جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

مشاغل خانگی و فرایندهای اخذ مجوز

تعداد بازدید:۸۱
پانزدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۱ الی ۱۲ و با سخنرانی ژیلا صلحی‌فام،رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار و مسئول دبیرخانه مشاغل خانگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، با عنوان "مشاغل خانگی و فرایندهای اخذ مجوز" برگزار شد.
مشاغل خانگی و فرایندهای اخذ مجوز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، در ادامه سلسله‌نشست‌های علمی-تخصصی دوشنبه‌های مشاغل خانگی، پانزدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه از ساعت ۱۱ الی ۱۲ و با سخنرانی ژیلا صلحی‌فام،رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار و مسئول دبیرخانه مشاغل خانگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، با عنوان "مشاغل خانگی و فرایندهای اخذ مجوز" برگزار شد.

رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در این نشست با اشاره به وجود 512 رشته شغلی در بخش مشاغل خانگی کشور گفت: هر ساله فهرست مشاغل خانگی در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور بررسی و به­‌روز رسانی می­شود و در حال حاضر سه گروه از افراد در این مشاغل در حال فعالیت هستند، گروه اول افراد مستقل که به صورت خوداشتغال فعالیت می‌­کنند و تمامی مراحل تولید و فروش را به تنهایی انجام می‌­دهند، گروه دوم پشتیبانان که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که ظرفیت حمایت از افراد تحت پوشش، تأمین مواد اولیه و تجهیزات و آموزش این افراد را بر عهده دارند و گروه سوم افرادی که تحت نظارت و حمایت پشتیبانان مشغول فعالیت بوده و در قبال کار خود مزد دریافت می‌­کنند. وی همچنین افزود: صدور مجوز این رشته‌­ها با توجه به ماهیت آن، به چهار دستگاه متولی صدور مجوز یعنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع­‌دستی و گردشگری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است.

صلحی‌­فام با اشاره به این مطلب که 489 مورد از این رشته‌­ها ثبت‌­محور و دارای امکان صدور آنی مجوز می­‌باشند گفت: 23 رشته دیگر با توجه به ماهیت خود که در حوزه صنایع غذایی و توزیع کتاب هستند، پس از تأیید توسط سازمان­‌های مربوطه مجوز فعالیت در زمینه­ مشاغل خانگی را دریافت می­‌کنند.

وی در ادامه به فرآیند دریافت مجوز مشاغل خانگی مستقل ثبت‌­محور اشاره کرد و گفـت: اگر چه بسیاری از مشاغل خانگی از پرداخت مالیات معاف هستند اما لازم است متقاضیان پیش از ثبت­‌نام از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی کشور درخواست پرونده مالیاتی داده و کد رهگیری اخذ کنند و سپس با ورود به سامانه https://smkh.mcls.gov.ir/ و یا اقدام از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور و ورود به بخش مشاغل خانگی ثبت‌­نام خود را به صورت آنلاین تکمیل کرده و مجوز فعالیت خود را دریافت نمایند. همچنین رشته­‌های تأییدمحور که اکثرا در حوزه مواد غذایی و زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی هستند پس از ثبت­‌نام در سامانه نیازمند مراجعه به سازمان غذا و دارو و انجام فرایند از این طریق و دریافت تأییدیه بهداشتی هستند. صلحی­‌فام افزود: در این سامانه بروشورهایی جهت افزایش اطلاعات افراد در زمینه مالیات‌­ها قرار داده شده است تا دغدغه فعالین مشاغل خانگی در این بخش کاهش یابد.

طبق توضیحات رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران روند دریافت مجوز مشاغل خانگی توسط پشتیبانان تا حدودی متفاوت است چراکه آنان با افراد تحت‌­پوشش خود در ارتباط هستند و قرارداد سه­‌جانبه­‌ای بین پشتیبان، فرد تحت‌­پوشش و دستگاه اجرایی مربوطه منعقد می­‌شود.

صلحی‌­فام تصریح کرد یکی از مهم­ترین چالش‌­های افراد در حوزه مشاغل خانگی شناخته­‌شده نبودن این مشاغل در سازمان­‌های مرتبط و گاه سلیقه‌­ای عمل کردن است که نیازمند آمادگی بیشتر دستگاه‌­های متولی صدور مجوز برای برخورد و پاسخگویی به متقاضیان و هدایت آنان است. به عنوان مثال در مورد رشته‌­های تأییدمحور که نیازمند تأییدیه بهداشتی هستند، به تعاملات بیشتر بین سازمان غذاودارو و دانشگاه‌­های علوم‌­پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی نیاز است، که در این زمینه اقدامات خوبی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و وزارت بهداشت در حال انجام است.

تسهیلات در نظر گرفته شده در بخش مشاغل خانگی موضوع دیگری بود که وی در سخنان خود به آن اشاره کرد و افزود: در این زمینه افراد با مراجعه به دستگاه‌­های اجرایی مرتبط با حوزه رشته‌­فعالیت خود درخواست دریافت تسهیلات را ارایه می‌­دهند که این امر پس از بازدید از منزل متقاضی انجام می‌­شود و سپس افراد به بانک‌­های عامل جهت دریافت وام ارجاع داده می‌­شوند. مسئول دبیرخانه مشاغل خانگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در پایان سخنان خود به موضوع فروش محصولات خانگی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون، دستگاه‌­های اجرایی از جمله شهرداری‌­ها مکلف به فراهم کردن فضای مناسب برای فعالین مشاغل خانگی هستند؛ مشاغل خانگی دارای مجوز می‌­توانند از این فضاها جهت فروش محصولات خود استفاده کنند که امیدواریم ساماندهی بهتری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌­ها را شاهد باشیم.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) مالیات


نظر شما :