خواص شگفت انگیز در آغوش گرفتن فرزندان

تعداد بازدید:۳۴۰
ما به طور ذاتی می دانیم که در آغوش گرفتن Hugging Your Child احساس خوبی دارد. وقتی غمگین هستیم ، یک آغوش گرم می تواند درد ما را تسکین دهد و در زمان شادی ، در آغوش گرفتن می تواند اشتیاق ما را بیشتر کند. با این حال ، چیزی که بسیاری از ما متوجه آن نیستیم این است که بغل کردن می تواند مزایای عمیق و پایداری را به ویژه برای کودکان به همراه داشته باشد.
خواص شگفت انگیز در آغوش گرفتن فرزندان

ایین سند اهل (sandahl) از چهره های شناخته شده ی حوزه فرزند پروری، مقاله زیبایی در مورد "فواید بغل کردن کودکان" منتشر کرده است که در آن با تکیه بر مستندات علمی، 5 فواید و منفعتی که از آغوش گرفتن کودک می شود دید را در این مقاله بیان می کند. پس با ما همراه باشید.

فایده اول: 
در آغوش گرفتن کودکان مستقیما باعث ترشح هورمون اکسی توسین والد و کودک می شود. اکسی توسین هورمون عشق، صمیمت، آرامش و شادمانی، همون هورمونی است که باعث کاهش استرس و اضطراب در کودکان خواهد شد.
فایده دوم: 
کاهش گرسنگی پوست( skin hunger) بچه هایی که تجربه کمی از آغوش گرفتن رادارند به مرور علائمی از گرسنگی پوست یا محرومیت از لمس که با علائمی همچون گزارش احساس تنهایی، ناامنی، مشکل در توانایی برقراری ارتباط، واکنش غیر معمول به لمس، تند خویی و بی قراری شناخته می شود را نشان می دهد.
گرسنگی پوست نیاز فیزیولوژیکی و ضروری انسان برای لمس است و برای همین نوزادها در بخش مراقبت های ویژه روی قلب مادر قرار می گیرند. 

فایده سوم:
کاهش شدت پرخاشگری، اضطراب و استرس است که بررسی ها نشون می د هد  یک بغل ساده ی غیر مشروط به طرز معنادار و عجیبی روی انواع آسیب های روانی چون بیماری های روان تنی، اضطراب و استرس تاثیر گذار است و پرخاشگری کودکان را کم می کند. 
کاهش استرس
اگر میزان کورتیزول (هورمون استرس) در بدن افزایش یابد می تواند منجر به اضطراب و استرس شود. همانطور که گفتیم، در آغوش گرفتن باعث تولید اکسی توسین می شود که می تواند سطح کورتیزول را در بدن متعادل می کند و نوعی اثر آرام بخش ایجاد می کند، بنابراین اضطراب و استرس را کاهش می دهد. اکنون می دانید که وقتی کودک شما در وضعیت ناراحت کننده ای قرار دارد، باید چه کار کنید.
آغوش گرفتن باعث کاهش عصبانیت می شود
اگر فرزند شما به تازگی دچار خشم و عصبانیت شده است، ممکن است به این معنا باشد که از درون با احساسات وصف ناپذیری سر و کار دارد. بغل کردن یک راه عالی برای آرام کردن او است. زندگی گاهی اوقات سخت می شود و حتی ما بزرگسالان نیز ممکن است در شرایط کنترل نشده، کنترل احساسات خود را از دست بدهیم. کنترل عصبانیت برای کودکان حتی سخت تر از بزرگسالان است. وقتی آن ها را در زمان آشفتگی احساسی بغل می کنید، به آن ها کمک می کند تا آرام شوند و کنترل بهتری بر احساسات خود داشته باشند.
فایده چهارم: 
تنها یک پنجم ثانیه در آغوش گرفتن کودک و فعال شدن مناطقی از مغز که حس عمیق دوست داشته شدن رو به بچه می دهد فاصله است. با در آغوش گرفتن نشان بدهید چقدر خواستنی و دوست داشتنی است. این مسئله مستقیما با عزت نفس کودک در ارتباط است.
 بغل کردن به کودکان کمک می کند اعتماد به نفس سالمی داشته باشند. عشق و مراقبت ما نسبت به فرزندانمان پایه و اساسی قوی از اعتماد به نفس به آن ها می بخشد که کمک می کند آن ها خود را به طور مثبتی دیده و چیزهای جدید را امتحان کنند و همچنین بدانند که عشق ما نسبت به آن ها تغییرناپذیر است . ما می توانیم با یک آغوش ساده ، اعتماد به نفس فرزندمان را به طرزی چشمگیر تقویت کنیم و به آن ها این توانایی را بدهیم که وارد دنیای خارج شوند .
نوزادان مدتها قبل از یادگیری صحبت، شروع به برقراری ارتباط از طریق لمسی و جسمی می کنند. تماس فیزیکی با نوزاد مانند بغل گرفتن ، برای رشد طبیعی مغز او اساسی است.
این کار زمینه ساز یادگیری مهارتهای اجتماعی ، مهارتهای حرکتی خوب و سایر تواناییهای شناختی در کودکان است. در حقیقت ، لمس کودک برای رشد مغز او بسیار ضروری است ، به طوری که نوزادان در پرورشگاه های اروپای شرقی (جایی که به ندرت با نوزادان رفتار محبت آمیز می شود) نرخ فوق العاده بالای اختلال شناختی و تاخیر در رشد حرکتی را تجربه می کنند.
در یک مطالعه ، محققان دریافتند که تنها با 20 دقیقه لمس محبت آمیز نوزادان ، نمرات آنها را در ارزیابی رشد بهبود می بخشد. تماس انسانی خنثی (غیر محبت آمیز) تاثیری بر رشد کودک به همراه نداشت.

فایده پنجم:
در آغوش گرفتن برای رشد جسمی کودک ضروری است. بررسی ها نشان می دهد که هنگام بغل کردن، تالاموس با تولید اکسی توسین و هورون رشد و ارسال اون به غدهی هیپوفیز خلفی نقش موثری در فرایند تحول جسمانی کودک می گذارد.
 بغل کردن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
مطالعات نشان داده اند که در آغوش گرفتن مزایای بسیار زیادی برای سیستم ایمنی بدن دارد . به طوری که ، یک فشار آرام بر روی سینه و تقویت هیجانی ناشی از بغل کردن می تواند غده تیموس را تقویت کند که این امر منجر به تنظیم و متعادل شدن تولید سلول های سفید خون می شود . در نهایت در آغوش گرفتن باعث حفظ سلامت و مراقبت از کودک در برابر بیماری ها می شود .
بغل کردن ، عضلات را آرام می کند
وقتی دیگران را در آغوش می گیریم می توانیم تنش را در خودمان احساس کنیم و در مقابل متوجه می شویم که تنش فرد دیگر به تدریج در حال کم شدن است . ممکن است آغوش نتواند درد عاطفی ما را از بین ببرد اما قطعاً می تواند به کاهش آن کمک کند و در آغوش گرفتن ، با افزایش گردش خون به سمت بافت های نرم ، باعث آرام شدن دردهای بدن می شود .

حرف آخر
بغل کردن باعث می شود کودکان متوجه شوند که ما احساسات آن ها را درک می کنیم
ممکن است برای کودکان خرسال و حتی بزرگترها بیان احساسات دشوار باشد برای کنترل ترس های کودکان ، به جای خندیدن به آن ها در این موقعیت ها یا گفتن این جمله به آن ها که " ترس نداره " ، بهترین راه برای نشان دادن اهمیت احساسات کودک ، لازم است او را بغل کرده و به او این اطمینان را بدهیم که احساساتش را درک می کنیم .
 
 در آغوش گرفتن ، به فرزند ما نحوه تعامل را یاد می دهد گاهی از اوقات ممکن است کودک تمایلی به آغوش نداشته باشد که در این موقعیت توصیه می شود او را مجبور به بغل کردن نکنید اما تصمیم نگیرید که کلا او را در آغوش نگیرید . در این صورت ، کودکان نه تنها گرمای آغوش را یاد می گیرند بلکه این مسئله را نیز درک می کنند که می توانند با بغل کردن دیگران ، عشق خود را به آن ها نشان دهند .


شاید تایید و تشویق و تامین افراطی بچه رو به سمت شکل دادن یک من خودشیفته پیش ببرد، اما در آغوش گرفتن کودکان هیچ جنبه منفی نخواهدداشت. بهتر است در زمان های مختلف کودک خود را در آغوش بگیرید که بداند بدون هیچ قید و شرطی دوست داشتنی و پذیرفته شده هستند.
در نهایت ، همانطور که مطالعه کردید فواید بغل کردن بسیار زیاد بوده و آموزش کودکان در مورد نحوه امتناع از آغوش و برخورد با شرایط ناراحت کننده نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . 
اگر فرزندتان به شما اجازه داد او را با مهربانی و صمیمیت در آغوش بگیرید و اجازه دهید او از فواید بغل کردن برخوردار شود . همچنین برای کمک به فرزندتان در مراقبت از خود در برابر آغوش های ناامن می توانید با شرکت در دوره های مهارت های فرزند پروری به کودکان خود آغوش های امن و ناامن را آموزش دهید. 

برای رزرو وقت مشاوره و روانشناسی کودک ونوجوان با مرکز مشاوره جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) تماس بگیرید:
66728052-021 -09010131575

 

text to speech icon

نظر شما :