جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

راهبردهای اشتغال‌زایی اجتماع محور در بنیاد برکت

تعداد بازدید:۷۶
راهبردهای اشتغال‌زایی اجتماع محور در بنیاد برکت

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، بیستمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 22 خردادماه با سخنرانی مهدی خواجه‌زاده دزفولی، مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت، با عنوان "راهبردهای اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در بنیاد برکت" برگزار شد.

در ابتدای این نشست خواجه‌زاده با ارائه گزارشی از وضعیت برخی شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی کشور و مقایسه جوامع شهری و روستایی کشور گفت: شکاف بالای درآمدی بین شهرنشینان و روستانشینان، افزایش نسبت طلاق به ازدواج در روستاها، افزایش آمار مهاجرت روستاییان به شهرها و حومه شهرها و کاهش جمعیت روستایی کشور همگی از جمله مواردی هستند که نشان از بی‌توجهی به اقتصاد روستاهای کشور دارند. باوجوداینکه وضعیت زیرساختی روستا از جمله وضعیت راه‌های آسفالت، دسترسی به آب، برق، گاز و مخابرات و اینترنت همگی شاخص‌های مطلوبی را نشان می‌دهند؛ اما همچنان درآمد سرانه روستاییان کشور روندی کاهشی را نشان می‌دهد که این مطلب بیانگر عدم اجرای درست اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در سطح روستاهای کشور است.

مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت سه چالش اساسی در حوزه اشتغال مناطق روستایی را پایین‌بودن نسبت شاغلین به جمعیت، پایین‌بودن بهره‌وری نیروی کار و مهاجرت به مناطق شهری برای دسترسی به اشتغال دانست و افزود: برخی مشکلات اساسی در حوزه اشتغال کشور وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به اشتغال حاکمیت رویکرد رشد اقتصادی به‌جای رشد همراه با افزایش اشتغال و توزیع مناسب درآمد، نداشتن مدل جامع و برنامه مشخص برای رشد تولید اشتغال محور، عدم توجه به آمایش سرزمین در سرمایه‌گذاری‌ها که موجب مهاجرت روستاییان به شهرها شده، عدم وجود سازمان‌های توسعه‌ای متولی به‌منظور راهبری و حمایت از ایجاد اشتغال‌های حمایتی در مناطق محروم و روستایی و خودباوری و اعتمادبه‌نفس پایین ساکنین مناطق محروم و روستایی در زمینه ایجاد تحولات اقتصادی و اجتماعی و نبود یک سیستم نظارتی دررابطه‌با پایداری کسب‌وکارهای ایجاد شده اشاره کرد.

خواجه‌زاده تصریح کرد برای حل چالش‌های اشتغال کشور، بنیاد برکت چند راهبرد اساسی که باید در سیاست‌گذاری‌های حوزه اشتغال مدنظر قرار گیرند را احصا کرده است که از جمله آنها می‌شود دستیابی به یک مدل جامع اشتغال در کشور، ایجاد زمینه رشد همه‌جانبه در کشور، اولویت‌دهی به منافع مردم در مقایسه با سرمایه‌داران، تربیت و آموزش و استقرار تسهیلگران اقتصادی-اجتماعی متخصص و انقلابی، استانداردسازی کسب‌وکارهای خرد و خانگی و کارگاهی و تمرکز بر ایجاد زمینه رشد کسب‌وکارها را نام برد.

از زمان تأسیس بنیاد برکت در سال 1386 تاکنون یکی از مأموریت‌های اصلی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، تسهیل مسیر توسعه و پیشرفت مناطق محروم و روستایی بوده است. وی با بیان این مطلب افزود: کمیته تحقیق و توسعه بنیاد برکت، سیاست‌های اشتغال کشور و همچنین سایر کشورها را مطالعه کرده و بعد از انجام مطالعات میدانی به مدل جامع توسعه مناطق محروم و روستایی رسیدند که مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های این مدل تأکید آن بر درآمدزایی باهدف توزیع ثروت، مشارکت‌دادن تمامی اعضای جامعه، ترویج فرهنگ تولید و سازندگی و ارزش‌گذاری برای کار و تلاش است. مدل جامع اشتغال اجتماع‌محور بنیاد برکت بر اساس سه آیین‌نامه سحاب (فرد)، آسمان (تأکید بر سرمایه‌های فردی، اجتماعی و مالی) و آفتاب (جامعه محلی گروه) قرار دارد که امید است مجموعه این عوامل منجر به توسعه اشتغال و افزایش شاخص‌های اقتصادی مناطق روستایی و کل کشور شود.

مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت سپس با تشریح نحوه فعالیت تسهیلگران و عوامل اجرایی بنیاد برکت در مناطق مختلف کشور به‌منظور ایجاد اشتغال و راه‌اندازی کسب‌وکارها، گفت:

بنیاد برکت فقط در مسئله ایجاد شغل وارد نمی‌شود؛ بلکه موضوع پایداری شغل را نیز مدنظر قرار داده است. تسهیلگران بنیاد تا 5 سال همراه شاغلان هستند و به آنها مشاوره‌های کسب‌وکار ارائه می‌دهند تا شغل به پایداری برسد و فعالان بتوانند قدم‌به‌قدم به سمت تشکیل تعاونی و ایجاد شرکت‌های بزرگ‌تر پیش بروند.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود. فیلم نشست‌های برگزار شده در آپارات جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) قابل‌مشاهده است.

text to speech icon

کلید واژه ها: مشاغل خانگی دوشنبه های مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) بنیاد برکت اجتماع محور


نظر شما :