اصول و مبانی خبرنگاری

تعداد بازدید:۵۷۴

مرکز آموزش های تخصصی جهاد دانشگاهی الزهرا (س) دوره اصول و مبانی خبر نویسی را با همکاری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با مشخصات زیر برگزار می نماید.

 

عنوان دوره: اصول و مبانی خبرنگاری

مدت زمان آموزش: ۳۰ ساعت

سرفصل دوره:

 

  1. آشنایی با خبر: خبر چیست- تعریف از خبر (لغوی و اصطلاحی) - مفاهیم اساسی خبر – تفاوت خبر و رویداد – فرایند تبدیل رویداد به خبر – عوامل گزینش در خبر
  2. ارزش های خبری: انواع ارزشها و کاربرد آنها در خبر – تفاوت دیدگاه ها در ارزش های خبری
  3. عناصر خبری: کار برد عناصر خبری – شناخت عناصر در جامعه – ارتباط عناصر با ارزشهای خبری
  4. سبک های خبر نویسی: انواع سبک ها- سبک های رایج – هرم وارونه – تاریخی – تاریخی همراه با لید – سبک های دیگر -مزایا و معایب هریک
  5. لید و انواع آن: نقش لید در برخی سبک های خبری – انواع لید از نظر عناصر خبر – انواع لید های موضوعی و کاربرد آنها
  6. تیترنویسی: تعریف تیتر – انواع تیتر – روشهای تیتر زنی – اجزا تیتر و نقش آن در خبر
  7. نحوه تنظیم خبر و سابقه نویسی برای خبر
  8. روشهای درست نویسی: درست نویسی در خبر فعل – صفت – قید -واژه های خارجی -عدد نویسی در خبر
  9. مصاحبه: تعریف مصاحبه – شرایط مصاحبه کننده- مراحل و انواع مصاحبه- انواع مصاحبه بر اساس اهداف رسانه -مراحل انجام مصاحبه- مصاحبه کوتاه

 

 

 

 

اهداف دوره

  • فراهم کردن بستر تجربه محیط کارگاهی برای علاقه مندان به رشته خبرنگاری،
  • جذب کارورز و در پی آن جذب نیرو برای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و دیگر رسانه ها
  • ایجاد درگاه ورود به بخش تخصصی تر آموزش این رشته
  • تربیت کارشناسان خبر برای روابط عمومی ها
  • تربیت ادمین های شبکه های مجازی در یک دوره فشرده در بخش مرتبط با خبر و ارتباطات
  • استفاده از تجربیات اعضای تحریریه رسانه های جهاددانشگاهی برای انتقال تجربیات خود به فراگیران
  • تلفیق دانش تجربی در کنار مباحث تئوریک به فضای آموزش روز نامه نگاری
  • امکان درآمدزائی برای سازمانها و شرکت های مربوطه

 

شرکت کنندگان دوره:

 

علاقه مندان به رشته خبرنگاری با اصول اولیه این رشته و مفاهیم کلی آن آشنا می شوند در واقع این دوره دروازه ورود به دوره‌های پیشرفته این رشته است و فراگیران هم میزان علاقه و استعداد خود را محک می‌زنند و هم می‌توانند کارآموزی را در رسانه‌های زیر نظر افراد خبره آغاز کنند. کارشناسان روابط عمومی نیز از متقاضیان اصلی این دوره‌ها هستند؛ زیرا آنچه برای اداره نمودن سایت ادارات لازم و ضروری است در این ۳۰ ساعت عرضه می‌شود.

  1. لازم بذکر است خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کارورزان خود را که بعدها به نیرو‌های آن تبدیل می‌شوند از همین دوره‌ها انتخاب می نماید.

این دوره کاملاً کاربردی و بصورت عملی و فارغ از تئوری‌های محیط دانشگاهی فعلی در ایران، در محیطی کاملاً کارگاهی، فراگیران را با واقعیت کار خبر آشنا می‌کند لذا بسیاری از فراگیران این دوره را دانشجویان روزنامه نگاری تشکیل می‌دهند.