جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

هوش مصنوعی و آینده مشاغل خانگی: فرصت‌سازی یا تهدید؟

تعداد بازدید:۱۶۷
هوش مصنوعی و آینده مشاغل خانگی: فرصت‌سازی یا تهدید؟

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، بیست‌وچهارمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 19 تیرماه با سخنرانی افشین صندوقدار، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، با عنوان "هوش مصنوعی و آینده مشاغل خانگی: فرصت‌سازی یا تهدید؟" برگزار شد.

در این نشست صندوقدار با اشاره به این مطلب که هوش مصنوعی تهدیدی است که به‌راحتی می‌تواند به فرصت تبدیل شود، گفت: اینکه فقط هوش مصنوعی را تعریف کنیم و جایگاه، فرصت و تهدیدهایش را بشناسیم به‌تنهایی کافی نیست؛ اگر نخواهیم و نتوانیم هم راستا با علم روز این حوزه پیش برویم، آن‌گاه باید نگران ازدست‌دادن برخی فرصت‌های شغلی باشیم. ما امروزه ربات‌های استاد، پرستار، خبرنگار، تحلیل‌گر و طراح بازی داریم که می‌توانند به‌جای افراد کار کنند. در مقابل افراد نیز می‌توانند در منزل بدون نیاز به آموزش‌های حضوری، دوره‌های فوتوشاپ و نرم‌افزارهای گرافیکی را گذرانده و آموزش ببینند و به‌راحتی با استفاده از یک ربات در منزل کار تبلیغاتی انجام دهند و این چنین یک تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

این مدرس دانشگاه با ارائه تعریف از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی فضایی را برای مخاطبین خود آماده می‌کند تا در تمامی حوزه‌ها اعم از پزشکی، کسب‌وکار، تجارت الکترونیک و تولید محتوای الکترونیک وارد شوند. به اعتقاد من یکی از بهترین حوزه‌ها جهت ورود هوش مصنوعی، استفاده از آن در بخش سالمندان است؛ چراکه جامعه جهانی در حال ورود به دوره سالمندی است. در دنیای امروز یک ربات می‌تواند به‌عنوان شنونده صحبت‌های فرد سالمند عمل کرده و بر حسب علایق شخصی سالمند با وی باب گفتگو را باز کند. ربات با استفاده از الگوریتم‌های خاص فرد سالمند را وادار به صحبت و بیان خاطراتش می‌کنند و این امر از بروز آلزایمر در سالمندان جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: در بحث از هوش مصنوعی نباید فراموش کنیم که انسان، خالق و طراح ربات‌ها و کسی است که الگوریتم‌ها را برای آن‌ها برنامه‌نویسی می‌کند. ازآنجاکه هوش مصنوعی برگرفته از هوش طبیعی انسان است، تمام کارهایی که انسان می‌تواند انجام دهد ربات‌ها با استفاده از الگوریتم‌های خود توانایی انجام آن‌ها را دارند.

این پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در بخش بعدی سخنان خود به کاربرد این پدیده در مسائل مرتبط به کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: در حوزه کسب‌وکار، هوش مصنوعی می‌تواند در بازاریابی و تبلیغات با کارهایی مانند شناسایی الگوهای رفتاری کاربران، یافتن مخاطب و مشتری، شناسایی محصولات و خدمات موردعلاقه افراد و معرفی گزینه‌های مختلف به آنان و مواردی ازاین‌دست به صاحبان مشاغل کمک کند. در موضوع فروش آنلاین نیز هوش مصنوعی با خدماتی چون یافتن مشتری و کمک به حفظ مشتری از طریق استخراج الگوهای رفتاری آنان و تدوین استراتژی در این زمینه می‌تواند به صاحبان کسب‌وکارها خدمت‌رسانی کند. همچنین صاحبان مشاغل با کمک هوش مصنوعی می‌توانند سرنخ‌های فروش در بازار را شناسایی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

صندوقدار موضوع نگرانی از بازگشت سرمایه را یکی از مسائل مهم کسب‌وکارها عنوان و تصریح کرد: گاه در مواردی دیده می‌شود که افراد بعد از شروع کسب‌وکار وقتی به نتیجه دلخواه نمی‌رسند کار را رها می‌کنند. در اینجا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را تخمین زد تا ریسک بر اساس آن مدیریت شود. از سوی دیگر هوش مصنوعی، فضای مناسبی را برای تبادل تجارب و دریافت مشاوره برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. البته باید بدانیم افراد برای بهره‌بردن از مزایای فراوان هوش مصنوعی به آشنایی با اینترنت، کسب دانش پایه و یادگیری الفبای اولیه حضور در این فضا نیاز دارند.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود گفت: هوش مصنوعی توانایی کمک به افراد در زمینه‌هایی مانند امور حسابداری و مالی، تحلیل شبکه‌های درون‌سازمانی و تعیین شایستگی نیروهای انسانی را دارد؛ اما در کنار آن معایبی چون کم‌رنگ‌شدن احساسات، کنترل رفتار بشر توسط ربات‌ها، وابستگی بیش از حد به ماشین و تحمیل هزینه‌های زیاد به انسان‌ها را نیز به دنبال دارد. با کنار هم قراردادن این نکات می‌توان گفت هوش مصنوعی تهدید نیست، بلکه فرصتی است که با مدیریت صحیح ابزارهای آن، می‌تواند در زندگی بشر بسیار کاربردی باشد.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان هوش مصنوعی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :