تاثیر بازی والدین بر سلامت و رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک

۰۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۷ کد : ۶۲۵۹۵ آخرین اخبار مکتوبات مشاوره مقالات
تعداد بازدید:۶۴
بازی ، یکی از عوامل مهم در سلامت و رشد جسمی ، روانی و عاطفی کودک است و نیز به اهمیت و تأثیر بازی برشخصیت و رفتار کودک پی بردیم . حال باید بررسی کنیم که والدین چه جایگاه و وظایفی در بازی کودکان دارند.
تاثیر بازی والدین بر سلامت و رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک

جایگاه و وظیفه والدین درفراهم کردن زمینه ی مناسب ، هدایت ، کنترل بازی و ایجاد انگیزه در کودک برای تمرین مهارت های جدید و بازی های خلاق، بسیار مهم و اساسی است؛ ولی بیشتر اولیا و مربیان ، بازی کودک را نوعی اتلاف وقت به شمار می آورند و می خواهند که کودک هرچه زودتر بازی کردن را رها کند و به کارهای مهم تر روی آورد. اینان کودک را بزرگ سالانی می پندارند که فقط از نظر جثه کوچک است . (بازی کودک در اسلام ،محمدصادق شجاعی، ص 25 )
اهمیت بازی در کودکان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های تکاملی ذهن و جسم کودکان است.
در دنیای امروز که والدین در تلاش برای برقراری تعادل بین برنامه های کاری و خانگی هستند ، والدین به سختی می‌توانند که زمان قابل قبولی را با فرزندان خود بگذرانند. این کار برای والدین ضروری است که بهترین استفاده را از زمانی که در کنار فرزندان خود هستند نمانید. فرزند شما نیاز دارد که والدین زمانی به آنها اختصاص داده و بتوانند درکنار والدین بازی و آرامش کسب نمایند.
اهمیت بازی کردن والدین با کودکان
بسیاری از فعالیت‌هایی  که حول محور بازی با کودکان است سبب ساختن پیوند های محکم بین فرزند و والدین می‌شود. این بازی ها باعث می‌شود که والدین متوجه استعدادهای منحصر به فرد هر کودک را بشناسد.
هم‌چنین بازی با کودکان باعث کاهش استرس والدین میگردد. بازی به والدین اجازه می دهد تا از منحصر به فرد بودن هر کودک قدردانی کنند. بازی کردن با فرزندانتان می‌تواند کاهش‌دهنده استرس باشد. خندیدن و آرامش برای سلامتی خودتان و همچنین فرزندانتان بسیار مهم است.
به خاطر داشته باشید که والدین اولین و محبوب‌ترین همبازی کودکان هستند. از همان ابتدای زندگی فرزند تان مشغول بازی با شما است ، به عنوان مثال حرکات چهره مادر در هنگام عوض نمودن پوشک و تغییرات چهره والدین در هنگام رویارویی با کودک همگی برای کودک نوعی بازی محسوب می‌شود.
بازی علاوه بر بافت‌های مغزی، بخش‌های دیگری نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. فعالیت‌های ذهنی روی سبک زندگی و کیفیت زندگی اشخاص تاثیر گذارند. داده‌های آماری ثابت می‌کند که بازی در سنین گوناگون ، در بخش‌های مرتبط با استرس تغییر ایجاد می‌کند و در نتیجه، شاخص‌هایی مانند توجه را بهبود می‌بخشد.


تاثیر بازی‌های فکری بر قدرت استدلال

همان طور که می‌دانید بهترین راه پیشرفت در هر زمینه ای تمرین آن است. فعالیت‌ها و بازی‌هایی که ذهن را به چالش می‌کشند نیز باشگاه‌های ذهن محسوب می‌شوند. بازی‌های فکری با ایجاد فضای رقابتی و تعیین معیارهایی مانند دقت و سرعت، ذهن را به چالش می‌کشند که در زمان کمتر بازدهی بیشتر و دقیق تری داشته باشد.
توانایی‌های شناختی مانند توجه، تمرکز و حل مسئله را با فعال کردن لوب پیشانی مغز بهبود می‌یابند. افرادی که تجربه‌ی انجام تمرینات ذهنی با بازی و ریاضی و یا بازی‌های فکری را داشته اند، مشکلات کمتری را در فعالیت‌های زندگی روزمره گزارش کردند.
تاثیر بازی‌های فکری بر حافظه 
بسیاری از افراد گمان می‌کنند مسائلی مانند هوش و حافظه ذاتی است و تاثیر تمرینات مختلف را بر آن نمی‌دانند. گروهی دیگر فکر می‌کنند تنها راه پرورش ذهن استفاده از علومی ‌مانند ریاضی و فیزیک در مدرسه است و کسی بدون انجام دادن تکالیف سنگین نمی‌تواند کارکرد ذهن خود را افزایش دهد.
راه‌های بسیار لذت بخش تر و ساده تر از نشستن در کلاس‌های درس برای تقویت حافظه وجود دارد. تنها با هماهنگ کردن چند دوست نزدیک و علاقه مند، مقداری خوراکی و یک بازی فکری دسته جمعی از ابتلا به آلزایمر در سی سال آینده جلوگیری کنید.
تاثیر بازی‌های فکری بر سلول‌های مغزی کاملاً ثابت شده است. نکته‌ی حائز اهمیت در این بین این است که بدانیم چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم. انجام مداوم این بازی‌ها به حفظ کارکرد مغز، جلوگیری از پیر شدن سلول‌های مغزی و پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند. اگر هنگام بازی کودکان و نوجوانان به آن‌ها بپیوندیم هم از معاشرت با نسل‌های جوان‌تر لذت می‌بریم و هم از فواید بازی‌های فکری.


بازی به کودکان اجازه می‌دهد تا قدرت تخیل ، مهارت ، توانایی جسمی ، شناختی و عاطفی خود را رشد دهند. بازی برای رشد کامل مغز مهم است. کودکان از طریق بازی می‌توانند در سنین بسیار پایین با دنیای اطراف خود تعامل نمایند.
بازی به آنها اجازه می‌دهد تا چیزهای جدید را با سرعت خاص خود کشف کنند ، توانایی خود را در زمینه توانایی های بدنی افزایش دهد ، مهارت‌های جدید بیاموزند و کارها را به روش خودشان پیش ببرند. در حین بازی با دیگران ، کودکان مهارت های رهبری را با هدایت فعالیت ها و یا با پیروی از رهبر گروه یاد می‌گیرند.
مشارکت والدین در دنیای بازی های کودکانه نه تنها برای کودک مفید است بلکه برای والدین نیز بسیار سودمند است.
بازی والدین با کودکان پیوندهایی را برقرار می کند که سبب تقویت ارتباطات، تبادل ارزش‌ها، تعامل در حل مشکلات را آموزش می‌دهد.  سرانجام، به والدین این امکان را می‌دهد که یک بار دیگر جهان را از چشمان یک کودک ببینند.
کودکان علاقه بسیاری برای بازی با والدین دارند اما برخی والدین تمایلی به این کار ندارند، در حالی که بازی والدین با کودک اهمیت بسیاری دارد.


چرا والدین باید با کودکانشان بازی کنند ؟
کودک همبازی ندارد :
ممکن است در جایی زندگی کنید که کودکتان همبازی برای بازی کردن نداشته باشد. در چنین شرایطی چه توقعی از او دارید؟ مطمئن باشید این شرایط موقتی است و ادامه نخواهد داشت، در صورت بازی شما با کودکتان مانع از دوست یابی او نمی شوید.
الگوی کودکتان قرار خواهید گرفت :
بچه ها در سنین کودکی به شدت از رفتار والدین الگو می گیرند. هنگامی بازی با کودک خود، نشان می دهید که بازی و فعالیت فیزیکی برایتان اهمیت زیادی دارد. همچنین می توانید مهارت های ورزشی را در قالب بازی به آنها یاد دهید.
مهارت های حرکتی آنها رشد خواهد کرد :
کودکان باید از همان سنین پایین مهارت های حرکتی خود را رشد دهند تا از نظر فیزیکی قوی شوند. در مطلب قبلی بخش سبک زندگی نمناک هم گفتیم که رشد مهارت ها به معنای سوپر استار شدن نیست بلکه مهارتهای اساسی در زندگی است که اهمیت آنها به اندازه یادگیری خواندن و نوشتن می باشد.
سلامتی کودکان خود را تضمین می کنید :
با افزایش فعالیت فیزیکی، کودکان تا حدودی برای زندگی فعال در آینده آماده می شوند، به همین دلیل از سلامت جسمی، روحی و عاطفی بیشتری در آینده برخوردار خواهند شد.
کودک در مسیر موفقیت قرار خواهد گرفت :
تحقیقات جدید ارتباط بین فعالیت بدنی و نمرات خوب مدرسه را نشان می دهد. بنابراین 4 روز در هفته را به مدت 30 دقیقه به بازی با کودک اختصاص دهید یا هر شب 30 دقیقه به آنها در انجام تکالیف کمک کنید زیرا بی تحرکی مزمن، مشکل عدم تمرکز در مدرسه را ایجاد می کند.
وظایف والدین در مورد بازی کودکان

برای هر پدر و مادری و به طور کل برای هر فردی که به نوعی با کودکان سروکار دارد دانستن و رعایت نکاتی چند که در مورد بازی های کودکان است لازم و ضروری به نظر می آید.
۱. به بازی بچه ها اهمیت دهید. چرا که تمام زندگی کودک در بازی شکل واقعی به خود می پذیرد.
۲.توجه داشته باشند که تجارب زندگی کودک از طریق بازی صورت می گیرد.
۳. کودک از طریق بازی مهارت های شخصی، اجتماعی، اقتصادی و … را کسب و تجربه می نماید.
۴. بازی برای کودک به منزله کار محسوب می شود و کار برای او به منزله بازی.
۵. بازی در کودکان موجب رشد و تحول می شود.
۶. کودکان از طریق بازی، خلاقیت های خویش را شکوفا می سازند.
۷. بازی عاملی مهم و مؤثر در رشد و شکوفایی استعدادهای کودک به شمار می رود.
۸. بازی در تربیت احساسات کودک تأثیر بسزایی دارد.
۹. بازی به کودکان امکان می دهد که نسبت به افراد محیط جهان و طبیعت پیرامون خود شناخت کافی پیدا کنند.
۱۰. بازی منبع غنی آموزشی برای کودک به حساب می آید.
در پایان به این نکته اشاره کنم که برخی از اولیاء نسبت به بازی فرزندانشان هیچ گونه علاقه ای نشان نمی دهند. برخی دیگر تنها به خرید اسباب بازی های زیاد اکتفا می کنند و بعضی نیز بیش از اندازه در بازی های آنها دخالت می نمایند و امکان نمی دهند که کودک خود مسائل بازی را حل و فصل نماید. این گونه والدین کودک را ناگزیر می سازند که تنها حرف شنوی بزرگترها و مقلد باشد. در واقع این اولیای کودک هستند که بازی می کنند و نه خود او. به عبارت دیگر باید با هر کسی با زبان قابل فهم او سخن بگوییم.
 

text to speech icon

نظر شما :