جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

طلا، جواهر و زیورآلات در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه

تعداد بازدید:۱۹۷
طلا، جواهر و زیورآلات در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، سی‌امین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 30 مردادماه با سخنرانی مریم حاجیان، کارآفرین و پیشران رشته طراحی و ساخت طلا، جواهر و زیورآلات، با عنوان "طلا، جواهر و زیورآلات در مشاغل خانگی: انتقال یک تجربه" برگزار شد.

این کارآفرین با اشاره به سابقه ده‌ساله خود در زمینه زیورآلات سنتی، طلا و جواهرسازی و همچنین سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی گفت: به لطف خدا توانسته‌ام در این مدت حدود 2500 هنرآموز را به بازار کار و کارگاه‌های طلاسازی بازار تهران معرفی کنم. از سال 1399 نیز تصمیم گرفتم هنرجویان را ساماندهی و محصولات تولید شده آنها را خریداری کرده و با تشکیل شبکه گسترده‌ای از هنرجویان قدیم و سایر افراد در زمینه بازارسازی برای هنرجویان ورود کنم. در حال حاضر شبکه رسمی فعالیت ما حدود 50 عضو و شبکه غیررسمی حدود 900 عضو دارد که در منازل خود به تولید مشغول‌اند و  محصولاتشان را در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنیم. همچنین مشاوره‌های رایگان و تخصصی راه‌اندازی کارگاه به افراد نیز همواره در دستور کار ما قرار داشته است.

حاجیان در ادامه افزود: درگذشته همواره از طرح‌های خارجی در تولیدات زیورآلات و جواهرات استفاده می‌شد، اما اکنون با شناسایی استعدادهای داخلی و آموزش آنها و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای طراحی، در این زمینه در داخل کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم و این حوزه، فضای رقابتی بسیار خوبی را برای علاقه‌مندان به این عرصه فراهم کرده است.

این پیشران رشته طراحی و ساخت طلا، جواهر و زیورآلات در بخش بعدی سخنان خود به موضوع چالش‌های طراحان و تولیدکنندگان این عرصه پرداخت و گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما نداشتن حمایت است. باتوجه‌به تورم شدید و نوسانات بازار، ابزارها ناگهان گران می‌شود. برخی از افرادی که در حوزه مشاغل خانگی طلاسازی و طراحی وارد می‌شوند معلولان، افراد بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند و به‌راحتی توان تهیه ابزار را ندارند؛ بنابراین باید تسهیلات خاصی را برای آنها در نظر گرفت. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت‌های خوبی از مشاغل خانگی و زنانی که ورود به بازار اشتغال برای آنان سخت است، انجام می‌دهد؛ اما در این زمینه تسهیلگری‌های بسیار بیشتری لازم است.

وی تصریح کرد: باید در زمینه اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها ورود بهتر و جدی‌تری داشته باشند. بسیاری از فعالان مشاغل خانگی پس از دریافت مجوز با مسائل مالیاتی، روند ادامه کار و سایر مسائل مرتبط آشنا نیستند و این مسئله نشان می‌دهد در زمینه اطلاع‌رسانی و مشاوره باید تسهیلگری‌های بیشتری صورت گیرد. ما در روستاها و مناطق دوردست نیز به استعدادهای بسیاری داریم که به علت عدم اطلاع‌رسانی کافی، در چرخه فعالیت قرار نگرفته‌اند.

حاجیان با اشاره به وجود شاخه‌های مختلف در زمینه طراحی و تولید زیورآلات سنتی از قبیل، مخراج‌کاری، فروشندگی طلا و جواهر، طراحی زیورآلات سنتی، قلم‌زنی زیورآلات و میناکاری و...گفت: در گذشته برخی شاخه‌ها فقط در اختیار آقایان بود؛ اما اکنون خانم‌ها به‌خوبی در بسیاری از شاخه‌ها و زیرشاخه‌های این حوزه ورود کرده‌اند که می‌توان با شناسایی استعدادها در هریک از این بخش‌ها و تبدیل آنها به پیشران حوزه مشاغل خانگی، شبکه‌سازی‌های بسیار خوبی انجام داد.

این بانوی کارآفرین در بخش بعدی سخنان خود افزود: مشکل اکثر کسب‌وکارها در همه رسته‌ها به‌ویژه طلا و جواهر، چالش فروش است. یکی از روش‌های مدرن کنونی در زمینه فروش، تبدیل کارهای افراد به NFT است. هر هنرمندی می‌تواند از طریق تبدیل کارش به NFT و به‌نوعی کدگذاری‌کردن آن، کار را به مخاطب عرضه کند. ارگانی مثل جهاد دانشگاهی می‌تواند در حوزه تسهیلگری تولید محتوا ورود کند و فروش از طریق تولید محتوا اتفاق بیفتد و کالکشنی از تولیدات در شبکه‌های اجتماعی ارایه شود، اگر کارهای هنرمندان ایرانی NFT شود و در سایت‌های مختلف عرضه گردد، باب فروش باز خواهد شد.

حاجیان در پایان صحبت‌های خود به چالش‌های مرتبط با تسهیلات مالی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در زمینه تسهیلگری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ورود خوبی کرده است. این وزارت و همچنین صندوق هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وام‌هایی را برای هنرمندان در نظر گرفته‌اند که امیدواریم مقدار آنها بیشتر شود؛ همچنین  باید هماهنگی بهتری بین بانک‌ها و سازمان‌ها‌ی ذی‌ربط وجود داشته باشد. هم اکنون به‌خوبی در سامانه صدور مجوزها، مجوز فعالیت افراد صادر می‌شود، در مرحله بعد نیز به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه می‌کنند؛ اما در نهایت زمانی که به بانک ارجاع داده می‌شوند آغاز مشکلات است که باید برای این شرایط تدابیری اندیشیده شود.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی  https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) طلا و جواهرسازی


نظر شما :