یازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی

عوامل موثر رشد کسب‌وکار خانگی در حوزه صنایع دستی

تعداد بازدید:۱۰۸
یازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی با عنوان "عوامل موثر رشد کسب‌وکار خانگی در حوزه صنایع‌دستی"، روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه از ساعت ۱۱ الی ۱۲ و با سخنرانی میثم مدرسی، عضو هیئت علمی و رییس کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه سمنان برگزار شد.
عوامل موثر رشد کسب‌وکار خانگی در حوزه صنایع دستی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، یازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی با عنوان "عوامل موثر رشد کسب‌وکار خانگی در حوزه صنایع‌دستی"، روز دوشنبه 22 اسفندماه از ساعت 11 الی 12 و با سخنرانی میثم مدرسی، عضو هیئت علمی و رییس کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه سمنان به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست مدرسی با اشاره به این مطلب که ایران از لحاظ تنوع محصولات فرهنگی وضعیت بسیار خوبی دارد و صنایع‌­دستی نیز این قابلیت را دارد که یکی از پرکاربردترین حوزه‌­های مشاغل خانگی باشد گفت: با شناخت عوامل مؤثر بر رشد کسب­‌وکارهای خانگی به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی است که می­‌توان دست به تدوین سیاست­‌های کاربردی و اثرگذار زد.

این استاد دانشگاه با معرفی دو مدل کارآفرینی فرصت­‌گرا-که مبتنی بر خلاقیت و ایده­های جدید است- و کارآفرینی معیشت­‌گرا که افراد بر اساس ضرورت یا نیازهای خاصی مانند تأمین معیشت روزمره اقدام به راه‌­اندازی یک کسب‌­وکار می­‌کنند گفت: در حال حاضر اکثر مشاغل خانگی در کشور در دسته معیشت­‌گرا جای می­‌گیرند و به همین دلیل افق رشد بلندمدتی برای خود ترسیم نمی­‌کنند.

وی در ادامه سه عامل ویژگی‌­های فردی، سازمانی و محیطی را به‌عنوان مهم­ترین عوامل مؤثر بر رشد کسب­‌وکارهای خانگی معرفی کرد و افزود: عوامل فردی مانند داشتن تحصیلات آکادمیک و همچنین تحصیلات تخصصی و مهارت‌محور نقش مهمی در رشد مشاغل خانگی دارند و دراین‌رابطه نباید تنها به دوره‌­های آموزشی کوتاه­‌مدت اکتفا کرد. از سوی دیگر داشتن تحصیلات، تأثیر بسیار زیادی بر گسترده شدن شبکه روابط اجتماعی صاحبان مشاغل خانگی دارد. مدرسی در ادامه، داشتن علاقه را موتور محرکه کارآفرینی معرفی کرد و داشتن انگیزه، آموزش‌دادن در کنار کسب آموزش، کسب تجربه و گسترده‌کردن شبکه­‌های اجتماعی و روابط را از سایر عوامل مؤثر بر رشد مشاغل خانگی دانست و تصریح کرد: تعامل و ارتباط با سایر کارآفرینان و مالکان مشاغل خانگی، مشتریان و همچنین مدیران بخش دولتی و خصوصی به کسب‌­وکارهای خانگی کمک می­‌کند تا در کنار تعامل و تبادل تجربیات، مسائل و مشکلات کاری خود را به آنان انتقال دهند. داشتن باورهای مذهبی و اخلاقی و پایبندی به آموزه‌­های اخلاقی نیز یکی دیگر از عوامل فردی بود که این مدرس دانشگاه در صحبت­‌های خود به آن اشاره کرد.

رئیس کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه سمنان در بخش بعدی سخنان خود به عوامل سازمانی مؤثر بر رشد کسب‌وکارهای خانگی اشاره داشت و گفت: داشتن برنامه کسب‌­وکار در توسعه مشاغل خانگی اهمیت بالایی دارد. یک کسب­‌وکار خانگی رشدیافته، چندین برنامه عملیاتی در زمینه‌­های مختلف از جمله بازاریابی دارد. شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، چاپ کارت ویزیت، بازاریابی مستقیم و چهره‌­به­‌چهره، داشتن کاتالوگ محصولات و داشتن وب‌سایت اینترنتی از جمله اقداماتی هستند که صاحبان کسب‌­وکارهای خانگی می‌­توانند با انجام آن­ها به رشد فعالیت خود کمک کنند. موضوع دوم تعارض کار - خانواده به‌ویژه برای زنان فعال در بخش مشاغل خانگی است که در این حوزه داشتن مهارت مدیریت زمان، تنظیم زمان برای ارتباط با اعضای خانواده و داشتن برنامه برای انجام امور خانه‌داری اهمیت بسیار زیادی دارد. مدیریت محصولات و توجه به جنبه کاربردی‌بودن محصول، موضوع منابع انسانی و داشتن یک تیم کاری منسجم، استفاده درست از فناوری و شبکه‌­های اجتماعی و شناخت ماهیت کسب‌­وکار از سایر عوامل سازمانی اثرگذار بر رشد مشاغل خانگی بود که مدرسی در صحبت­‌های خود به آن­ها اشاره داشت. متقاضیان کار در بخش خانگی باید پیش از اقدام به تولید محصول به این موضوعات توجه کنند که آیا شغل موردنظر آن­ها مقیاس‌پذیر و قابل رشد است یا نه؟ آیا ظرفیت این بخش در بازار هنوز پر نشده است؟ جایگاه صنایع‌دستی و محصولات هنری بین مردم به چه شکل است؟

این استاد کارآفرینی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع عوامل محیطی مؤثر بر رشد مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: ادراک جامعه از کسب‌­وکار زنان و گرایش افراد جامعه به مشاغل خانگی باید بهبود یابند. از سوی دیگر حمایت‌های بخش دولتی و سازمان­‌های مردم‌­نهاد نیز نقش بسیار پررنگی بر رشد کسب­‌وکارهای خانگی دارند. در حال حاضر اکثر حمایت­‌های دولت از مشاغل خانگی محدود به کمک­‌های مالی و تا حدی قانونی است و لازم است دولت در اموری مانند کمک به مشاغل خانگی برای قرارگرفتن در زنجیره تأمین و تأمین کالای اولیه، ارائه خدمات مشاوره­‌ای و غیزه نیز به‌صورت جدی‌­تر وارد شود.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزار شده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل‌مشاهده هستند.

text to speech icon

کلیدواژه‌ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :