جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

استانداردسازی در مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۷۷
استانداردسازی در مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهر(س)، بیست‌ونهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 23 مردادماه و با سخنرانی مهری اسدی، مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی، با عنوان "استانداردسازی در مشاغل خانگی" برگزار شد.

مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی، بازاریابی و فروش، سطح دانش و منابع اطلاعاتی تولیدکننده، عدم وجود برند، بسته‌بندی، بالابودن قیمت تمام شده محصول، عدم تناسب با نیاز بازار و استقبال کم جامعه از محصولات خانگی را به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی مشاغل خانگی معرفی کرد و گفت: وجود یک برند ملی استاندارد برای مشاغل خانگی می‌تواند راه‌حلی مناسب برای بسیاری از این چالش‌ها به‌ویژه مسئله بازاریابی و فروش و ایجاد اعتماد به مشاغل خانگی باشد.

اسدی با اشاره به این مطلب که استانداردسازی کالا در حالت کلی یعنی تعیین مشخصات کالا یا خدمات و وجود مشخصه‌هایی برای تعیین درجه ویژگی‌های کیفی کالا گفت: اســتاندارد یکــی از ارکان مهــم در توسعه تجــارت، ارتباطــات و تعاملات بیــن افــراد، گروه‌ها، کسب‌وکارها و جوامــع و بستری برای رشـد اقتصـادی اسـت. بـدون وجـود ایـن بسـتر امـکان توسعه بـازار، ایجـاد هم‌افزایی، اسـتفاده از فناوری‌های نویـن و شـاید زندگـی در دنیـای جدیـد فراهـم نخواهـد شـد.

این کارشناس متخصص حوزه اشتغال در ادامه سخنان خود افزود: در سطح بین‌المللی استاندارهای خاصی برای هریک از مراحل کار مشاغل خانگی پیش‌بینی‌شده است که برخی اجباری و برخی تشویقی هستند؛ در کشور ما نیز برخی از این استانداردها وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال مشاغلی که در حوزه IT فعالیت می‌کنند باید حتماً دارای ای‌نماد باشند و یا محصولات فرهنگی حتماً باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند و همچین اخذ سیب سلامت جهت محصولات خوراکی و مرتبط با سلامت ضروری است.

اسدی تصریح کرد: در ایران باتوجه‌به مشکلاتی که در زمینه مشاغل خانگی وجود دارد، این مشاغل باید برخی مؤلفه‌ها را بیشتر موردتوجه قرار دهند که از آن جمله می‌توان به کیفیت مواد اولیه، اصول و فرایندهای مربوط به تولید محصول، بسته‌بندی، اخذ پروانه یا مجوز، شناسنامه (فروش) محصول، داشتن e نماد و برند اشاره کرد.

مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی در بخش پایانی از سخنان خود به اهمیت وجود برند ملی در مشاغل خانگی اشاره کرد و کفت: برند یک نام تجاری، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها برای ایجاد تمایز در خدمات و محصولات یک فروشندگان در مقایسه با رقبا است و یکی از ابزارهای استانداردسازی در حوزه مشاغل خانگی برند است. برند باعث حل مشکل فروش و اعتمادسازی در محصولات مشاغل خانگی می‌شود. ازآنجا که یک برند ملی بر اساس مزیت منطقه‌ای و شناخت نیاز بازار به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود، مشکل فروش از بین می‌رود. البته برند ملی باید توسط یک نهاد توسعه‌ای و دانش‌بنیان و دارای بازوی اجرایی معرفی گردد؛ چراکه باید بتواند علاوه بر مسائل فرهنگی، در بخش آموزش به متقاضیان و انجام پژوهش‌های نوآورانه در تولید محصولات نیز ورود کند؛ در این حوزه جهاد دانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در زمینه برندسازی تجربه‌های موفقی داشته است.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی استانداردسازی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :