اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد
بازاریابی و بازارسازی، حلقه مفقوده مشاغل خانگی (بخش دوم)
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، چهاردهمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، روز دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 با سخنرانی محمدصادق بیجندی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، مشاور طرحهای ملی اشتغال کشور و راهبر ارشد طرحهای توسعهای مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی با عنوان "بازاریابی و بازارسازی، حلقه مفقوده مشاغل خانگی (بخش دوم)" بهصورت آنلاین برگزار شد.
در این نشست بیجندی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه قبل و تأکید بر عدم توجه و شناخت ناکافی از بازار به عنوان یکی از معضلات و چالشهای بزرگ خانگی گفت: فروش همراه با بازاریابی است که به موفقیت یک کسبوکار منجر خواهد شد. فعالین مشاغل خانگی با روند قیمتگذاری آشنا نیستند و در روند شغلی خود درگیر مشکل میشوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به آمیختههای بازاریابی 4p و 7P و تکامل آنها تا 21P گفت: علاوه بر چهار مفهوم پایهای آمیخته بازاریابی - محصول، قیمت، ارتقا و مکان- که بعدها عناصر دیگری چون فرآیند، نیروی انسانی، توجه به امنیت کاربران، بستهبندی و توجه به علایق شخصی و داشتن شبکههای اختصاصی و غیره به آنها اضافه شدند، کسبوکارها میتوانند با توجه به آنها فعالیت خود را به خوبی توسعه دهند.
بیجندی افزود: تفسیر عمومی مخاطبان از یک کسبوکار، ایجاد حس شوق در مخاطب نسبت به محصولات، بررسی و آنالیز مداوم روند انجام کار و یافتن نقاط ضعف کار و بهبود آنها در جهت توسعه کسبوکار بیشترین تأثیر را بر پایداری مشاغل خانگی دارند. لازم است صاحبان مشاغل خانگی جایگاه خود در بین مخاطبان را یافته و آن را ارتقا دهند و انجام فعالیتهایی مانند دریافت مجوز و حضور درست و مستمر در شبکههای اطلاعرسانی تأثیر زیادی بر شکلگیری اعتماد در بین مشتریان و مخاطبان مشاغل خانگی دارند.
راهبر ارشد طرح های توسعهای مشاغل خرد و خانگی جهاد دانشگاهی در بخش پایانی سخنان خود به مدل جدید آمیخته بازاریابی که از دهه 1990 در علم بازاریابی ارایه شده اشاره کرد و گفت: این مدل شامل 4 عنصر ارزشگذاری برای خواست مشتریان، در نظر گرفتن درست تمامی هزینهها در فرآیند قیمتگذاری، شکلدهی ارتباط درست با مشتریان و فراهم کردن یک تجربه لذتبخش و سهل برای مشتریان است، تأثیر بسیار زیادی بر موفقیت یک کسبوکار دارند که فعالین بخش مشاغل خانگی اگر به طور حساب شده با این مفاهیم آشنا شوند و آنها را در کسبوکار خود به کار گیرند، میتوانند بسیار موفق باشند.
سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالشهای مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمانسازی و تولید اندیشههای بهروز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار میشود.
فیلم نشستهای برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.
نظر شما :