جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

توسعه مشاغل خانگی؛ راهکار اشتغال پایدار گروه‌های خاص اجتماع

تعداد بازدید:۸۰
توسعه مشاغل خانگی؛ راهکار اشتغال پایدار گروه‌های خاص اجتماع

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، سی‌وششمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 10 مهرماه با سخنرانی نرجس خاتون اسعدی خلیلی، مدیرکل دفتر خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور، با عنوان "توسعه مشاغل خانگی؛ راهکار اشتغال پایدار گروه‌های خاص اجتماع" برگزار شد.

در این جلسه اسعدی خلیلی با اشاره به این مطلب که گروه‌های هدف دفتر امور خانواده و بانوان سازمان بهزیستی زنان سرپرست خانوار که به دلایل مختلف سرپرست خود را ازدست‌داده‌اند، دختران بدسرپرست و خانواده‌های نیازمند دارای فرزندان دوقلو و چندقلو هستند گفت: بهزیستی اقدامات گسترده‌ای در زمینه توانمندسازی و حمایت از این گروه‌های هدف با تأکید بر اشتغال متمرکز بر مشاغل خرد و خانگی داشته است؛ اما لازم است پیش از ورود به این مرحله موضوع ضروریات زندگی و معیشت این افراد تأمین گردد که دراین‌رابطه سازمان بهزیستی مستمری‌هایی را به این خانواده‌ها اختصاص داده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود 277 هزار بانوی سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که متاسفانه بخش زیادی از آنها از تحصیلات پایینی برخوردارند و سازمان بهزیستی در بحت ورود آنها به تحصیل حتی تا مقاطع بالاتر نیز ورود کرده است. همچنین برنامه‌های مختلفی جهت آموزش این افراد اعم از سواد کسب‌وکار و مهارت‌های زندگی پیش‌بینی شده است چرا که باور ما بر این است که اگر زن سرپرست خانوار اعتماد به نفس نداشته باشد حتی اگر محصولی تولید کند به دلیل اعتماد به نفس پایین ممکن است نتواند وارد عرصه فروش و بازاریابی شود.

مدیرکل دفتر خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور به تعاملات این سازمان با سایر نهادها اشاره داشت: خوشبختانه ارگان‌هایی مانند سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در بحث مهارت‌افزایی زنان سرپرست خانوار و بانک کشاورزی در تأمین اعتبار و ارائه وام‌های با شرایط آسان به این بانوان همکاری‌های بسیار خوبی با ما داشته‌اند؛ همچنین معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز اقدامات مثبتی را در جهت کمک به بهبود وضعیت اشتغال بانوان سرپرست خانوار انجام داده است.

اسعدی تصریح کرد: شهرداری‌ها برای تأمین مکان کسب‌وکار و یا فروش می‌توانند کمک‌های بسیاری خوبی به سازمان بهزیستی ارائه کنند. در برخی استان‌ها مانند ایلام، شهرداری همراهی و همکاری بسیار خوبی با بهزیستی دارد اما در برخی مناطق دیگر این همکاری همچنان در حد مطلوب نیست و امیدواریم شهرداری و سایر نهادها تمام توان خود را در راستای حمایت از بانوان سرپرست خانوار که با تمام تلاش به دنبال حفظ کیان خانواده خود هستند، به کار گیرند.

وی در ادامه به موضوع حفظ مستمری بانوان سرپرست خانوار پس از ورود به عرصه اشتغال اشاره داشت و گفت: هدف سازمان بهزیستی اطمینان‌بخشی به بانوان سرپرست خانوار است تا با فراغ‌بال به رسیدگی به امور خانواده و اشتغال بپردازند. همچنین در دستورالعمل‌های جدید سازمان به دنبال این مطلب هستیم که اگر بانوی سرپرست خانواری ازدواج کند مستمری فرزندان تحت پوشش وی قطع نشود تا این خانم پس از ازدواج مجدد، آینده فرزندانش نگرانی نداشته باشد. 

مدیرکل دفتر خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور در بخش پایانی سخنان به مسئله افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن اشاره داشت و گفت: این موضوع تأثیرات شدیدی بر کسب‌وکار بانوان سرپرست خانوار دارد؛ چراکه این خانم‌ها پس از پایان مدت اجاره‌نامه برای تمدید آن از نظر مالی دچار مشکل می‌شوند و در این صورت پایداری کسب‌وکار به خطر می‌افتد. وی ابراز امیدواری کرد سازمان‌های دست‌اندرکار که توان در اختیار قراردادن فضا به کسب‌وکارهای خانگی را دارند دراین‌رابطه مساعدت بیشتری داشته باشند و همچنین مشارکت‌های اجتماعی و کمک‌های خیرین در این زمینه افزایش یابد.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

نظر شما :