هفتمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی برگزار شد

مسائل و چالش‌های توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران

تعداد بازدید:۱۴۲
هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های "دوشنبه­‌های مشاغل خانگی" در روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه با سخنرانی محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران، با عنوان "مسائل و چالش‌های توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران" برگزار شد.
مسائل و چالش‌های توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، هفتمین جلسه از سلسله‌نشست­‌های دوشنبه‌­های مشاغل خانگی، با سخنرانی محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران، با عنوان "مسائل و چالش‌های توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران" روز دوشنبه 24 بهمن ماه برگزار شد. راوند با تاکید بر این مطلب که بستر توسعه­ کسب‌وکارها، شبکه‌­های اجتماعی هستند و با محرومیت از برخی شبکه‌­های اجتماعی، در واقع بخش بزرگی از کسب‌وکارهای خانگی به نابودی کشیده خواهند شد، گفت: لازم است دولت مجددا دسترسی مشاغل خانگی به شبکه‌های اجتماعی را تسهیل کند چرا که مهاجرت کسب‌وکارها به پلتفرم‌­های داخلی امری زمان‌­بر است و در این فاصله امنیت اقتصادی بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و خانگی به خطر می‌­افتد.

راوند با اشاره به این موضوع که سازمان ملی کارآفرینی در راستای حمایت از مشاغل خانگی به دنبال راه­‌اندازی کمیسیون کسب‌وکارهای خانگی و ایجاد فرصت برای این دسته مشاغل است ادامه داد: لازم است ابتدا با تغییر و اصلاح شیوه­‌های سیاست­گذاری و با همراهی دستگاه­‌های اجرایی و اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار و اندیشکده‌­های مرتبط به موضوع، ضمن تغییر زیست‌­بوم مشاغل خانگی، راهکارهایی عملیاتی برای توسعه آن­­ها ارایه شود.

دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران با صحبت از تجربه سایر کشورها و ارایه چند آمار از کسب‌وکارهای خانگی در کشورهای مختلف جهان گفت: در سال 2017 در اتریش بیش از 60% کسب‌وکارها به صورت خانگی فعالیت داشتند، که این رقم در انگلستان حدود 59% و در آمریکا نیز 52% از کسب‌وکارهای غیر کشاورزی بوده است.

این فعال حوزه کارآفرینی پس از اشاره به چالش‌­های موجود بر سر راه توسعه کسب‌وکارهای خانگی در ایران، از نقش سازمان­‌ها و نهادهای ذی‌­نفع در حوزه کسب‌وکار خانگی گفت و تصریح کرد: به نظر می‌­رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تنهایی توان رسیدگی به مساله عمده‌­ای مانند کسب‌وکارهای خانگی را ندارد، بنابراین لازم است بخش­ خصوصی با کمک متخصصین ماهر و توانمند به این حوزه ورود کند. از سوی دیگر باید نگاه فرودستانه به مشاغل خانگی در کشور تغییر کند، چراکه این مشاغل می‌­توانند به عنوان پیشران توسعه صنعتی کشور باشند و نباید از روند تجاری‌­سازی و صنعتی شدن این محصولات در چرخه صنعت کشور غفلت ورزید.

راوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسایل مالی در حوزه مشاغل خانگی گفت: هم اکنون منابع مالی جهت توزیع در بین واحدهای کسب‌وکار فقط در اختیار چند نهاد محدود قرار دارد و سایر بازیگران از این عرصه کنار گذاشته شده‌­اند. در این راستا بهتر است منابع مالی به سمت تشکل‌های صنفی و اقتصادی سوق داده شده و روند توسعه چندوجهی در کشور دنبال شود. وی همچنین به نقش خودِ صاحبان کسب‌وکارهای خانگی نیز اشاره کرد و گفت: لازم است این افراد از طریق افزایش دانش و توان خود، استانداردهای تولید محصولات را ارتقا داده و محصولات بهتر و با کیفیت­‌تری را به بازار عرضه کنند.

قابلیت اعتمادپذیری بیشتر محصولات خانگی نسبت به کالاهای صنعتی –به ویژه در حوزه صنایع غذایی- یکی از مزیت‌های رقابتی مشاغل خانگی بود که راوند در سخنان خود از آن نام برد و اضافه کرد: نباید از نقش مردم و مسئولیت اجتماعی جامعه در روند توسعه­ شاغل خانگی غافل شد چرا که حمایت از این کسب‌وکارها و اعتماد به آنان می­تواند درجه آسیب­‌پذیری آن­ها را کاهش دهد.

دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران در بخش پایانی سخنان خود داشتن نگاه فرهنگی و پرهیز از رفتارهای حمایتی مبتنی بر احساس در کنار انجام مطالعات دقیق بازار و استفاده از نیروی توانمند و متخصص را مهم­ترین عوامل در عملیاتی کردن فرایند رشد و توسعه کسب‌وکارهای خانگی معرفی نمود و بر حفظ شان و منزلت صاحبان مشاغل خانگی در فرایند حمایت از این کسب‌وکارها تاکید کرد.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران این واحد با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

فیلم نشست‌های برگزارشده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی تجاری سازی اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) مشاغل خانگی سازمان ملی کارآفرینی


نظر شما :