جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

فراوری و بسته‌بندی در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه

تعداد بازدید:۶۰
فراوری و بسته‌بندی در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، چهل‌ودومین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه و با سخنرانی محمدرضا بهرامی، پیشران حوزه بسته‌بندی ادویه، دم‌نوش و حبوبات، با عنوان "فراوری و بسته‌بندی در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه" برگزار شد. 
این پیشران مشاغل خانگی به تجربه خود در کنارگذاشتن کار کارمندی و راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی اشاره کرد و گفت: من در ابتدا برای راه‌اندازی شغل خود پس از انجام بررسی‌های فراوان، امکان‌سنجی فعالیت و بازارسنجی، فعالیت را با حجم کم آغاز کرده و بعد آن را افزایش دادم و در نهایت طرح به سوددهی رسید. در برخی مراحل کار دچار زیان کامل شدم اما با تلاش در جهت بهینه‌سازی و حذف هزینه‌های اضافی و اقداماتی ازاین‌دست به دنبال حفظ جایگاه فعالیت بودیم. هم اکنون با گذراندن این مراحل در نهایت پس از دو سال فعالیت مستمر ۴ نفر از اعضای خانواده به طور مستقیم و ۹ نفر به طور غیرمستقیم در این طرح با من همکاری می‌کنند. 
بهرامی در ادامه، مشاغل خانگی را سکوی تربیت کارآفرینان بزرگ کشور نامید و گفت: عمده‌ترین چالش ما در زمینه مجوزها و تعامل با دستگاه‌های اجرایی است؛ مشاغل خانگی چه برای افراد با توانایی‌های محدود و چه افراد توانمند و دارای مهارت قابلیت اجرا دارند؛ بنابراین لازم است دستگاه‌های اجرایی از حیث همکاری تعامل بیشتری با این مشاغل داشته باشند. به‌عنوان‌مثال فعالین مشاغل خانگی در تعامل با سازمان غذا و دارو و جهاد کشاورزی، سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌ها چالش‌هایی دارند که بهتر است در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های بهتری انجام شود و افراد حقوق و تکالیف خود را در هر بخش به‌خوبی بشناسند. 
وی تصریح کرد: مشاغل خانگی وضعیت خاصی دارند که باید در روند سیاست‌گذاری‌ها مدنظر قرار گیرد؛ در حال حاضر اگرچه حجم تولید و فروش یک شغل خانگی به‌عنوان نمونه در صنف ادویه‌جات بسیار کمتر از واحدهای صنفی است؛ اما سخت‌گیری در آنها بسیار زیاد و در حد واحد صنفی است. همچنین در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی محدودیت‌های سنگینی در بخش مشاغل خانگی اعمال می‌شود؛ به نظر می‌رسد چون محیط خانه نسبت به فضای بیرونی تا حد زیادی کنترل‌شده‌تر است و مشتری به‌صورت حضوری رفت‌وآمد ندارد، رعایت بهداشت تا حدی ساده‌تر است.  
بهرامی در ادامه به مسئولیت‌های فعالین مشاغل خانگی نیز اشاره کرد و گفت: برخی چالش‌ها نیز معطوف به خود متقاضیان مشاغل خانگی است. به‌عنوان‌مثال بحث طراحی مدل کسب‌وکار یکی از ضروری‌ترین نکاتی است که برای موفقیت در کار ضروری است. ضرورت تیم‌سازی و گسترش فعالیت پشتیبان‌ها نیز نباید مورد غفلت واقع شود. کار تیمی برنامه‌پذیرتر و تخصصی‌تر است. تخصصی‌شدن در عین خانگی بودن، منشأ موفقیت است. 
این پیشران حوزه بسته‌بندی ادویه، دم‌نوش و حبوبات در بخش پایانی سخنان خود به این مطلب اشاره کرد که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و ناآگاهی فرد از قوانین تأثیری بر مجازات ندارد، بنابراین لازم است مشاغل خانگی تاحدامکان اطلاعات خود را بالا برده و مسائل قانونی موجود در روند کار را پیگیری کنند. خوشبختانه امروز ذهنیت و نگاه مردمی به مشاغل خانگی بسیار مثبت است، بنابراین این مشاغل می‌توانند با بالابردن کیفیت کار خود، به جایگاه مناسبی در بازار برسند.   
سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود. 
فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: مشاغل خانگی دوشنبه های مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :