هشتمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی برگزار شد

مشاغل خانگی و سواد کسب‌وکار

تعداد بازدید:۱۰۰
هشتمین جلسه از سلسله‌نشست‌های "دوشنبه‌های مشاغل خانگی" در روز دوشنبه ۱ اسفند ماه با سخنرانی پریسا یعقوبی، استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، با عنوان "مشاغل خانگی و سواد کسب‌وکار" برگزار گردید
مشاغل خانگی و سواد کسب‌وکار

هشتمین جلسه از سلسله­ نشست­‌های دوشنبه‌­های مشاغل خانگی در تاریخ 1 اسفند 1401 در محل اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی الزهرا(س) با سخنرانی پریسا یعقوبی، استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت برگزار شد.

در این جلسه یعقوبی با اشاره به اهمیت موضوع افزایش سواد کسب‌وکار در گسترش مشاغل خانگی، از لزوم افزایش سطح سواد فعالین این بخش گفت: پرداختن به شرایط و عوامل مختلف افزایش راندمان و بهره­‌وری امور و فعالیت­‌های مختلف از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و باید به این افراد کمک شود تا با آشنایی با مفاهیم کسب‌وکار، در بازار رقابتی امروز دوام آورند.

این استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، با معرفی پنج مرحله اساسی در کسب‌وکارها شامل ایجاد و کسب‌وکار، شروع کسب‌وکار، رشد، تثبیت و نوآوری یا افول افزود: ضروری است در تمامی این مراحل با داشتن نگاه سودآور، با کمترین ورودی، حداکثر خروجی به بازار عرضه گردد. متاسفانه در حال حاضر اکثر کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای خانگی به علت نداشتن سواد کسب‌وکار کافی، عدم آشنایی با مفاهیم حسابداری، مدیریت مالی و سیستم­‌های اطلاعاتی و در نتیجه گرفتن تصمیمات اشتباه با مشکلات زیادی مواجه می­‌شوند.

یعقوبی با بیان این نکته اساسی که "هدف کلیدی کسب‌وکارهای موفق، ایجاد دانشی جدید برای ساختن و حفظ یک مزیت رقابتی است"، گفت: دانش، پایه و اساس رقابت و منبع مزیتی منحصر به فردی است که موفقیت کسب‌وکارها تا حد زیادی به دانش آن­­ها در زمینه­ سواد کسب‌وکار بستگی دارد. در بازارهای مالی پیچیده امروز و وجود رقابت شدید بین کسب‌وکارها برای کسب سهم بیشتر از بازار، داشتن سواد کسب‌وکار یک مبنای ضروری برای پیشگیری و حل مسایل کسب‌وکار است.

در ادامه یعقوبی به ارایه­ تعریف از سواد کسب‌وکار پرداخت و گفت: سواد کسب‌وکار مجموعه دانش درک امور مالی است که شامل بررسی پدیده‌های مالی، ماهیت، قوانین و روابط حاکم بر آن می‌باشد و عدم درک اقتصاد و امور مالی، عاملی بازدارنده جهت دستیابی کسب‌وکارها به سود است. وی همچنین به تعاریف دیگر سواد کسب‌وکار از قبیل "توانایی صحبت کردن و خواندن زبان کسب‌وکار"، "آشنایی با امور بازاریابی و مالی" و"توان استفاده از اطلاعات، توانایی صحبت کردن و خواندن زبان کسب‌وکار" نیز اشاره داشت و تصریح کرد: داشتن سواد کسب‌وکار از جمله عوامل مهم در افزایش بهره­‌وری و موفقیت در بازارهاست.

آشنایی با مبانی بودجه­‌بندی اعم از تخصیص درآمد یا دارایی به برنامه­‌های کوتاه‌­مدت و بلندمدت و همچنین شناخت هزینه­‌های ضروری و غیرضروری نیز در کنار داشتن پس‌­انداز ماهیانه و مدیریت مالی شخصی جهت ایجاد امنیت مالی کسب‌وکار برای آینده امری ضروری است. از سوی دیگر شناخت علل ایجاد بدهی‌­ها و نحوه هزینه‌­کرد آن­ها و به‌عبارت‌دیگر درک دقیق تاثیر بدهی بر دارایی از جمله موارد مهمی بود که این متخصص حوزه کسب‌وکار در سخنان خود به آن اشاره داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ورود به بحث مشاغل خانگی گفت: از آن­جا که در این بخش الزامات قانونی کمتری وجود دارد و روند ورود به این بخش آسان­تر است، لازم متقاضیان فعالیت در بخش مشاغل خانگی علاوه بر کسب مهارت­‌های لازم جهت خودمختاری و خودگردانی کسب‌وکار شخصی خود، در مهارت­‌های تولید محصول و همچنین مهارت‌­های تخصصی کسب‌وکار نیز آمادگی لازم را کسب کنند.

یعقوبی در بخش پایانی مطالب خود به فرآیند بررسی یک طرح کسب‌وکار پرداخت و افزود: لازم است متقاضیان در بررسی کسب‌وکار خود ابتدا به معرفی کسب‌وکار خود، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخته و پس از انجام تحقیقات و بازارشناسی و تجزیه و تحلیل رقبا، آمیخته بازاریابی فعالیت خود شامل شناخت محصول، قیمت‌گذاری و شیوه‌­های توزیع و تبلیغ محصول را شناسایی و در نهایت با ارایه صورت‌­های مالی، سود و زیان احتمالی کسب‌وکار خود را پیش­‌بینی نموده و بر اساس آن اقدام به تصمیم‌­گیری کنند.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران این واحد با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزارشده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان


نظر شما :