جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

تبیین جایگاه سازمان غذا و دارو در مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۱۲۵
تبیین جایگاه سازمان غذا و دارو در مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، چهل‌ویکمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 15 آبان‌ماه با سخنرانی یوسف صادقیان امین، مشاور اداره کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با عنوان "تبیین جایگاه سازمان غذا و دارو در مشاغل خانگی" برگزار شد.

در این نشست صادقیان امین با اشاره به اینکه محصولات غذایی باتوجه‌به ویژگی‌شان می‌توانند به سه دسته پرمخاطره، با مخاطره متوسط و کم مخاطره تقسیم‌بندی شوند؛ گفت: محصولات خانگی عمدتاً در گروه محصولات غذایی کم مخاطره قرار دارند؛ یعنی در فرآوری و آماده‌سازی و عرضه به بازار دچار تغییرات بهداشتی زیادی نمی‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال در یک واحد کارگاهی یا خانگی بسته‌بندی حبوبات، فارغ از نکات بهداشتی که باید رعایت شوند، فرآوری یا دخل و تصرف خاصی روی محصول انجام داده نمی‌شود؛ بنابراین امکانات تخصصی بهداشتی زیادی لازم نداشته و در قالب یک شغل خانگی امکان‌پذیر است.

وی در ادامه گفت: پس از سال 1399 به‌منظور تسهیل فعالیت مشاغل خانگی در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی، لیست مشاغل خانگی مجاز با حضور نماینده وزارت بهداشت و آموزش پزشکی- یعنی سازمان غذا و دارو-، نماینده وزارت جهاد کشاورزی و نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شد و در حال حاضر 26 عنوان کالای مجاز در این لیست قرار دارند که البته این فهرست باتوجه‌به وضعیت بومی هر منطقه، محصولات بومی و سنتی و اقلیم هر استان قابل بازنگری است.

مشاور اداره کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در ادامه چند نکته ضروری در زمینه اصول بهداشتی مشاغل خانگی را برشمرد و گفت: داشتن کارت بهداشت، انعقاد قرارداد با مسئول فنی، گذراندن دوره‌های بهداشت عمومی و غذایی و تولید محصول به میزان قابل‌عرضه به بازار در همان روز از مهم‌ترین الزامات مشاغل خانگی در بخش صنایع غذایی است. وی افزود: همچنین لازم است در زمان مراجعه مسئولین فنی، مالکان مشاغل خانگی با آنها همکاری لازم را داشته باشد و اگر دومرتبه با مراجعه مسئول فنی اجازه بازدید از فضای کار به وی داده نشود، پروانه فعالیت آن کسب‌وکار خانگی باطل خواهد شد.

صادقیان امین در بخش بعدی سخنان خود به صدور مجوز فعالیت مشاغل خانگی در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی اشاره داشت و تصریح کرد: در حال حاضر ثبت‌نام برای فعالیت در این کسب‌وکارها از طریق درگاه ملی مجوزهاست و صدور مجوز نیز به شکل الکترونیک است؛ اما بخشی از فرایند بررسی مانند مراجعه به مرکز بهداشت جهت دریافت کارت سلامت، حضور در کلاس‌های آموزشی و بهداشتی و بازدید از محل کار حضوری است. همچنین دررابطه‌با وضعیت نظارت بر فعالیت واحدهای خانگی، سازمان غذا و دارو به‌هیچ‌عنوان اجازه فعالیت به مراکز بدون مجوز که دارای تأییدیه بهداشتی نباشند را نخواهد داد، چراکه در بحث تولیدات غذایی و آشامیدنی مفهوم نظارت پسینی جایگاهی ندارد و نظارت باید به هر دو شکل پسینی و پیشینی یعنی قبل و حین انجام کار توسط این سازمان به جدیت صورت گیرد.

وی همچنین گفت: محدودکردن برخی مشاغل وظیفه‌ای است که قانون به‌منظور حمایت از مصرف‌کننده بر عهده سازمان غذا و دارو گذاشته است. به علاوه این کار باهدف حمایت از کسب‌وکارها نیز صورت می‌گیرد. مشاغل خانگی باید بدانند هر اتفاقی از ناحیه مصرف محصول آنها برای مصرف‌کننده بیافتد مالک در دادگاه مسئول پرداخت تمامی خسارات و حتی پرداخت دیه است؛ بنابراین شرط تأیید هر شغل منوط به ارزیابی مخاطرات آن توسط سازمان غذا و دارو است.

مشاور اداره کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان سخنان خود به اهمیت وجود تأییدیه‌های بهداشتی در پایداری کسب‌وکارها به‌ویژه مشاغل خانگی اشاره داشت و گفت: مشاغل خانگی باید به دنبال ایجاد اعتماد برای مشتریان، حفظ جایگاه خود در بازار و پایدارسازی شغل خود باشند و داشتن تأییدیه بهداشت و سلامت یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که به مصرف‌کننده این اطمینان خاطر را می‌دهد که در تولید یک محصول، حداقل‌های بهداشتی رعایت شده است. در این زمینه نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و تببین جایگاه سلامت در اجتماع بسیار اثرگذار است.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان سازمان غذا و دارو بهداشت


نظر شما :