جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

نقش روزبازارها و بازارچه‌های شهرداری تهران در توسعه مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۵۲
نقش روزبازارها و بازارچه‌های شهرداری تهران در توسعه مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، بیست‌وششمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 2 مردادماه با سخنرانی یاسر نکوفال، معاون امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران، با عنوان "نقش روزبازارها و بازارچه‌های شهرداری تهران در توسعه مشاغل خانگی" برگزار شد.

در این نشست نکوفال با اشاره به این مطلب که نگاه مجموعه شهرداری به مشاغل خانگی یک نگاه حمایتی است، گفت: مشاغل خانگی پتانسیل ایجاد اشتغال پایدار و امن برای همه افراد به‌خصوص بانوان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار را دارند و حمایت همه ارگان‌ها از این مشاغل باعث کمک به درآمد خانوارها، اقتصاد محلی و در نهایت اقتصاد کشور می‌شود.

وی افزود: مجموعه شهرداری تهران نسبت به موضوع اشتغال نگاهی حمایتی دارد و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد و همچنین نشست سه‌جانبه‌ای بین شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که این موارد نشان‌دهنده نگرانی دررابطه‌با مشاغل خانگی و لزوم حمایت از آنان توسط ارگان‌های مختلف است.

در ادامه این نشست، نکوفال به تشریح فعالیت‌های گذشته و برنامه‌های آینده شهرداری تهران در راستای حمایت از مشاغل خرد و خانگی پرداخت و گفت: ما به‌عنوان متولی بازارهای سطح شهر و روزبازارها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این پیشنهاد همکاری را می‌دهیم تا در سطح شهر تهران به‌عنوان پایلوت یک بازار تخصصی مشاغل خانگی را راه‌اندازی کنیم؛ به صورتی که یک روز در یک مکان مشخص، فضایی برای افرادی که محصولی را تولید کرده و افرادی که تمایل به خرید این محصولات دارند فراهم شود. در تولیدات مشاغل خانگی باتوجه‌به اینکه هزینه‌های تولید به‌شدت پایین می‌آید و هزینه مکان و رفت‌وآمد وجود ندارد و محصول باکیفیت تولید می‌شود، رغبت عموم مردم به خرید این محصولات بسیار زیاد است.

وی همچنین افزود: باتوجه‌به نگاه مجموعه شهرداری تهران و حمایت از تولید و اشتغال، 31 بازارروز موجود در شهر تهران به 60 مورد افزایش یافتند. علاوه بر این شهرداری تهران هم اکنون در حال تهیه یک اپلیکیشن است که تمام بازارها و غرفه‌ها در این آن بارگذاری شده و همه افرادی که از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دارای مجوز فعالیت هستند، محصول تولیدی خود را در اپلیکیشن به مدت یک ماه ارائه کنند. این اتفاق انشاالله به‌زودی انجام خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود دسترسی همه افراد مشاغل خانگی به بازارهای سطح تهران به‌صورت عام و عادلانه فراهم شود.

معاون امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران در پایان گفت: دغدغه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در جلسه‌ای که با آنان داشتیم این بود که زنجیره تولید با کمک دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حال حاضر تکمیل است و تنها حلقه مفقوده آنان بازار است و اینکه محصول تولید شده بازار فروش ندارد. شهرداری در نقطه فروش ورود کرده و حلقه آخر را تأمین می‌کند؛ یا در قالب روزبازارها یا بازارهای تخصصی مشاغل خانگی که فقط به افراد دارای مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشاغل خانگی اختصاص یابد. هدف شهرداری ایجاد بازار برای دو قشر است: مشاغل خانگی که به بازار دسترسی ندارند و افراد طبقات کم‌درآمد تا بتوانند درآمدی با قیمت مناسب تهیه کنند. شهرداری در حوزه تأمین بازار نگاه انتفاعی و یا برندسازی ندارد و نگاه کاملاً حمایتی است.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

text to speech icon

نظر شما :