دوازدهمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی
بازاریابی اجتماعی و توسعه مشاغل خانگی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، دوازدهمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، روز دوشنبه 21 فروردین با سخنرانی سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، با عنوان "بازاریابی اجتماعی و توسعه مشاغل خانگی" بهصورت آنلاین برگزار شد.
در این نشست آزادی با اشاره به این مطلب که در دنیای امروز کسب سهم بیشتر از بازار، هدف اصلی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان و کانون اصلی اندیشه و عمل در بازاریابی نوین، تأمین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است، گفت: گاه این ارزش میتواند حس خوبی باشد که توسط فروشنده به خریدار عرضه میشود.
آزادی با اشاره به تفاوتهای بازاریابی اجتماعی و بازاریابی تجاری گفت: از مهمترین اصول بازاریابی اجتماعی میتوان برای فروش ایدهها و نگرشها به جامعه استفاده کرد و این ایجاد اثرگذاری در جامعه باعث خرید محصول میشود و هدف اصلی تلاش برای اثرگذاری روی عقاید و رفتار مشتری است. اما در بازاریابی تجاری با یک الگوی ساده فکر و رفتار مشتری به سمت خاصی کشیده میشود. بهعنوانمثال در مشاغل خانگی میتوان بهجای تبلیغ فقط جهت خرید محصولات چرمی و یا سفرههای پارچهای، به تمایز این محصولات با کالاهای صنعتی و فواید آنها در سلامتی اشاره کرد. وی افزود: بازاریابی اجتماعی یک فرایند برنامهریزی شده برای تأثیرگذاری بر روی رفتار اختیاری گروه مخاطب جهت نیل به یک هدف اجتماعی است و این هدف میتواند اصلاح نگرش گروه مخاطب باشد. در این راه میتوان از کمک گروههای دیگر و یا NGOها نیز استفاده کرد. در بازاریابی اجتماعی مهمترین موضوع این است که چه ارزشی به مشتری عرضه میشود. قابلیت ویژه مشاغل "سفارشی" تولیدکردن است.
رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به چهار عنصر آمیزه بازاریابی-قیمت، محصول، توزیع و ترویج- گفت: اهمیت این چهار عنصر در فرایند بازاریابی تجاری بهخوبی شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفته است، اما در بازاریابی اجتماعی مفهوم 4P به شکل دیگری مطرح میشود که عبارتاند از: عمومیت (Publics)، شراکت (Partnership)، سیاستگذاری (Policy) و منابع مالی (Purse Strings). وی در ادامه اضافه کرد: توجه بهتمامی مخاطبان در کنار تشکیل تیمی متشکل از بخشهای مختلف و مشارکت در قالب محصولات مشترک و مکمل، همراه با سیاستگذاری صحیح و توجه به منابع مالی تأثیر بسزایی بر موفقیت یک کسبوکار دارد. همچنین حمایت رسانهای مکملی مؤثر برای بازاریابی اجتماعی محسوب میشود. مالکین مشاغل خانگی میتوانند با حضور در عرصههای مختلف، مانند رادیوی محلی علاوه بر تبلیغ محصول خود، از فواید آن محصول یا خدمت برای اجتماع صحبت کند.
آزادی در پایان به نکات مهم و کلیدی مؤثر در بازاریابی اجتماعی اشاره کرد و گفت: سخنگفتن با مشتریان، شناخت گروههای مخاطب، ایجاد یک پایگاه برای ارایه محصول، شناخت عرصه رقابت در بازار، حضور در کنار مخاطبان و برقراری ارتباط با مخاطبان، توجه به آینده و شراکت با افراد و گروههای کلیدی از جمله مهمترین این موارد است که در کنار آزمودن شرایط میتوانند به موفقیت یک برنامه بازاریابی اجتماعی کمک کنند.
سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالشهای مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمانسازی و تولید اندیشههای بهروز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار میشود.
نظر شما :