جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

چالش‌های اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۵۵
چالش‌های اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س)، سی‌و‌هفتمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 17 مهرماه با سخنرانی مهری سادات موسوی، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با عنوان "چالش‌های اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی" برگزار شد.

در این نشست موسوی با بیان این مطلب که در مسیر ایجاد اشتغال و توانمندسازی افراد و جامعه چالش‌هایی وجود دارد که بدون رسیدگی به آنها حرکت به سمت آینده با مشکل مواجه خواهد شد، گفت: در بحث توانمندسازی در گذشته اعتقاد بر این بود که فقط در حوزه اشتغال باید به توانمندسازی پرداخت، اما تجربه نشان داده است حتی با در اختیار قراردادن آموزش و مهارت‌افزایی رایگان و در اختیار قراردادن تجهیزات، عده‌ای باز هم مشتاق کار نمی‌شوند؛ بنابراین توانمندسازی اقتصادی بدون توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی روانی امکان‌پذیر نیست.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار داشت: مهم‌ترین چالش ما در راستای ایجاد اشتغال عدم تشکیل درست نظام تولید است که از مهم‌ترین ابعاد آن می‌توان به چالش جزیره‌ای کار کردن بنگاه‌های تولیدکننده یک کالای مشخص، کم‌رنگ بودن فعالیت نهادها و سازمان‌های توسعه‌ای در بخش فروش و تکمیل زنجیره ارزش، عدم دسترسی تولیدکنندگان خرد به تأمین‌کننده مواد خام و غیررقابتی شدن محصولات تولیدی، سست بودن اعتماد بین‌فردی و سازمانی و پایین‌بودن سرمایه اجتماعی تولیدکنندگان خانگی خارج از شبکه و مشکل ضامن و وثیقه برای دریافت تسهیلات تولیدکنندگان خانگی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: بعد دوم، چالش‌های حوزه مالی است که مشکلات زیادی را بر سر راه اشتغال‌زایی به وجود می‌آورد. از طرفی ارائه تسهیلات بدون پیگیری و نظارت بر نحوه هزینه‌کرد آن از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌تواند در مسیر توانمندسازی افراد اتفاق بیفتد؛ چراکه به علت نیازهای متعدد متقاضیان وام‌های خرد و در نتیجه گسیل‌شدن بخشی از این منابع به سمت نیازهای معیشتی، فرایند اشتغال‌زایی به‌درستی انجام نمی‌شود.

موسوی سپس به چالش سوم یعنی عدم یارگیری و تقویت مدیریت دانش اشاره داشت و تصریح کرد: این چالش بیشتر به دستگاه‌های اجرایی و عدم تبادل اطلاعات و تجارب دستگاه‌ها در سطوح مختلف استانی و ملی برمی‌گردد. وی افزود: چهارمین بخش چالش‌ها به موضوع ناکارآمدی یا جامع نبودن خدمات کسب‌وکار برمی‌گردد. ما برای تقویت مشاغل خرد و خانگی در کشور و حرکت به سمت پایداری این مشاغل به مشاوران تخصصی، آموزش دیده و کاربلدی نیازمندیم که بتوانند علاوه بر مشاوره‌های جامع فرایند هدایت شغلی متقاضیان را نیز به‌خوبی انجام دهند.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان سخنان خود به موضوع بازنگری در قوانین مرتبط با مشاغل خانگی در کشور اشاره داشت و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در هر زمینه‌ای، داشتن رویکرد پایش، ارزیابی و اصلاح است؛ چراکه بدون این اصول و تنها با حرکت در مسیر ثابت گذشته نمی‌توان به سمت بهبود شرایط حرکت کرد.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

 

 

 

 

 

text to speech icon

کلید واژه ها: مشاغل خانگی دوشنبه های مشاغل خانگی اندیشکده بانوان بهزیستی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :