هفتمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی برگزار شد
مسائل و چالشهای توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، هفتمین جلسه از سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، با سخنرانی محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران، با عنوان "مسائل و چالشهای توسعه مشاغل خرد و خانگی در اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران" روز دوشنبه 24 بهمن ماه برگزار شد. راوند با تاکید بر این مطلب که بستر توسعه کسبوکارها، شبکههای اجتماعی هستند و با محرومیت از برخی شبکههای اجتماعی، در واقع بخش بزرگی از کسبوکارهای خانگی به نابودی کشیده خواهند شد، گفت: لازم است دولت مجددا دسترسی مشاغل خانگی به شبکههای اجتماعی را تسهیل کند چرا که مهاجرت کسبوکارها به پلتفرمهای داخلی امری زمانبر است و در این فاصله امنیت اقتصادی بسیاری از کسبوکارهای خرد و خانگی به خطر میافتد.
راوند با اشاره به این موضوع که سازمان ملی کارآفرینی در راستای حمایت از مشاغل خانگی به دنبال راهاندازی کمیسیون کسبوکارهای خانگی و ایجاد فرصت برای این دسته مشاغل است ادامه داد: لازم است ابتدا با تغییر و اصلاح شیوههای سیاستگذاری و با همراهی دستگاههای اجرایی و اقتصادی و صاحبان کسبوکار و اندیشکدههای مرتبط به موضوع، ضمن تغییر زیستبوم مشاغل خانگی، راهکارهایی عملیاتی برای توسعه آنها ارایه شود.
دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران با صحبت از تجربه سایر کشورها و ارایه چند آمار از کسبوکارهای خانگی در کشورهای مختلف جهان گفت: در سال 2017 در اتریش بیش از 60% کسبوکارها به صورت خانگی فعالیت داشتند، که این رقم در انگلستان حدود 59% و در آمریکا نیز 52% از کسبوکارهای غیر کشاورزی بوده است.
این فعال حوزه کارآفرینی پس از اشاره به چالشهای موجود بر سر راه توسعه کسبوکارهای خانگی در ایران، از نقش سازمانها و نهادهای ذینفع در حوزه کسبوکار خانگی گفت و تصریح کرد: به نظر میرسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تنهایی توان رسیدگی به مساله عمدهای مانند کسبوکارهای خانگی را ندارد، بنابراین لازم است بخش خصوصی با کمک متخصصین ماهر و توانمند به این حوزه ورود کند. از سوی دیگر باید نگاه فرودستانه به مشاغل خانگی در کشور تغییر کند، چراکه این مشاغل میتوانند به عنوان پیشران توسعه صنعتی کشور باشند و نباید از روند تجاریسازی و صنعتی شدن این محصولات در چرخه صنعت کشور غفلت ورزید.
راوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسایل مالی در حوزه مشاغل خانگی گفت: هم اکنون منابع مالی جهت توزیع در بین واحدهای کسبوکار فقط در اختیار چند نهاد محدود قرار دارد و سایر بازیگران از این عرصه کنار گذاشته شدهاند. در این راستا بهتر است منابع مالی به سمت تشکلهای صنفی و اقتصادی سوق داده شده و روند توسعه چندوجهی در کشور دنبال شود. وی همچنین به نقش خودِ صاحبان کسبوکارهای خانگی نیز اشاره کرد و گفت: لازم است این افراد از طریق افزایش دانش و توان خود، استانداردهای تولید محصولات را ارتقا داده و محصولات بهتر و با کیفیتتری را به بازار عرضه کنند.
قابلیت اعتمادپذیری بیشتر محصولات خانگی نسبت به کالاهای صنعتی –به ویژه در حوزه صنایع غذایی- یکی از مزیتهای رقابتی مشاغل خانگی بود که راوند در سخنان خود از آن نام برد و اضافه کرد: نباید از نقش مردم و مسئولیت اجتماعی جامعه در روند توسعه شاغل خانگی غافل شد چرا که حمایت از این کسبوکارها و اعتماد به آنان میتواند درجه آسیبپذیری آنها را کاهش دهد.
دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی ایران در بخش پایانی سخنان خود داشتن نگاه فرهنگی و پرهیز از رفتارهای حمایتی مبتنی بر احساس در کنار انجام مطالعات دقیق بازار و استفاده از نیروی توانمند و متخصص را مهمترین عوامل در عملیاتی کردن فرایند رشد و توسعه کسبوکارهای خانگی معرفی نمود و بر حفظ شان و منزلت صاحبان مشاغل خانگی در فرایند حمایت از این کسبوکارها تاکید کرد.
سلسلهنشستهای دوشنبههای مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران این واحد با تمرکز بر مسائل و چالشهای مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمانسازی و تولید اندیشههای بهروز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار میشود.
فیلم نشستهای برگزارشده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.
نظر شما :