جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

تقویت گفتمان مشاغل خانگی

تعداد بازدید:۴۸
تقویت گفتمان مشاغل خانگی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، سومین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌­های مشاغل خانگی، روز دوشنبه 5 دی‌­ماه 1401 با سخنرانی دکتر محمد آذر پناه مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران با عنوان "تقویت گفتمان مشاغل خانگی" به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست آذرپناه با اشاره به این مطلب که تقویت گفتمان مشاغل خانگی به‌عنوان عامل مهمی در مسیر آینده و اشتغال افراد نیاز به پردازش و بررسی دارد، گفت: گفتمان به معنای جاانداختن و ترسیم فضای پذیرش یک موضوع در بین مخاطبین و جامعه هدف است که از طریق زبان و رسیدن به هم‌زبانی صورت می‌گیرد. این موضوع در مشاغل خانگی نیز مصداق دارد که باید همه افراد کشور نه فقط فعالین این بخش به این موضوع برسند.

آذر پناه با بیان اثرات همه­‌گیری کرونا بر مشاغل مختلف گفت: اگر جریان فعالیت شغلی افراد به‌ویژه در زمان کرونا را در نظر بگیریم می‌بینیم فعالین بخش تحلیل داده و هوش مصنوعی، اتوماسیون اداری، توسعه کسب‌وکار، بازاریابان و مروجان استراتژی و تحول دیجیتال و امنیت دیجیتال در این زمینه پیشتاز بودند و کمتر به مشکل برخوردند و در منازل به ادامه فعالیت پرداختند. چند دهه‌ای است که مشاغل دوباره به خانه‌ها برگشتند و از کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی دور می‌شوند.

وی در ادامه با ارائه آمارهای مرتبط با رشته‌­های شغلی مشاغل خانگی افزود: امروزه بیش از 512 رشته شغلی در بخش مشاغل خانگی داریم که 252 مورد در حوزه صنایع‌دستی، 73 رشته در حوزه تولید و صنعت، حدود 40 رشته در بخش تولیدات دامی و کشاورزی و روستایی و 128 مورد از آن­ها در رشته­‌های فرهنگی، هنری و رسانه مشغول به فعالیت هستند و لازم به ذکر است که بخش صنایع خلاق و اقتصاد فرهنگ در زمان کرونا نشان دادند که به‌خوبی قابلیت بقا و فعالیت در هر شرایطی را دارند.

وی همچنین با ارائه توضیحات بیشتری به نقش بخش خدمات در بازار کار اشاره کرد و افزود: آینده کار بیشتر در بخش خدمات شکل می‌گیرد و 82 درصد ارزش‌افزوده استان تهران در بخش خدمات است که اصلی‌­ترین بخش خدمات، مشاغل حوزه سلامت هستند. پدیده‌­هایی چون شکل‌­گیری خانه - بیمارستان‌­ها، روند سالمندی جمعیت و مسائل مرتبط با آن و همچنین پدیده انتقال جمعیتی از موضوعاتی هستند که با تمرکز بر آن­ها می‌­توانیم به‌خوبی در بخش مشاغل سلامت - محور آینده فعال باشیم.

آذر پناه همچنین توجه به داشته‌­های بومی و فرهنگی در بخش تولید محتوا و صنایع خلاق را به‌عنوان بستر خوبی برای راه‌­اندازی مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: استفاده از قصه‌­های قرآنی، داستان­‌های شاهنامه و غیره که همگی به‌خوبی قابلیت تبدیل‌شدن به فیلم، کلیپ و انیمیشن را دارند و از سوی دیگر فعالیت در این بخش به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد. تولید محتوا از متون دینی و تاریخی بسیار اثرگذار است که آموزش‌وپرورش می‌تواند در این زمینه ورود کند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در بخش پایانی سخنان خود به این مطلب پرداخت که نقطه آغاز عملیاتی‌­سازی تقویت گفتمان کجاست. وی گفت: نقطه آغازین گفتمان‌­سازی می‌­تواند خانه‌­ها و خوابگاه­‌های دانشجویی و خوابگاه­‌های متأهلی باشد؛ چراکه دانشجویان با فضاهای نوین کسب­‌وکار و فضای مجازی و اینترنت به‌خوبی آشنایی دارند و می­‌توانند با حضور در این فضا، مشاغل سطح بالایی را شکل دهند. توجه به مشاغل خانگی و تبدیل آن به مشاغل نخبگانی نقش بسیار زیادی در تحکیم خانواده و فرزندآوری در سطح دانشگاه‌ها نیز خواهد داشت.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار خواهد شد.

فیلم نشست های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

 

text to speech icon

نظر شما :