کاربرد رویکردهای نوین حوزه فرش در مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۷۳
کاربرد رویکردهای نوین حوزه فرش در مشاغل خانگی

به گزارش روابط‌عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س)، نوزدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 8 خردادماه با سخنرانی فرح‌ناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران با عنوان "کاربرد رویکردهای نوین حوزه فرش در مشاغل خانگی" برگزار شد.

در این نشست رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه فرش دستباف ایرانی در هویت فرهنگی، هویت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و مخصوصاً هویت زنان ایرانی ریشه دارد، گفت: فرش کالایی متعلق به مردم است، حدود دو میلیون نفر در کشور در زنجیره تولید فرش دستباف، بیش از 90 هزار نفر در صنایع جانبی فرش و بیش از 7000 نفر در دانشگاه‌ها و هنرستان‌های کشور در رشته فرش مشغول به تحصیل هستند و رشد و شکوفایی صنعت فرش همواره در دست این افراد توانمند مردم بوده است.

فرش هنر - صنعتی است که برای موفقیت در آن آموزش و سپس بازآموزی اهمیت بسزایی دارد. رافع با بیان این مطلب افزود: با ورود به دنیای جدید مهارت‌ها و ابزارهای نوین نیز موردنیاز هستند. باید از خود بپرسیم تاکنون چند نفر از فعالان در صنعت فرش توانسته‌اند NFT دریافت کنند و یا در متاورس حضور پیدا کنند؟ آیا قالی‌بافان ما با پلتفرم‌های متعدد موجود در کشور آشنایی دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند؟ فعالین بخش فرش و همچنین مشاغل خانگی حاضر در این رسته، برای ورود به بازارهای محلی، ملی و جهانی به آموزش و توانمندسازی نیازمندند.

رافع با اشاره به رویدادهای متعددی که توسط مرکز ملی فرش ایران و سایر نهادهای مرتبط در حوزه فرش برگزار می‌شود گفت: از علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم در جشنواره‌های کارآفرینی که در حوزه خلاقیت و نوآوری و با کمک پارک علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان‌های مختلف برگزار می‌شود شرکت کنند. مرکز ملی فرش تمام توان خود را برای اصلاح و بازنگری در قوانین مرتبط در حوزه‌های بیمه و تسهیلات مالی و غیره به کار می‌برد، اما در کنار این موضوع حضور مؤثر و پیگیری علاقه‌مندان و فعالین و بافنده‌ها نیز ضروری است.

رافع در ادامه سخنان خود به موضوع ارزیابان تخصصی فرش اشاره کرد و گفت: وجود ارزیابان تخصصی فرش از جمله موضوعاتی است که همواره موردتوجه مرکز ملی فرش بوده است و دراین‌رابطه از افراد دارای مهارت دعوت می‌شود تا در فراخوان‌های مرتبط شرکت کرده و اعتبارنامه دریافت کنند. این کار علاوه برای کمک به ترقی هنر - صنعت فرش دستباف ایرانی برای افراد مزایای مالی نیز به همراه دارد. همچنین باید در نظر داشت که هنر صنعت فرش فقط قالی‌بافی نیست. در این بخش باید مشاور فروش، ارزیاب تخصصی، افراد مسلط به IT برای به‌کارگیری ابزارهای نوین بازاریابی، مهندس مکانیک برای طراحی تولیدات و ابزارآلات و انواع تخصص‌های مختلف حضور داشته باشند. در زنجیره تولید و تأمین صنعت فرش همچنان به‌شدت جای کار وجود دارد.

دریافت شناسه کالا یکی دیگر از موضوعاتی بود که رافع در سخنان خود به آن اشاره داشت و تصریح کرد: فعالین مشاغل خانگی می‌توانند با ثبت میزان تولید خود و دریافت شناسه کالا از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. از سوی دیگر استفاده از شیوه‌های نوین در تمامی بخش‌های زنجیره فرش، اعم از استفاده از نرم‌افزارهای جدید طراحی، استفاده از دار هوشمند، نقشه‌خوانی و غیره به توسعه صنعت فرش کمک زیادی خواهد کرد. همچنین به فعالین بخش مشاغل خانگی پیشنهاد می‌شود با ورود به عرصه‌هایی مانند تولید و کاشت رنگ‌دانه‌های رنگ‌زا که به‌خوبی در گلخانه‌ها و منازل قابل‌کشت است، در عرصه‌هایی غیر از بافت نیز ورود پیدا کنند. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران به نقش مهم بازاریابی و استفاده از ابزارهای نوین در فروش فرش ایرانی اشاره کرد و گفت: تبلیغات هوشمند و استفاده از بازاریاب‌های حرفه‌ای خود نوعی سرمایه‌گذاری است، این بازاریاب حتی می‌تواند فرزند نوجوان شما باشد که با شبکه‌های اجتماعی و رایانه آشناست و می‌تواند به‌خوبی در این زمینه به شما کمک کند. همچنین از تولید محتوا و روایتگری در فروش محصولی مانند فرش نباید غافل شد، چرا که روایت داستان هر فرش دستباف به‌نوعی انتقال فرهنگی است و در این زمینه افراد آشنا به ادبیات و عرفان می‌توانند به کمک تولیدکنندگان و بافندگان فرش بیایند.

رافع در پایان از فعالین و بافندگان فرش در خواست کرد با به‌روزرسانی دانش و مهارت خود، شرکت در جشنواره‌های خلاقیت و نوآوری در زمینه فرش و ایجاد شبکه‌سازی و برقراری ارتباط با سایر بافندگان به توسعه و ارتقای کسب‌وکار خود کمک کنند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد با همکاری نهادهایی چون مرکز ملی فرش ایران، معاونت زنان ریاست‌جمهوری و جهاد دانشگاهی انجمن هنرمندان قالیباف و کانون‌های زنان هنرمند قالی‌باف در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شود.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود. فیلم نشست‌های برگزار شده در آپارات جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) قابل‌مشاهده است.

text to speech icon

نظر شما :