پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی

توسعه مشاغل خانگی بر بستر شبکه‌سازی و ایجاد شبکه‌های کسب‌وکار

تعداد بازدید:۱۶۸
پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های "دوشنبه‌های مشاغل خانگی" در روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه با سخنرانی جناب سیروس دشتی، مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی با عنوان "توسعه مشاغل خانگی بر بستر شبکه‌سازی و ایجاد شبکه‌های کسب‌وکار" برگزار گردید.
توسعه مشاغل خانگی بر بستر شبکه‌سازی و ایجاد شبکه‌های کسب‌وکار

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی با حضور سیروس دشتی، مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی، زهرا نقی‌زاده رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، شکوفه السادات میرطالبیان، مدیر اشتغال و مسئول دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران و ریحانه شاه‌ولی عضو هیئت‌علمی جهاد‌دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار گردید.

در این نشست، دشتی با اشاره به روند توسعه کسب‌وکارهای خانگی در کشور و لزوم ارایه الگوهای توسعه این دسته مشاغل از طریق نهادهای مختلف و برحسب نیاز مخاطبان، بر ضرورت نقش شبکه‌سازی و ایجاد شبکه‌های کسب‌وکار در این روند تاکید نمود و بیان کرد امروزه داشتن نگرش کلان با تاکید بر سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای خانگی ضروری است.

این فعال حوزه سیاست‌گذاری کسب‌وکار، با بیان این مطلب که علی‌رغم صرف بودجه‌های کلان و حمایت از متقاضیان، همچنان با دو چالش عمده پایداری کسب‌وکارها و چگونگی توسعه بازار و اتصال به بازار در توسعه فضای کسب‌وکارهای خانگی در کشور مواجه هستیم، افزود از آنجا که ادبیات شبکه‌سازی در کسب‌وکارهای خانگی به لحاظ نظری و عملی در کشور بسیار نوپاست، نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر در این حوزه هستیم.

وی سپس با اشاره به زنجیره ارزش‌آفرینی در فرآیند کسب‌وکار -تامین، طراحی، تولید، بازاریابی و مصرف– اضافه کرد: به نظر می‌رسد در ایران به بخش تولید بیش از سایر بخش‌های زنجیره ارزش توجه شده است که لازم است با مطالعات بیشتر، سایر قسمت‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند.

دشتی، دسترسی سخت به منابع، کمبود نقدینگی، ضعف بازاریابی، فقدان تحقیق و توسعه و ضعف مهارت‌های مدیریتی و وجود ضعف در زیر ساخت‌ها را از جمله مهم‌ترین موانع کسب‌وکارهای خرد خانگی برشمرد و افزود: شبکه‌سازی می‌تواند تا حد زیادی در رفع این موانع کارساز باشد. وی ادامه داد: در این راستا لازم است بر ایجاد سازوکارهای حمایتی از شبکه‌ها توسط دولت، ایجاد و توسعه برندها در سطح ملی و استانی و همچنین توسعه پلتفرم‌های بازاریابی و فروش به عنوان مهم‌ترین الزامات توسعه شبکه کسب‌وکارهای خانگی اهتمام وزرید. از سوی دیگر لازم است از نگاه تک بعدی به شبکه‌سازی پرهیز نمود، به عنوان نمونه توجه به تعاونی‌ها، نباید مانع از توجه به سایر اشکال مشارکت شود.

در نهایت، مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی در بخش‌های پایانی سخنان خود به ارایه یک چارچوب پیشنهادی برای ایجاد و توسعه شبکه کسب‌وکارهای خانگی پرداخت و ابراز امیدواری کرد با بسترسازی در عواملی چون ایجاد ساختارهای مدیریتی و راهبری شبکه، تدوین آیین نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی، شاخص‌سازی در روند شبکه‌سازی و انجام مطالعات مقتضی در رابطه با شناخت شبکه‌ها، گام اول به سوی رشد شبکه کسب‌وکارهای خانگی با جدیت برداشته شود. تحلیل و بررسی و تدوین برنامه توسعه شبکه، بررسی مسایل و مشکلات آن، شناخت الزامات و نیازهای شبکه، نقاط ضعف و قوت شبکه‌ها و همچنین بررسی زنجیره ارزش شبکه، از جمله اقدامات لازم در گام دوم در فرایند رشد و توسعه شبکه‌های کسب‌وکار خانگی بود که در این جلسه به آن‌ها اشاره شد. سرانجام در گام سوم و چهارم با پیاده‌سازی برنامه عملیاتی و نظارت بر آن و نهایتا ایجاد تشکل‌های حقوقی برای شبکه‌های کسب‌وکار به عنوان گام آخر، می‌توان گام‌های مثبتی جهت توسعه کسب‌وکارها در کشور برداشت.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران این واحد با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و با هدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار خواهد شد. راهکارهای ارائه شده در این نشست، در قالب سند گفتگوی سیاستی توسط اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) تدوین خواهد شد.

فیلم نشست‌های برگزارشده در کانال آپارات این واحد به نشانی https://www.aparat.com/jdalzahra قابل مشاهده هستند.

text to speech icon

کلید واژه ها: دوشنبه های مشاغل خانگی مشاغل خانگی تجاری سازی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اندیشکده بانوان


نظر شما :