جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد
استانداردسازی در مشاغل خانگی
به گزارش روابطعمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهر(س)، بیستونهمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، روز دوشنبه 23 مردادماه و با سخنرانی مهری اسدی، مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی، با عنوان "استانداردسازی در مشاغل خانگی" برگزار شد.
مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی، بازاریابی و فروش، سطح دانش و منابع اطلاعاتی تولیدکننده، عدم وجود برند، بستهبندی، بالابودن قیمت تمام شده محصول، عدم تناسب با نیاز بازار و استقبال کم جامعه از محصولات خانگی را بهعنوان مهمترین مشکلات و چالشهای پیش روی مشاغل خانگی معرفی کرد و گفت: وجود یک برند ملی استاندارد برای مشاغل خانگی میتواند راهحلی مناسب برای بسیاری از این چالشها بهویژه مسئله بازاریابی و فروش و ایجاد اعتماد به مشاغل خانگی باشد.
اسدی با اشاره به این مطلب که استانداردسازی کالا در حالت کلی یعنی تعیین مشخصات کالا یا خدمات و وجود مشخصههایی برای تعیین درجه ویژگیهای کیفی کالا گفت: اســتاندارد یکــی از ارکان مهــم در توسعه تجــارت، ارتباطــات و تعاملات بیــن افــراد، گروهها، کسبوکارها و جوامــع و بستری برای رشـد اقتصـادی اسـت. بـدون وجـود ایـن بسـتر امـکان توسعه بـازار، ایجـاد همافزایی، اسـتفاده از فناوریهای نویـن و شـاید زندگـی در دنیـای جدیـد فراهـم نخواهـد شـد.
این کارشناس متخصص حوزه اشتغال در ادامه سخنان خود افزود: در سطح بینالمللی استاندارهای خاصی برای هریک از مراحل کار مشاغل خانگی پیشبینیشده است که برخی اجباری و برخی تشویقی هستند؛ در کشور ما نیز برخی از این استانداردها وجود دارد؛ بهعنوانمثال مشاغلی که در حوزه IT فعالیت میکنند باید حتماً دارای اینماد باشند و یا محصولات فرهنگی حتماً باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند و همچین اخذ سیب سلامت جهت محصولات خوراکی و مرتبط با سلامت ضروری است.
اسدی تصریح کرد: در ایران باتوجهبه مشکلاتی که در زمینه مشاغل خانگی وجود دارد، این مشاغل باید برخی مؤلفهها را بیشتر موردتوجه قرار دهند که از آن جمله میتوان به کیفیت مواد اولیه، اصول و فرایندهای مربوط به تولید محصول، بستهبندی، اخذ پروانه یا مجوز، شناسنامه (فروش) محصول، داشتن e نماد و برند اشاره کرد.
مدیر اداره ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی در بخش پایانی از سخنان خود به اهمیت وجود برند ملی در مشاغل خانگی اشاره کرد و کفت: برند یک نام تجاری، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها برای ایجاد تمایز در خدمات و محصولات یک فروشندگان در مقایسه با رقبا است و یکی از ابزارهای استانداردسازی در حوزه مشاغل خانگی برند است. برند باعث حل مشکل فروش و اعتمادسازی در محصولات مشاغل خانگی میشود. ازآنجا که یک برند ملی بر اساس مزیت منطقهای و شناخت نیاز بازار به مصرفکنندگان ارائه میشود، مشکل فروش از بین میرود. البته برند ملی باید توسط یک نهاد توسعهای و دانشبنیان و دارای بازوی اجرایی معرفی گردد؛ چراکه باید بتواند علاوه بر مسائل فرهنگی، در بخش آموزش به متقاضیان و انجام پژوهشهای نوآورانه در تولید محصولات نیز ورود کند؛ در این حوزه جهاد دانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در زمینه برندسازی تجربههای موفقی داشته است.
نظر شما :