برگزاری نشست علمی تخصصی آسیب ها ،تهدیدها و چالش های فضای مجازی

برگزاری نشست علمی تخصصی آسیب ها ،تهدیدها و چالش های فضای مجازی

نشست علمی تخصصی آسیب ها ،تهدیدها و چالش های فضای مجازی با محوریت( توانمندسازی روانشناختی، سواد رسانه ای، خانواده ها و چالش لایکی و مومو)
۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۲۴۲۹۳ آخرین اخبار اخبار مرکز مشاوره فرهنگی
تعداد بازدید:۶۵۵
برگزاری نشست علمی تخصصی آسیب ها ،تهدیدها و چالش های فضای مجازی

روز گذشته 8 آبان ماه، سلسله نشست علمی تخصصی آسیب ها ،تهدیدها و چالش های فضای مجازی
با محوریت( توانمندسازی روانشناختی، سواد رسانه ای، خانواده ها و چالش لایکی و مومو) به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی الزهرا برگزار شد. 
در این نشست سرهنگ علی محمد رجبی رییس مرکز تشخیص وپیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، دکتر لیلا چراغ ملائی عضو هیئت علمی گروه روانشناسی و رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه الزهرا (س)
و دکتر معصومه نصیری مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای ،به بررسی ابعاد مختلف فضای مجازی پرداختند. 
در آغاز گفتگو دکتر چراغ ملائی به بیان تاثیرات آموزش پرداختند و براهمیت آموزش صحیح به والدین و کودکان و ۹۵ درصد افرادی که استفاده معمولی از شبکه‌های اجتماعی دارند تاکید داشتند  و سن مناسب این آموزش ها را نیز زمانی دانستند که کودکان شروع به فعالیت در فضای مجازی می کنند. سرهنگ رجبی نیز میزان تاثیر گذاری آموزش ها را وابسته به حوزه روانشناختی دانسته و نقش ایجاد بستری روانشناختی را برای آموزش ها در این باره الزامی دانستند. ایشان در مورد انواع تهدیدها در فضای مجازی به وسیله لایکی و ما اشاره کردند و افزودند: مومو چالش نیست زیرا مولفه های چالش را ندارد اول اینکه دعوت کننده ندارد دوم اینکه تمایلی برای شرکت در چالش وجود ندارد و سوم اینکه بازی گونه نیست. بستر مومو واتس اپ است که بستر مناسبی است برای آزار و اذیت و نشأت گرفته ازعدم آموزش صحیح به کودکان . لایکی نیز یک شبکه اجتماعی چینی است که قابلیت افکت های تصویری زیبا دارد و طراحی شده برای رقابت با شبکه‌های مجازی آمریکایی و جامعه هدف آن نوجوانان است. این اپلیکیشن حس جلوه گری را برمی‌انگیزد و ترغیب می کند. کاربران گرفتار شده در این چالش ها مشکلاتی دارند مثل نداشتن توانایی نه گفتن از طرف دیگر نیز افرادی که فالوور این دسته نوجوانان هستند که با تشویق آنها منجر به افزایش این گونه رفتارها در فضای مجازی می شوند.
درمورد راهکار ها دکتر چراغ ملائی ضمن اشاره به افزایش فعالیت های دانشگاهی دراین‌باره‌ به سه محور اساسی اشاره داشتند.  محور اول این است که کاربران و مخاطبان در فضای مجازی مهارت های مورد نیاز مانند کنترل درونی و خود نظارتی، خودمراقبتی، توانایی شناسایی مسیرهای خطرناک، مهارت جرات ورزی و مهارت های زندگی و... را بیاموزند. محور دوم زیرساخت هاست است که داشتن سیستم هایی داخل کشور می تواند از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری کند و محور سوم بود فرهنگ سازی است  در این بعد ما نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده داریم برای استفاده درست از فضای مجازی داریم.
از دیگر راهکار ها نیز میتوان به افزایش نظارت والدین و افزایش رابطه موثر و مثبت با کودکان، والدین باید شنونده خوبی باشند و زود تنبیه نکنند و نگاه کودک را درک کنند و زمان های حضور خانواده درکنارهم را افزایش دهیم.
سرهنگ رجبی نیز به این راهکار ها اشاره کردند : استفاده از اینترنت بومی و سیم کارت کودک برای کودکان، جدی گرفتن تنظیمات امنیتی شبکه های اجتماعی، آموزش استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی، استفاده از ابزار های کنترل والدین، داشتن حساسیت بیشتر بر موضوع نصب vpn بر روی گوشی هوشمند و یا تبلت کودکان و آگاهی و نظارت روی اپلیکیشن هایی که تبلیغات درون برنامه ای دارند،طرح مورد خود کنترلی  افراد در فضای مجازی ،توجه بیشتر دانشگاهیان به ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی  و هدایت طرح های پژوهشی به اینگونه آسیب ها .

در پایان نیز دکتر چراغ ملائی به شرح راهکار های ایجاد خود کنترلی در کودکان پرداختند.

 

text to speech icon

کلید واژه ها: مومو لایکی نوجوانان تهدید ها فضای مجازی سرهنگ رجبی دکتر چراغ ملائی دکتر معصومه نصیری تهدید ها و چالش های فضای مجازی


نظر شما :