی با دیگران و…
والدین باید تلاش کنند تا خشم شدید در نوجوانان خود را به عنوان بخشی عادی از انسان بودن آن‌ها به رسمیت بشمارند، نه به عنوان چیزی که باید بر آن غلبه کرد یا آن را از بین برد. در تجربه احساس خشم دوران بلوغ موضوع حائز اهمیت این است که خشم  باید با راه‌های ایمن‌تر، کم‌ضررتر و حتی سازنده‌تر ابراز شود.
نوجوانان با نگه‌ داشتن خشم در درون خود دچار افسردگی می شوند. زمانی ‌که احساس ناکامی در درون نوجوان زیاد شود دچار خشم و رنجش شده و هر چقدر میزان این احساسات بیشتر باشد کل وجود فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و در این زمان گفته می شود فرد دچار افسردگی بالینی گشته است. برای درک بهتر مطلب بهتر است ابتدا با مکانیسم خشم بیشتر آشنا شویم. نیاز به آزادی، یکی از مهمترین نیازها در دوران نوجوانی است، وقتی این نیاز از فرد سلب می‌شود، احساس خشم در نوجوانان تولید می‌شود.

افسردگی نوجوانان
دوران نوجوانی می تواند بسیار سخت باشد. در بسیاری از موارد افسردگی نوجوانان بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنیم شایع است. چرا که این بیماری در این سن فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.
افسردگی نوجوانان حالتی فراتر از بدخلقی آنها است. این یک مشکل جدی مربوط به سلامت روان است که بر همه جنبه های زندگی یک نوجوان تأثیر می گذارد. خوشبختانه افسردگی قابل درمان است و والدین در این زمینه می توانند به فرزندشان کمک کنند. عشق، راهنمایی و حمایت نوجوانان می تواند تا حد زیادی به وی کمک کند تا بر افسردگی غلبه کند و زندگی اش را دوباره به مرحله درست برساند.
 عصبانیت و پرخاشگری
همیشه فرد افسرده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، به صورت یک فرد منزوی و غمگین و بی حال تصویرسازی می شود. معمولا افراد از روی تغییر خلق و خو و قیافه ناراحت و غمگین فرد از افسردگی او با خبر می شوند. ولی یکی از نشانه هایی که نوجوانان افسرده از خود نشان می دهند و برای والدین و اطرافیان ناشناخته است، عصبانیت و پرخاشگری است.
مسلما نوجوان ها به دلیل هورمون ها و روند رشدشان، مستعد افزایش خشم و رفتارهای غیرقابل پیش بینی هستند. با این حال، فوران های ناگهانی خشم (شامل فریاد زدن،پرتاب کردن اشیا و از دست دادن کنترل رفتارها) که مرتبا بیشتر هم می شود و برخلاف روند کلی رفتارهای نوجوانتان در گذشته است، می تواند نشانه افسردگی او باشد. براساس پژوهش های انجام شده، در حال حاضر، خشم و پرخاشگری، یکی از نشانه های اولیه افسردگی نوجوانان است.
البته همانطور که قبلا هم گفتیم، عصبانیت و پرخاشگری در نوجوانان عادی است، بنابراین هر نوجوانی که عصبانی می شود، افسرده نیست. اما اگر میزان و شدت این عصبانیت نسبت به قبل در حال افزایش است، والدین باید هوشیار باشند و به این نشانه ها توجه کنند. معمولا نوجوان افسرده، افسردگی خودرا به صورت فوران های خشم و پرخاشگری نشان می دهد ولی بعد از آن پشیمان می شود که باعث افزایش احساس گناه و عذاب وجدان در او می شود و در نهایت این چرخه افسردگی تقویت می شود.
نقش خشم در افسردگی نوجوانان
خشم در افسردگی نوجوانان به دو شکل خود را نشان می‌دهد:
1.    برون‌ ریزی (acting out) که رفتار وابسته آن پرخاشگری، دادوبیداد، بددهنی، بدرفتاری و نافرمانی می‌باشد.
2.    درون ریزی (acting in) که رفتار وابسته آن افسردگی است.

نشانه های جسمانی افسردگی
اگر برای دردها و مشکلات جسمانی نوجوان تان پیش پزشک رفته اید و هیچ دلیل جسمی و پزشکی برای آنها وجود نداشته است، این ها می توانند نشانه های افسردگی در نوجوان باشند. افسردگی درمان نشده در بزرگسالان در طولانی مدت می تواند باعث بروز مشکلات جسمی در آن ها شود؛ ولی در نوجوانان، علایم جسمانی از نشانه های اولیه بروز افسردگی است.
نشانه های دردهای غیرعادی سایکوسوماتیک یا روان تنی بدون دلایل مشخص را به راحتی می توان به افسردگی در نوجوانان ربط داد. شکایت های مکرر از سردرد، دل درد، مشکلات گوارش و دردهای دیگر می توانند از علایم بیرونی یک مشکل درونی مانند افسردگی باشند. بنابراین این نشانه ها را دست کم نگیرید و هنگام مراجعه به دکتر روانشناس حتما این نشانه را هم بگویید. خیلی وقت ها نوجوان نمی تواند احساسات و حالاتی را که تجربه می کند، با کلمات بیان کند و در نتیجه به صورت دردهای جسمانی بدون علت، آن را بروز می دهد.بنابراین بعد از بررسی علت های فیزیکی این دردها، در صورتی که دلیل مشخصی برای آنها وجود نداشت، حتما باید به عنوان نشانه افسردگی نیز مورد بررسی قرار بگیرند. این دردها کاملا واقعی هستند و کیفیت خواب و زندگی نوجوان تان را تحت تاثیر قرار می دهند و به همین دلیل باید کاملا جدی گرفته شوند.

علائم و نشانه های افسردگی نوجوانان
بر خلاف بزرگسالان که به تنهایی توانایی جستجوی کمک را دارند، نوجوانان تنها به والدین، معلمان یا سایر مراقبان خود متکی هستند تا رنج آنها را تشخیص دهند و از آنها کمک لازم را بگیرند.
اما این کار همیشه آسان نیست. اولین مورد اینکه نوجوانان مبتلا به افسردگی لزوماً غمگین به نظر نمی رسند. در عوض، ممکن است برجسته ترین علائم شامل تحریک پذیری، عصبانیت و آشفتگی باشد. از دیگر نشانه‌های افسردگی نوجوانان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نشانه‌های افسردگی در نوجوانان
مهمترین نشانه‌ های افسردگی بالینی عبارتند از:
•    عدم لذت بردن از آنچه که قبلا لذت‌بخش بوده
•    پرخوابی یا کم‌ خوابی، پرخوری یا کم‌ خوری
•    کم‌ تحرکی
•    گفتن مداوم جملات مایوس کننده مانند: تهش که چی؟
•    افکار خودکشی


چگونه با یک نوجوان افسرده ارتباط برقرار کنیم؟
۱. روی گوش دادن تمرکز کنید، نه سخنرانی کردن
پس از شروع صحبت نوجوان، در برابر هرگونه انتقاد یا قضاوت مقاومت کنید. نکته مهم این است که کودک شما در حال برقراری ارتباط است. در صورتی که به نوجوان خود بگویید تمام و کمال و بدون قید و شرط در کنار او هستید، بهترین کار را کرده اید.
۲. ملایم اما پیگیر باشید
اگر در ابتدا از صحبت کردن با شما اجتناب کردند تسلیم نشوید. صحبت درباره افسردگی می تواند برای نوجوانان بسیار سخت باشد. حتی اگر آنها تمایل به گفتگو داشته باشند هم، ممکن است در بیان آنچه احساس می کنند مشکل داشته باشند. به راحتی فرزند خود احترام بگذارید و در عین حال بر نگرانی و تمایل خود برای گوش دادن تأکید کنید.
۳. احساسات آنها را تصدیق کنید
حتی اگر احساسات یا نگرانی های او برای شما احمقانه یا غیر منطقی به نظر برسد، سعی کنید با نوجوان خود در مورد افسردگی صحبت کنید. 
۴. به غریزه خود اعتماد کنید
اگر نوجوان شما ادعا می کند هیچ مشکلی وجود ندارد. اما توضیحی در مورد علت ایجاد این افسردگی ندارد، باید به غریزه خود اعتماد کنید. اگر نوجوان در برابر شما صحبت نمی‌¬کند، به یک شخص ثالث مورد اعتماد مراجعه کنید. مشاور مدرسه، معلم مورد علاقه یا یک روانشناس یا روانپزشک. نکته مهم این است که آنها را مجبور کنید با کسی صحبت کنند.
علل اساسی ایجاد افسردگی
از نظر تئوری انتخاب، افسردگی به سه علت اساسی رخ می‌دهد:
1.    کنترل خشم
2.    فریاد بیصدای کمکم کن در افسردگی
3.    اجتناب از تلاش مجدد
چگونه به یک نوجوان افسرده کمک کنیم؟
افسردگی در صورت عدم درمان بسیار آسیب زننده است. بنابراین منتظر نمانید تا علائم نگران کننده خودبه خود از بین بروند. اگر شک دارید که نوجوان شما افسرده است. نگرانی های خود را به روشی محبت آمیز و بدون قضاوت با آنها مطرح کنید.
حتی اگر مطمئن نیستید که مسئله آنها افسردگی است، رفتارها و احساساتی که می بینید نشان دهنده مشکلاتی است که باید برطرف شود. از این رو بهتر است گفتگویی را آغاز کنید و به نوجوان خود اطلاع دهید که متوجه برخی از علائم افسردگی در وی شده اید و این علائم شما را نگران کرده است. و چون افسردگی نیز بخشی از یک رفتار شناخته می شود برای متوقف کردنش از سه راه می‌ توان استفاده کرد:
•    آن چیزی را که می‌ خواهیم با افسردگی کردن به آن برسیم (خواسته) را تغییر دهیم.
•    افسردگی کردن (عملی که از ما سر می‌زند) را عوض کنیم.
•    هم خواسته و هم عمل را تغییر دهیم.

افسردگی نوعی بیماری است که امروزه خیلی از افراد را درگیر کرده است و تفاوتی ندارد که فرد در چه سنی و شرایطی قرار داشته باشد انچه که مهم است درمان این بیماری است.افسردگی در نوجوانان و کودکان  بسیار شایع است  و باید توجه کنید که والدین به تنهایی نمی توانند از پس درمان این بیماری روانی برآین دبهترین راهی که می توان برای درمان این بیماری در نوجوانان انجام داد مراجعه به یک مشاور متخصص است.
در جهت درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان یک موضوع بسیار مهم «فعال سازی رفتاری» می باشد طوریکه  برای نوجوانان و کودکان  برنامه هایی در نظر گرفته می شود  تا آنها را وادار به حرکت کند ولی انرژی زیاد از آنها نمیگیرد.مانند ترغیب کردن آنها به انجام کاری که ما بتوانیم با آنها همراهی کنیم  تا احساس تنهایی و خمودگی کمتری داشته باشد.

درمان افسردگی در نوجوانان با بالابردن مهارت های ارتباطی
نوجوانان نسبت به قضاوت اطرافیان خود مقداری حساس  هستند و مدام خود را از نگاه افراد دیگر قضاوت می کند بنابراین در صورتی که با دیگران ارتباط برقرار کند احساس بهتری خواهد داشت.
فکر کردن به اشتباهات
در اکثر مواقع این افراد خود را مورد قضاوت قرار می دهند و از ترس خطا کردن از مردم فاصله میگیرند تا در این صورت کمتر اشتباه کنند. همین دوری کردن از دیگران باعث می شود که آنها به افسردگی مبتلا شوند. برای درمان افسردگی در نوجوانان باید به آنها کمک کنیم که مهارت های جدیدی بیاموزند یا برای ایجاد روابط تازه و جدید گام بردارند  تا در اینصورت از قضاوت و سرزنش دیگران دور بمانند.
  یافتن افکار مسموم
  زمانی که نوجوانان به افسردگی مبتلا می شووند چندین بار اشتباه و تصمیم نادرست خودشان را برای همیشه به خود نسبت می دهند  و به خود می گویند «همیشه اشتباه می کنم و...». در برخی از موارد هم که امتحان سخت بوده، نمی گویند که استاد امتحان را سخت گرفته بود بلکه می گوید من هوش و ذکاوت خوبی نداشتنم و نتوانستن امتحان خوبی داشته باشم.در واقع باید بگوییم که همین افکار مخرب است که باعث به وجود آمدن افسردگی می شود.
در افسردگی نوجوانان مشاوران متخصص به جستجوی و یافتن مشکلات کودکی آنان می پردازند و با تحلیل رفتار دوران کودکی فرد ریشه افسردگی را در ناخودآگاه او می باید در بسیاری از مواقع نوجوانان به دلیل اینکه به افسردگی مبتلا شده اند مرکز مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) با متخصص ترین و مجرب ترین مشاوران خود می تواند به نوجوان شماکمک کند.
برای رزرو وقت مشاوره و روانشناسی کودک ونوجوان با مرکز مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) تماس بگیرید:
66728052-021 -09010131575

 

text to speech icon

نظر شما :