جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

استراتژی‌های قیمت‌گذاری در مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۱۱۳
استراتژی‌های قیمت‌گذاری در مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، بیست و پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 26 تیرماه با سخنرانی ابراهیم حاج‌خان‌میرزای‌صراف، مدیر ارتباط با جامعه صنعت دانشگاه علم‌وفرهنگ و مدیرگروه رشته مدیریت مالی دانشگاه، با عنوان "استراتژی‌های قیمت‌گذاری در مشاغل خانگی" برگزار شد.

این مدرس دانشگاه در ابتدای سخنان خود با اشاره به این مطلب که به‌طورکلی در شهرستان‌های ما مشاغل رسمی بیشتر در اختیار آقایان هستند، بنابرین ظرفیت بالایی برای حضور بانوان در مشاغل خانگی وجود دارد، گفت: از سوی دیگر این پتانسیل در مشاغل خانگی وجود دارد که همه اعضای خانواده حتی پس از ساعات کار رسمی خود در آن همکاری کنند، بنابراین لازم است بادقت نظر بیشتری به مشاغل خانگی توجه شود.

صراف در ادامه سخنان خود با معرفی چهار نوع بازار رقابت کامل، رقابت انحصاری، انحصار چندگانه و بازار انحصار کامل گفت: شناخت صحیح بازارها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا برای قیمت‌گذاری محصولات خود استراتژی مناسبی انتخاب کنند. به‌عنوان نمونه در بازار رقابت کامل که تعداد عرضه‌کنندگان زیاد است و از طرفی عمده کالاها بدون برند عرضه می‌شوند، سود اقتصادی تقریباً صفر است و قدرت چانه‌زنی وجود ندارد؛ بنابراین اگر فعال مشاغل خانگی بخواهد در بازار رقابت کامل فعالیت کند و به‌عنوان‌مثال جایی مانند بازار روز را به‌عنوان محل فروش محصولاتش در نظر بگیرد، باید بداند که بدون داشتن قدرت چانه‌زنی و با سود اندک ممکن است محصولش را به فروش برساند.

وی افزود: در بازار انحصار چندجانبه معمولاً کالاها به‌صورت مارک‌دار عرضه می‌شوند و تعدادی عرضه‌کننده محدود در بازار حضور دارند. چنین بازارهایی عمق چندانی ندارند تا تعداد زیادی تولیدکننده به آنها وارد شود، اما چند شرکت محدود به‌خوبی در آن فعالیت می‌کنند. به‌عنوان نمونه اگر یک فعال مشاغل خانگی به تولید یک شیرینی سنتی خاص مشغول است، باید بررسی کند که آیا او تولیدکننده انحصاری این محصول در منطقه است و یا در سایر مناطق و سطح کشور تولیدکنندگان دیگری هم به تولید این شیرینی خاص می‌پردازند؟ به‌عبارت‌دیگر لازم است مشاغل خانگی جایگاه خود در بازار انحصار چندجانبه را مشخص کنند.

مدیر ارتباط با جامعه صنعت دانشگاه علم‌وفرهنگ در ادامه سخنان خود با اشاره به بازار رقابت انحصاری گفت: در این بازارها رقابت در محصول وجود دارد، اما با برندسازی، ارزش‌افزوده ایجاد شده است. برندسازی در محصولات مشاغل خانگی باعث ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش توان رقابتی آنها می‌شود. همچنین در برندسازی، نام‌گذاری‌های خانوادگی علاوه بر تقویت حس صمیمیت در مشتری، باعث می‌شوند که بتوان محصول را با قیمت بالاتری به فروش رساند.

صراف افزود: آخرین نوع بازارها، نقطه مقابل بازار رقابت کامل، یعنی انحصار کامل است. در دست‌گرفتن انحصاری بازار می‌تواند به دو شیوه انحصار طبیعی - عواملی مانند داشتن مقیاس بزرگ - و یا انحصار مصنوعی - گرفتن مجوزهای خاص - باشد. وی تصریح کرد مشاغل خانگی باتوجه‌به اینکه بخواهند در کدام بازار رقابت کنند و چه رویکردی در فروش داشته باشند، هر یک باید استراتژی قیمت‌گذاری خاصی را انتخاب کنند؛ چراکه قیمت‌گذاری درست می‌تواند افراد را به سودهای بلندمدت و پایداری در بازار رهنمون کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با معرفی چند استراتژی قیمت‌گذاری گفت: کسب‌وکارها در انتخاب استراتژی مناسب و بهینه قیمت‌گذاری باید به نوع بازار، توجه به رقبا، مشتریان و ظرفیت‌های تولیدی خود توجه کنند.

مدیرگروه رشته مدیریت مالی دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این مطلب که هم اکنون نگاه چندان مناسبی به کالاهای تولید مشاغل خانگی وجود ندارد گفت: امیدواریم با اقداماتی مانند تلاش در جهت تغییر ذهنیت جامعه، افزایش کیفیت کالاهای مشاغل خانگی، برندسازی، افزایش تنوع و کیفیت بسته‌بندی محصولات و افزایش جلوه‌های بصری در آنها، وضعیت مشاغل خانگی در کشور بهبود یابد. از سوی دیگر دولت با فعالیت‌هایی مانند ساماندهی بازارچه‌های فروش کالاهای خانگی، ساماندهی پلتفرم‌های فروش آنلاین و بازسازی فضای کنونی بازارها در توسعه فعالیت مشاغل خانگی اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

 

 

 

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) قیمت گذاری


نظر شما :